Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställa ut lanthöns?????  (läst 2234 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Ställa ut lanthöns?????
« skrivet: 21 jan-11 kl 22:08 »
Sitter och pratar med en vänn om lanthöns.
Jag läste nyss att Lanthöns inte går att ställa ut? Men varför finns det då Bohusläns dals svarthöns på utställningar?
Det är rätt logiskt att lanthönsen inte går att ställa ut då de inte har någon standard och kan se ut lite hursomhelst..
Men vi tänkte då att det kanske är ett undantag för bohusläns dals svarthöns eftersom att de ser typ likadana ut i alla generationer????

HJÄLP snälla :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 22:17 »
Just denna ras finns även som standardiserad ras under namnet Svensk Svarthöna... Framavlad ur Lanthönsstammen Svarthöns.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 22:22 »
Just denna ras finns även som standardiserad ras under namnet Svensk Svarthöna... Framavlad ur Lanthönsstammen Svarthöns.
Det finns även Svensk Dvärg med standard. Den kommer ju från lantrasen ursprungligen den också. Jag skulle dock tro att det är lite annan dvärg inkorsad också....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 22:28 »
Men när jag var på hönsutställning så stod det bohusdals  län svarthöna
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 02:21 »
Om ni läser standarden för "Svensk svarthöna" så är den skriven för att domarna ska ha nåt att döma efter. Om ni läser genbankens rasram för lantrasen "Bohuslän-Dals svarthöna" så är variationen större. Några höns från genbanken valdes ut, det skrevs en standard, "rasen"ställdes ut några år i rad och godkändes sedan av föreningen SRF för detta ändamål. Lite förenklat kan man säga att "svartast vinner" vid dessa tävlingar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 10:24 »
jaha tack för förklaringarna  :-[  :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Ställa ut lanthöns?????
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 12:00 »
Så enkelt är det inte att den "svartaste" vinner det är inte bara färgen dom ser till. Men tror inte att en Svensk Svarthöna ska få bra poäng om den har röd kam m.m.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 4 användare
von tratt, Jon.b, beekeepern, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser