Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergisk mot egenodlad chili  (läst 4184 gånger)

Trivial

  • Gäst
Allergisk mot egenodlad chili
« skrivet: 22 aug-10 kl 16:29 »
Hej!

Jag har odlat chilin Hot Lemon som jag köpte frön till från Runåbergs. När jag idag tog in tre mogna och delade dem för att torka så fick jag svårt att andas och ansiktet liksom domnade, läpparna och svalget värkte och jag har fortfarande en märklig känsla i huvudet som jag inte riktigt kan beskriva. Är det bara att den är stark och jag lyckades andas in "ångor" när jag skar upp den eller är jag allergisk? Vågar jag ge bort den till någon annan?

Jag har aldrig någonsin reagerat såhär på någonting förut, chili inräknat.
Förlåt om jag lagt tråden fel, kom inte på något bättre ställe att posta den på.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Allergisk mot egenodlad chili
« Svar #1 skrivet: 22 aug-10 kl 17:49 »
Den är starkare än matbutikernas chilisorter och det är helt normalt att man kan få sån effekt då man skär i starka chilisorter, lite olika känslighetsgrader finns dock precis som när det gäller att hacka lök en del klarar av det bra medans hos andra forsar ögonen.


Att mixa en hel matberedare med torkad chili och sedan andas in när man öppnar locket är dock inget jag rekommenderar, vilken chock för lungorna och där kan man tala om att knappt kunna andas.

Trivial

  • Gäst
SV: Allergisk mot egenodlad chili
« Svar #2 skrivet: 22 aug-10 kl 17:54 »
Tack! Har hört att just den här ska vara mild och mesig men... det beror väl på vad man jämför med.

I fortsättningen ska jag nog hålla till utomhus med den här alltså.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser