Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Naturlig odling" (enl. masanobu )  (läst 2160 gånger)

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
"Naturlig odling" (enl. masanobu )
« skrivet: 24 nov-12 kl 22:29 »
Hej !

undrar om det är några i sverige som har apleserat "naturlig odling" i vårat klimat - tekniken som beskrivs i bl a boken "one straw revolution" av -Masanobu fukuoka-   

Tekniken handlar om att odla mat utan att gräva, gödsla eller göra något annat som naturen inte själv hade gjort. Endast hjälpa till lite grann vid kritiska punkter.

En livsstil i enlighet med -naturen-. 

om det är någon som känner till ett ställe där de odlar på ett sånt sätt, så är jag väldigt intresserad av att få höra om det.

även om någon har tips på (större) skogsträdgårdar där det är möjligt att komma och lära sej, så är jag intresserad ! 

<3 Tack !

//Emil

fritt å fint <3

Broberg

  • Gäst
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #1 skrivet: 24 nov-12 kl 23:25 »
Har ingen koll på andra odlingssätt än "det vanliga", och då är en av grunderna att tillföra lika mycket som man tar bort. I naturen skördar ingen mycket på en begränsad yta, så då fixar sig återgången själv.

Hur funkar sådant i den sortens odlingssystem?

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #2 skrivet: 25 nov-12 kl 10:15 »
Har läst halva den boken. Grejen är väl dels att låta halm och alla andra växtdelar som man inte behöver ligga kvar på fältet och multna tillbaka till jord. På det viset tar man ut mindre. Att återföra lika mycket som det lilla man tar bort är väl att "hjälpa till lite grann vid kritiska punkter" tror jag. Sen genom att låta bli att ploga och sånt så lämnar man en ostörd och balanserad flora och fauna av insekter och mikroorganismer. Sjukdomar och skadeinsekter får finnas, men eftersom också deras rovdjur och goda organismer finns, så blir de aldrig så många att de gör stor skada. Därmed försvinner behovet av besprutning.

Har inte provat själv.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #3 skrivet: 25 nov-12 kl 20:32 »
JA för er som inte läst boken.. så rekomenderar jag den varmt!! "one straw revolution - masanobu fukuoka"
tekniken visar att växter tar nytta av varaandra. och genom att så in vitklöver så håller man ogräsen i en balanserad tillväxt.

grejen är väll att man rent praktist inte har precis samma förutsättningar här i sverige....

Min bror och hans fru har testat lite liknande, med vitklöver i bäddarna. verkar funka fint!!!

Jag undrar ifall det finns flera där ute nån stans som testat att odla enligt filosofin - "do nothing farming"

 
fritt å fint <3

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #4 skrivet: 25 nov-12 kl 21:16 »
lite filmer !

Natural Farming with Masanobu Fukuoka
  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

How to do Masanobu Fukuoka's natural farming.


The Basics of Natural Farming (part 2 of 2)
fritt å fint <3

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 19:09 »
Jag äger one straw revolution och har läst den... så långt har jag kommit. Eller jo föresten... jag planterade ut lite mynta i ett ogrässnår i somras.  Lever den i vår så är jag på g! =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: "Naturlig odling" (enl. masanobu )
« Svar #6 skrivet: 05 apr-15 kl 16:31 »
Jag äger one straw revolution och har läst den... så långt har jag kommit. Eller jo föresten... jag planterade ut lite mynta i ett ogrässnår i somras.  Lever den i vår så är jag på g! =)

Hepp nu är jag one straw revolutionär!!! Myntan jag planterade ut att "klara sig själv" har klarat sig alldeles utmärkt och även spridit sig en del. Så nu har jag "do nothing-mynta" vid behov! ^^
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 2 användare
Pohja, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser