Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter och kyla mm  (läst 4460 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
getter och kyla mm
« skrivet: 29 dec-14 kl 21:37 »
Jag har 2 afrikanska dvärg-bockar och vi bor i Västerbotten och så ibland blir det ju ganska kallt och då har getterna skakat av kyla :(. Redan vid -15°C börjar dom skaka och vi har fått ha dom i stallet tills vidare men då funderar vi på om man kan ha en värmelampa ute i deras kalla 2-rums barack? Och isf så borde en 250 w glödlampa användas eller? Stallet kan dom bara vara i ifall det är riktigt nödvändigt eftersom våran hovslagare inte vill kliva innanför dörren då dom är där ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: getter och kyla mm
« Svar #1 skrivet: 29 dec-14 kl 23:16 »
Ja, jag har läst många inlägg senaste dagarna om dvärggetter som står och skakar.. att du inte har lappgetter du som bor i norrland?
Hursomhelst, hur sätter du upp en värmelampa så att den värmer, men ändå är tillräckligt långt bort så att de inte river ned den? River de ned den kanske den hamnar i halmen och så börjar det brinna? Jag skulle inte våga ha en sådan i samma rum som getter.

Du får halma ordentligt, så att de kan gosa ned sig där. Eller köp eller sy ett hundtäcke och klä på dem. Bör vara i ull för det värmer bäst. Man kan även fylla 50 liters plastdunkar med kokhett vatten och bära ut. Det värmer ju ett tag i alla fall och de kan ligga mot det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: getter och kyla mm
« Svar #2 skrivet: 30 dec-14 kl 07:19 »
Får de ordentligt med grovfoder? När det är kallt behöver de mer än annars äta sig varma.
Jag har några av mina getter ute (göingegetter), det är i häradet 10-15 minusgrader, och det är ingen som fryser. Även om några av dem har frost i den yttersta raggen :) . De vill gärna ha en torr liggplats med halm, gammalt hö eller spån, för de lägger sig inte gärna direkt i snön för att idissla. Ge gärna varmt vatten för dem att dricka, minst 2 ggr dagligen.
En värmelampa tror jag också kan bli farligt, om du har en värmefläkt (med hög IP-klass) kan du kanske ställa in den i stallet, så att den värmer hela utrymmet utan att stå i bockarnas box. Då blir det varmt och gött (åtminstone plusgrader) till hovslagaren med...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: getter och kyla mm
« Svar #3 skrivet: 30 dec-14 kl 10:50 »
Får de ordentligt med grovfoder? När det är kallt behöver de mer än annars äta sig varma.
Jag har några av mina getter ute (göingegetter), det är i häradet 10-15 minusgrader, och det är ingen som fryser.

Ja precis.. men det är tydligen så att afrikanska dvärggetter inte är lämpade för vårt klimat för de står och fryser. Finns massor av användare på facebook ( i en grupp om getter) som undrar vad de ska göra åt sina getter som står och huttrar och skakar, och samtliga är dvärggetter. Det har ju varit minusgrader även i södra Sverige de senaste dagarna. Jag tycker det är bättre att köpa getter som är lämpade för vårt klimat, särskilt om  man ska ha dem ute eller i ouppvärmt utrymme. Jag visste inte att dvärggetter var känsliga för kyla, men nu är jag glad att jag vet om det så att jag inte köper några sådana getter, utan att man håller sig till de svenska raserna istället. De getter jag har erfarenhet av står och äter hela dagarna när det är kallt, men tydligen gör inte dvärggetter det.

tossefarmor

  • Gäst
SV: getter och kyla mm
« Svar #4 skrivet: 30 dec-14 kl 13:54 »
Ge dem gärna varmt vatten ett par gånger om dagen. Som tidigare sagts, Du kan sätta på dem täcken, så att de får värme.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: getter och kyla mm
« Svar #5 skrivet: 04 jan-15 kl 21:13 »
Jag ströade bädden mycket och ser till så de aldrig är tomt i foderhäcken och vattnet är bra. Vi satte upp en värmelampa och de bryr sig inte så mycket om den men de gillar den jallafall ;) Ett shabrak borde väll fungera som täcke ifall det skulle behövas?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: getter och kyla mm
« Svar #6 skrivet: 04 jan-15 kl 21:30 »
Du har väl satt värmelampan så högt att de inte når den? Ens om de reser sig på bakbenen? Du har väl hängt sladden utom räckhåll för dem också?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: getter och kyla mm
« Svar #7 skrivet: 04 jan-15 kl 22:12 »
Jag har också en värmelampa över där dom ligger.funkar bra.sitter utom räckhåll för dom med sladden ordentligt fastsatt.dom bryr sig inte o det är 10 grader inne hos dom.skönt när det var 20 minus ute nyligen! För mig med när jag är hos dom o grejar o borstar!

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: getter och kyla mm
« Svar #8 skrivet: 06 jan-15 kl 15:41 »
De når varken lampan eller kablarna! Men däremot så tycker muskot att den ser rolig ut och vill inspektera men han når den inte jallafall..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
metsalainen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser