Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill ha en långlivad och tålig ras  (läst 3967 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
vill ha en långlivad och tålig ras
« skrivet: 28 maj-17 kl 22:22 »
Hej! Vad ska jag ha för ras? Jag bor i Jämtland, kallt och snö på vintern. Jag tänkte mig en flock på 3-4 höns och en tupp. Jag vill ha en ras som tål och klarar kyla (självklart ska jag ha värme inomhus men vill dom gå ut i snön ska dom få göra det) det behöver inte vara höns som lägger ägg varje dag men jag vill ju ha ägg. Och jag vill inte ha en ras som toklägger ägg för att sedan sluta lägga ägg redan vid två års ålder. Hönsen ska vara för egen hobby. De ska få gå på stor äng- ca 100kvm och hönshuset är 10kvm. De kommer få leva naturligt efter årstidernas ljus och klimat. Och de kommer få leva hos mig tills de dör av ålderdom (oavsett mängd ägg som dom värper)
Så tips på En tålig, långlivad ras helt enkelt som inte är avlad på att tokvärpa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #1 skrivet: 28 maj-17 kl 22:35 »
Då skall du helt klart skaffa du lantrashöns.
De blir gärna gamla damer och lägger lika många ägg som en industrihöna men dom kommer under längre period.
Dock gör dom närapå alltid uppehåll under vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #2 skrivet: 28 maj-17 kl 23:12 »
Jag har en liten genbanksbesättning med hedemorahöns. Det är den talrikaste av dom erkända lantraserna, har för mig att det finns ca 1300 reggade. Dom har utvecklat en extra dunig fjäderdräkt för att tåla kyla bra. Jag behöver ägg så jag har inte kunnat spara alla mina "tanter" utan gett bort en del men Ottilia och Deri är sex år gamla och dessa två har jag bestämt mig för att ha kvar. Dom unga hönsen värper ett ägg om dagen så här års för att sen sacka ned på takten och senast i slutet av oktober så tar de sista vintervila för att så börja om i slutet av februari.  Jag har vattenvärmare men tar bara dit ett elelement på vinterns kallaste dagar och jag har ingen extra belysning. Vill du veta mer så gå in på www.kackel.se

 

köttkyckling

  • Gäst
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #3 skrivet: 29 maj-17 kl 07:45 »
Jag säger broiler.
Vad gäller långlivade vet jag inte, men en kyckling som är ruvad och uppväxt hos höna blir automatiskt stark, särskillt då dom själva får leta mat på ängen.
I stället för att ligga still under värmelampan.
Plus att broiler i sig är ett bra skydd mot hök, på ängen.
Kyla tål dom tack vare sin runda kompakta form, så länge det inte blåser för mycket, eftersom det inte är så tätt mellan fjädrarna.
100 kvm äng är rena himmelriket för dom.
Vet som sagt inte hur länge dom lever, men det beror nog till stor del på uppväxten och vilken start dom får i livet, om dom hinner bygga upp styrkan innan dom råkar på något otrevligt.

Ska hönsen gå på ängen fritt, har du nog inget annat val.
Möjligen jersey jätte.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #4 skrivet: 29 maj-17 kl 09:38 »
Köttkyckling, hur gamla brukar dina broiler bli? Jag har haft sådana. De var uppväxta frigående  i  min flock och med Sussexhönor som "mammor". Ingen av dem blev mycket mer än ETT år, på grund av olika sjukdomar eller problem,  främst värpningsrelaterade. Av mina dvärgraser däremot har jag haft flera som blivit 10 - 15 år gamla och som värpt, om än sparsamt, nästan hela sina liv.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #5 skrivet: 29 maj-17 kl 11:07 »
Sonja på slätten: Vad är det för dvärgras du har?

Köttkyckling, hur gamla brukar dina broiler bli? Jag har haft sådana. De var uppväxta frigående  i  min flock och med Sussexhönor som "mammor". Ingen av dem blev mycket mer än ETT år, på grund av olika sjukdomar eller problem,  främst värpningsrelaterade. Av mina dvärgraser däremot har jag haft flera som blivit 10 - 15 år gamla och som värpt, om än sparsamt, nästan hela sina liv.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #6 skrivet: 29 maj-17 kl 11:37 »
Dvärg Kochin (blå) och Dvärg Wyandotte (svartbandade).
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

  • Gäst
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #7 skrivet: 29 maj-17 kl 12:02 »
Köttkyckling, hur gamla brukar dina broiler bli? Jag har haft sådana. De var uppväxta frigående  i  min flock och med Sussexhönor som "mammor". Ingen av dem blev mycket mer än ETT år, på grund av olika sjukdomar eller problem,  främst värpningsrelaterade. Av mina dvärgraser däremot har jag haft flera som blivit 10 - 15 år gamla och som värpt, om än sparsamt, nästan hela sina liv.

Dom är väldigt unga än så länge, har ingen anledning att tro dom inte kan bli minst lika gamla som andra höns.

Dvärghöns?
Dom tar skatan.
Men vill någon kasta bort tid på sådana, varsågod.
Jag har varnat.


 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #8 skrivet: 29 maj-17 kl 12:24 »
Vi har i alla år haft skatbo i trädgården. Och visst tar de ägg,  men de har aldrig tagit ens äldre kycklingar,och absolut inga vuxna. Kråkor tog en tid halvstora kycklingar av stor sussex, men vuxna gav de sig inte på, inte ens dvärgar som var i samma storlek som de dödade kycklingarna.
Jag tycker nog att man bör ha lite mer erfarenhet om de raser man uttalar sig om, och även annat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #9 skrivet: 29 maj-17 kl 21:51 »
Är nog lite inne på Hedemora höns eller bjurholmshöns.,,,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #10 skrivet: 30 maj-17 kl 07:10 »
Är nog lite inne på Hedemora höns eller bjurholmshöns.,,,


Ett utmärkt val.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #11 skrivet: 02 jun-17 kl 19:03 »

Ett utmärkt val.

Har du lantras höns? Vilken sort?


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #12 skrivet: 02 jun-17 kl 22:02 »
Har du lantras höns? Vilken sort?


Postat med Alternativ.nu´s app


Vi har kindahönor i en grupp som fungerar som barnkammare.
Dom är fantastiska ruvare och mammor.

I den andra gruppen går "produktionsdjuren" cream legbar, maran och lohman.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #13 skrivet: 03 jun-17 kl 06:19 »
Skogsvilde har ett bra koncept. Själv har jag BARA ruvtokiga hönor,  sådär 15 - 20 stycken vardera av mina två raser. Det var ok förr när jag födde upp mycket kycklingar,  men annars  (t.ex. nu) ställer det till mycket besvär.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tofsmesa

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
    • Talasbuan
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #14 skrivet: 03 jun-17 kl 08:19 »
Bjurholmshönor, definitivt! Vi bor i Jämtland och har dem, är med i genbank också, de klarar kyla utmärkt och bor osiolerat. Lantras och van vid vårt klimat. Så himla trevliga och sociala.

Postat med Alternativ.nu´s app


lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #15 skrivet: 25 jun-17 kl 22:20 »
Bjurholmshönor, definitivt! Vi bor i Jämtland och har dem, är med i genbank också, de klarar kyla utmärkt och bor osiolerat. Lantras och van vid vårt klimat. Så himla trevliga och sociala.

Postat med Alternativ.nu´s app

Var i Jämtland bor du? Säljer du höns? Jag vill veta mer om Bjurholmshöns, hur skiljer dom sig mot Hedemora höns? Hur länge lever dom? Du har dom i oisolerade stall under vintern, ingen värme? Berätta mer om dina höns!


Postat med Alternativ.nu´s app

strawmaiden

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: vill ha en långlivad och tålig ras
« Svar #16 skrivet: 07 sep-17 kl 15:26 »
Liege är tåliga och lägger stora ägg


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Frontlineassembly forever


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser