Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska hönsraser på Frimärken!  (läst 1895 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Svenska hönsraser på Frimärken!
« skrivet: 22 mar-12 kl 15:54 »

Hedemorahönan, vederfars nu samma ära som kungligheter och nobellpristagare, att avbildas på ett frimärke. Hedemorahönan ses överst till vänster på frimärksblocket. Till höger återges gammalsvensk dvärghöna. Det nedre vänstra frimärket visar skånsk blommehöna och till vänster ståtar Orusthönan.


Hedemorahönan nu på frimärke
Påsken är, näst efter julen, den helg då vi skickar som allra flest hälsningar. Frimärken med svenska hönsraser lanseras i god tid före påskhelgen för att passa för en påskhälsning. Hönsraserna är Hedemorahöna, gammalsvensk dvärghöna, skånsk blommehöna och Orusthöna.

Frimärkena har utformats av Thérèse Lindström, tryckts i offset och förpackas i häfte med tio självhäftande frimärken och fyra motiv. Valören är för inrikes brev och hälsningar.


http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1.4544628-hedemorahonan-nu-pa-frimarke
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Svenska hönsraser på Frimärken!
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 16:19 »
Vad fint! Då måste vi skicka påskkort i år!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Svenska hönsraser på Frimärken!
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 16:49 »
Snygga!   :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Svenska hönsraser på Frimärken!
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 17:20 »
Det var trevligt  ;D Och fina var dom också. Nu måste jag ta ett snack om vilka frimärken som ska sitta på kuverten till nästa medlemsutskick i hönsklubben  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Svenska hönsraser på Frimärken!
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 17:22 »
snygga  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser