Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kostnad att hyra in sig på brännugn?  (läst 10722 gånger)

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Kostnad att hyra in sig på brännugn?
« skrivet: 27 maj-17 kl 23:06 »
Lång historia kort så tänkte vi överaska en vän med att köpa lite bränntid i keramikugn, men med noll vetskap om vad det kostar så tänkte jag höra vad man ska förvänta sig och vad som anses normalt?
Hon gör mest skulpturer, koppar, temuggar och ja..lite blandat kortfattat. Inte insatt så därav vet man ju inte vad som är vettiga priser.

Jaylee

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Kostnad att hyra in sig på brännugn?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-17 kl 23:18 »
Vi har en gemensam ugn i verkstan och tar 50 kr per bränning från oss medlemmar. Om någon utomstående skulle göra nån enstaka bränning skulle vi ta 150 spänn, det tror jag är rätt normalt för en liten, toppmatad ugn. Samma pris för skröj och glasyr, det är för el och slitage på ugnen.
Är det en jätteugn kanske det kostar mer eftersom den lär dra mer el.

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Kostnad att hyra in sig på brännugn?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-17 kl 00:37 »
Verkar vara stor skillnad då någon sa att de tog 1700 för en bränning, andra säger nån hundring. Får kanske försöka specificera vad hon tänkt bränna och leta för just det ändamålet. Tack för svar dock =)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Kostnad att hyra in sig på brännugn?
« Svar #3 skrivet: 04 jun-17 kl 20:57 »
En lite större (normalstor för en keramiker) elugn dear nig ström för et par hundra vid en bränning, men om det var jag som skulle lpta någon bränna i min ugn skulle jag inte tänka så mycket på elkostnaden utan mer oroa mig för skador på ugnsplattorna. Mina plattor kostar runt 800 kr/st och om någon ovan person gladerar och sätter in sina grejer i ugnen är det stor risk för misstag. Glasyr på plattorna förstör plattorna. Jag skulle (om jag skulle hyra ut en bränning) krpva att jag skulle göra arbetet med att sötta ugnen, jag skulle kolla noga på vareje föremål hur det är glaserat intervjua personen om exakt vad det är för glasyrer och lera för att kunna bränna vid rätt temperatur också. För detta arbete skulle jag ta 450 kr/timmen. Förutom då elkostnaden. Kanske 1000 kr.
Och ändå skulle det vara visst risktagande från min sida och jag skulle inte tjäna något på det. Så jag skulle säga nej. Om inte det var nån kompis jag kände jag ville vara schysst emot.
Ungefär så.

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Kostnad att hyra in sig på brännugn?
« Svar #4 skrivet: 05 jun-17 kl 14:02 »
Tack för ett mycket bra svar.
Förstår mera hur priserna varierar nu med detta i åtanke.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser