Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   ljud påverkar växter....  (läst 2007 gånger)

telma

  • Gäst
ljud påverkar växter....
« skrivet: 17 apr-06 kl 14:03 »
 Hej alla ni som älskar att odla,titta in på www.sonicbloom.com
en mkt matnyttig sida, om hur ett visst ljud påverkar växter! ;) Får lust att åka och se med egna ögon vad han åstadkommit med ljud och organiskt närings tillskott.
Helt otroligt!!
Kram Telma


Richard

  • Gäst
Re: ljud påverkar växter....
« Svar #2 skrivet: 22 apr-06 kl 06:48 »
Jag har hört att en dimmgenerator funkar bäst.
Men Sonicbloom är fusk.
En CD sprayflaska och en liten näringsconcentrat säljar jag gärna för hälften av priset :)

dg

  • Inlägg: 32
  • Jag är inte så alternativ
Re: ljud påverkar växter....
« Svar #3 skrivet: 22 apr-06 kl 16:43 »
Först reagerade jag på att gödsla växter via bladen - det hade jag aldrig hört talas om. Men men, det var visst en alldeles etablerad metod. Växter kan verkligen ta upp näring genom klyvöppningarna. Intressant!

Men i övrigt ger sidan och herr Carlson inte ett helgjutet seriöst intryck.

Hans nöjda kunder, hans utmärkelser och certifikat har jag inte i något fall lyckats bekräfta. Det är inget bevis, men det inger heller inte förtroende.

Om hälften vore sant om hans metod och person skulle det rimligen finnas flera oberoende uppgifter att hitta.

Eller vad tycker ni?

Suresh

  • Gäst
Re: ljud påverkar växter....
« Svar #4 skrivet: 22 apr-06 kl 16:51 »
Om ljud för växter vet jag inte mycket, men att gödsla bladen borde fungera. Ananas tar t ex upp det mesta av sin fukt via bladen, eftersom växten har så svaga rötter. Man kan nästan se det på bladrosettens form.

Dock bör man vara försiktig med koncentrationen då man bladgödslar. 10 % av normal dos är att rekommendera. För kraftig koncentration bränner bladen och ger bruna eller gula fläckar.

Richard

  • Gäst
Re: ljud påverkar växter....
« Svar #5 skrivet: 23 apr-06 kl 08:05 »
Först reagerade jag på att gödsla växter via bladen - det hade jag aldrig hört talas om. Men men, det var visst en alldeles etablerad metod. Växter kan verkligen ta upp näring genom klyvöppningarna. Intressant!

Det är en känd method ,men problemet är att kalk som finns i vatten ser inte finn ut på bladen från till exempel grönsaker och snittblommor.
Där finns speciale preparat som är anpassad för sprutning,men i den flesta fall är alla näringsprodukter bra för sprutning ,bara kolla om concentration är inte för hög och om plantorna talar bladnäring.

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re: ljud påverkar växter....
« Svar #6 skrivet: 04 maj-06 kl 23:24 »
Om ljud för växter vet jag inte mycket, men att gödsla bladen borde fungera. Ananas tar t ex upp det mesta av sin fukt via bladen, eftersom växten har så svaga rötter. Man kan nästan se det på bladrosettens form.

Dock bör man vara försiktig med koncentrationen då man bladgödslar. 10 % av normal dos är att rekommendera. För kraftig koncentration bränner bladen och ger bruna eller gula fläckar.

Jodå, ljud fungera bra. Jag spelar Mozart för min småttingar.  och vad det vidkommer bladgödsling fungerar det utmärkt. Jag sprutar ofta mina örter. dock skall man spruta på undersidan av bladen för att de skall kunna tillgodogöra sig näringen..
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser