Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  två drottningar.  (läst 1112 gånger)

MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
två drottningar.
« skrivet: 15 sep-14 kl 14:39 »
hej,

i ett samhälle har jag funnit två drottningar. en som är från årets avläggare men som är ganska mager och en fet och fin som bina har dragit upp själva hon är mycket tjockare om bakkroppen så vitt jag kan se. Ska jag bara låta bins sköta det eller ska jag ta bort en drottning? Vilken i sådana fall?
/Maria

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: två drottningar.
« Svar #1 skrivet: 15 sep-14 kl 15:00 »
Låt Du bina sköta detta själva. De kommer snart underfund med vilken de vill behålla. Har Du tur så går där två äggläggande drottningar vid vårkollen och då kan samhället delas. Detta har jag upplevt för ett par år sedan.

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: två drottningar.
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 22:32 »
Eller så behåller du båda och gör i ordning 6-7 skattlådor och stege ;)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: två drottningar.
« Svar #3 skrivet: 17 sep-14 kl 21:23 »
En (ovanlig) driftsform är att ha låda/lådor nederst med en drottning, sedan en eller flera skattlådor, ovanpå det en drottning till och sen (gissar jag) fler skattlådor.

Har aldrig hört talas om någon i närheten som gör så men sett några filmer på youtube där det nämns.
Någon som har erfarenheter av sådan drift?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: två drottningar.
« Svar #4 skrivet: 18 sep-14 kl 07:54 »
Fast går dem på ramarna tillsammans har de accepterat varandra då behövs inget galler. Man får vara berädd att gå inspektera oftare 😜


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser