Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort kodoft :-)  (läst 2137 gånger)

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
Få bort kodoft :-)
« skrivet: 19 sep-14 kl 06:42 »
Ett kärt besvär för de flesta här är kanske att man har svårt att få bort kodoften. Hade det inte varit för att jag har ett arbete i offentlig miljö så hade jag antagligen låtit folk stå ut  :)
Jag har köpt en rätt så bra tvål från De Laval men inte nog bra alla gånger.

Har ni något tips på någon supertvål eller något annat jag kan göra? Handskar går ju men jag har inte lyckats vänja mig vid att arbeta med dem då de känns "i vägen".

Många hälsningar

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #1 skrivet: 19 sep-14 kl 09:32 »
Planera din dag så du gör klart djuren och sen duschar innan du far till jobbet  :).

Som ung hade jag ett par kompisar som envisades med att varje gång vi skulle ut på dans eller nåt, så var dom tvungna att *titta till korna* precis innan vi åkte. Dessutom en modern lagård med flytgödsel och ensilage... Det stank i hela bilen när vi for iväg..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #2 skrivet: 19 sep-14 kl 09:35 »
Planera din dag så du gör klart djuren och sen duschar innan du far till jobbet  :).

Som ung hade jag ett par kompisar som envisades med att varje gång vi skulle ut på dans eller nåt, så var dom tvungna att *titta till korna* precis innan vi åkte. Dessutom en modern lagård med flytgödsel och ensilage... Det stank i hela bilen när vi for iväg..

 :D

andtol

  • Gäst
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #3 skrivet: 19 sep-14 kl 09:37 »
Hjälper det inte också att ha olika utrymmen för stallkläder och andra kläder? Så man inte blandar.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #4 skrivet: 19 sep-14 kl 21:43 »

Som ung hade jag ett par kompisar som envisades med att varje gång vi skulle ut på dans eller nåt, så var dom tvungna att *titta till korna* precis innan vi åkte. Dessutom en modern lagård med flytgödsel och ensilage... Det stank i hela bilen när vi for iväg..

 ;D Ensam bonde söker fru?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #5 skrivet: 19 sep-14 kl 21:49 »
Hjälper det inte också att ha olika utrymmen för stallkläder och andra kläder? Så man inte blandar.
Mormor gjorde alltid så när jag var liten oc dom hade kor, trots att hon duschade en gång i veckan luktade hon inte lagård om jag minns rätt (tvätta sig med tvättlappar gjorde hon oftare däremot).
Hilka/sjal hjälper också mot lukt, kanske en kaffetvål skulle hjälpa också? kaffe neutraliserar ju lukt.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #6 skrivet: 19 sep-14 kl 22:14 »
Sen beror det på hur  rent det är i lagårn. Har då inte märkt att jag luktat så hemskt efter fjös vistelser bara man byter om efteråt.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #7 skrivet: 20 sep-14 kl 08:22 »
Hihi! Jag duschar NATURLIGTVIS varje gång jag har mjölkat  ;D ! Annars hade jag fått det hett om öronen  ;)(jobbar som lärare) och det hade känts ofräscht också för mig.

Det är alltså händerna som luktar mest trots dusch och xx antal tvättningar av just händerna.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #8 skrivet: 20 sep-14 kl 09:43 »
Hihi! Jag duschar NATURLIGTVIS varje gång jag har mjölkat  ;D ! Annars hade jag fått det hett om öronen  ;)(jobbar som lärare) och det hade känts ofräscht också för mig.

Det är alltså händerna som luktar mest trots dusch och xx antal tvättningar av just händerna.
Då kanske kaffe/kaffetvål är nått, får jag nån doft jag inte kan få bort från händerna använder jag alltid kaffe (kokmalet eftersom det har jag hemma) och det funkar alltid.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Få bort kodoft :-)
« Svar #9 skrivet: 20 sep-14 kl 16:07 »
Då kanske kaffe/kaffetvål är nått, får jag nån doft jag inte kan få bort från händerna använder jag alltid kaffe (kokmalet eftersom det har jag hemma) och det funkar alltid.

Ska testa! Tack :-)

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Få bort kolukt :-)
« Svar #10 skrivet: 20 sep-14 kl 16:18 »
 :-[
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1198 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser