Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dv.Wyandotte färger m.m  (läst 16502 gånger)

19anna76

  • Gäst
Dv.Wyandotte färger m.m
« skrivet: 22 feb-09 kl 19:06 »
Hej! Undrar vad det är för skillnad på dessa två färger? eller är det samma?
hälan. anna

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 19:16 »
Silver svart/randig har en vit fjäder med en svart kant på. En av de vanligaste färgerna på dvärg Wyandotte.

De silver svart/bandade har en vit fjäder med flera ränder på. Dessa kallades förr (mörkt) silvertecknade. färgen är mycket vanlig på stora Brahmor.

Det är alltså 2 olika teckningar.

19anna76

  • Gäst
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 19:24 »
tack för ditt svar,
men finns verkligen silversvartbandad på wyandotte?...jag har aldrig sett nån sån...eller finns den bara på brahma?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 19:27 »
Jo då det finns det. Jag har själv ett gäng med såna. Har även några guld svart/bandade som förr kalldes förr rapphönstecknade och sen har jag en trio med orange svart/bandade också.

Vi är inte många som har de silver svart/bandade men några finns det här på forumet i alla fall, i alla fall känner jag till 3-4 st med mig själv.

19anna76

  • Gäst
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 19:48 »
Silverlaced....vilken av dom båda är det??...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 19:57 »
Silverlaced....vilken av dom båda är det??...

Jag tror att det är de randiga.

Moni

  • Inlägg: 16
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 20:12 »
Jag har också för mig att silverlaced är de randiga. :)

Har även några guld svart/bandade som förr kalldes förr rapphönstecknade och sen har jag en trio med orange svart/bandade också.

Hur ser orange svartbandad ut? Jag hittar inga bilder på nätet. 

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 20:24 »
Hönorna är ljusare än de guldbandade och tupparna har gult behäng istället för det mörkbruna som guldtuppen har. Det kan vara svårt att säga på en höna om hon är orange eller guld för de ligger ganska nära varandra. Min aorangehönor är lite för mörka men jag tror att tuppen är rätt så bra. Finns bild på tupp i SRF:S senaste tidning, till och med på omslags sidan tror jag.

Moni

  • Inlägg: 16
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #8 skrivet: 22 feb-09 kl 20:33 »
Hönorna är ljusare än de guldbandade och tupparna har gult behäng istället för det mörkbruna som guldtuppen har. Det kan vara svårt att säga på en höna om hon är orange eller guld för de ligger ganska nära varandra. Min aorangehönor är lite för mörka men jag tror att tuppen är rätt så bra. Finns bild på tupp i SRF:S senaste tidning, till och med på omslags sidan tror jag.

Är det den färgen man kan få när man korsar silver svartbandad med guld svartbandad? Finns den på fler raser än på Wyandotte?
Jag är visst lite frågvis idag ;D ;D

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 20:44 »
Nej, det är inte den färgen man får om man blandar. Den orangebandade är en egen färg men orangetupparna kan påminna lite om en sån blandad tupp av silver och guld, fast min orangetupp är mycket mörkare än blandfärgstuppen jag har. Men hönorna blir ju renfärgade i silver/guld-korsningar.

Jag vet faktiskt inte om den finns på fler raser än dvärg wyandotten. Det finns ytterliggare en bandad färg enligt standarden och det är brun svart/bandad men såna har jag inte sett och vet inte vilken ras de sitter på heller.

Ska försöka vid nåt bra tillfälle att ta kort på de olika och sätta in men det är ju så mycket annat som ska göras när det är ljust...

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 23:43 »
Jag ville bara lägga upp två bilder som visar de bägge varianterna!

Tuppen är en silver svart randig.
Hönan är en silver svart bandad.
Kanske detta hjälper till när man kan se de bägge sida vid sida!

MVH
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Wyandotte

  • Inlägg: 12
  • Tuppen på bilden är en Breda
    • Småland
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 22:44 »
Tjena!

Jag har också silver svartbandade dv. wyandotter.
Jag har även guld- och blåguldrandiga.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #12 skrivet: 25 feb-09 kl 09:00 »
Tjena!

Jag har också silver svartbandade dv. wyandotter.
Jag har även guld- och blåguldrandiga.


Vad kul, då är vi en till som har silver svart/bandade  8) Förr inte så länge sedan trode jag att jag i stort sett var ensam om den teckningen i Sverige, men som tur var hade jag fel.

hönsgalen

  • Inlägg: 358
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #13 skrivet: 31 mar-09 kl 00:12 »
hur fungerar nedärvningen av
vitguldrandiga,blåguldrandiga och vanliga guldrandiga
wyandotter

kan man ha alla dessa ihop, vad blir utafallet om man tex har en blåguldrandig tupp
men hönor av alla 3 färgerna

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #14 skrivet: 31 mar-09 kl 09:11 »
En guld blå/randig tupp med guld svart/randiga hönor ger färgren avkomma i bägge de färgerna. Vad han skulle ge med guld vit/randiga hönor vet jag inte men tyroligen inget färgrent.

hönsgalen

  • Inlägg: 358
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #15 skrivet: 31 mar-09 kl 11:31 »
har inte än men har ägg i kläckaren av stora blåguldrandiga och vitguldrandiga

silverrandiga har jag 1 par vuxna av och en vanlig guldrandig höna

så om jag får fram lite blåguldrandiga och vitguldrandiga att ha med min guldrandiga
höna vore det kul att veta vad det kan bli av det

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #16 skrivet: 31 mar-09 kl 13:28 »
Av en guld vitrandig tupp och en guld svartrandig höna får du 25% guld blårandigt.
Av en guld blårandig tupp och en likadan höna får du både guld vitrandigt och guld svartrandigt samt guld blårandigt.
« Senast ändrad: 31 mar-09 kl 13:30 av Hönsakadurra »
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

hönsgalen

  • Inlägg: 358
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #17 skrivet: 31 mar-09 kl 20:02 »
aha men om det blir 25% blårandigt med vitrandig tupp blir resten vitrandiga då
eller menade dú med blårandig tupp till svartrandig höna och att då 75% blir svartrandiga

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #18 skrivet: 31 mar-09 kl 22:38 »
blå randigt med svartrandigt ger ca 50 % av var färg.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #19 skrivet: 16 aug-09 kl 12:11 »
Måste bara klar göra detta, om jag har en blå randad tupp och en silver randad tupp med några blå randade och silver randade höns. Då kommer jag alltså få 50/50, på ett ungefär? :D

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #20 skrivet: 16 aug-09 kl 12:54 »
Har du blåguldrandad tupp med guldrandade hönor så blir det både blå och guld.
Silver med gul eoch  silver får man 50/50 hönor men felfärgade tuppar.
jag mailade nyss ang silvertupp med guldblå höna, det går visst inte bra.
Hedemorahöns

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #21 skrivet: 16 aug-09 kl 13:35 »
Attans då!  :-\ inte ens om du har guldblå tupp med silver svarta hönor? självklart inte, det måste jag ju räkna ut själv. då kanske jag måste ha dom försig då. vill helst ha gulblå och silver men jag tror inte jag kan bygga det nya hönshuset allt för stort  :-\

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #22 skrivet: 19 aug-10 kl 22:19 »
Köpte 2 guldsvartkantade wyandottehönor i våras och släppte in till mina vita och svarta wyandotter. Jag kläckte lite ägg av dom och fick en kyckling som är guldfärgad med blå kant.
Är detta en godkänd färg? Och hur avlar jag vidare för att få flera?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Dv.Wyandotte färger m.m
« Svar #23 skrivet: 19 aug-10 kl 22:33 »
Japp, godkänt och fiiiiiint :D

.... hur du avlar vidare är säkert andra än jag bättre på, ett tag till ;) , men jag vet att du kan ha guld/ svart, guld/ blått och guld/ vitt tillsammans ..... vet inte riktigt hur det är med silver/ svart..... i vanliga fall ska man ju inte blanda guld och silver..... men någon annan kan kanske stäppa in och reda ut detta.....

 MVH Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser