Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det här för insekt?  (läst 7634 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vad är det här för insekt?
« skrivet: 27 maj-17 kl 20:58 »
Andra sånahära jag har haft ihjäl på lika många dagar och sambon har sagt hon har sett en också och tagit livet av:


Den kan nog vara runt 2cm lång eller så. Undrar vad det är, om det är något som kan vara skadligt för huset eller något som tyder på några andra problem. Dom har påträffats just här vid dörren till bakgården, som vi låtit stå upp ganska ofta då vädret varit bättre (med insektskydd, fast de är ju aldrig 100%). Men de senaste dagarna har det inte varit så varmt.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-17 kl 21:04 »
Efter eget googlande så tror jag det kan vara en blåhjon?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-17 kl 13:18 »
Ja, i alla fall någon av långhorningarna, det finns ett flertal arter och de är ganska vanliga. Larverna lever av nyligen dött trä, gärna i ved om man håller på med sådant. Gör dock ingen skada på hus.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-17 kl 17:57 »
Jo jag började fundera ifall dom kommer ur vedkorgen, har inte eldat mycket på sistone och veden har stått ett tag...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #4 skrivet: 28 maj-17 kl 18:00 »
Vet ej exakt vad detdär är, men dedär fula, platta larverna man hittar ibland är vedborre (stekel) larver, de är ofarliga men äter skiktet mellan bark och träet.
Hört ett underligt knäppande ljud en tid här som jag ej blev klok på, misstänke allt frå råttor till elfel, tills jag lyfte på en träbit med en barkstrimma som var ganska färsk när jag tog in den...  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lynx lynx

  • Inlägg: 16
    • Västerbotten
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-17 kl 19:46 »
Efter eget googlande så tror jag det kan vara en blåhjon?

Ett blåhjon. Ser ut så. Blåhjon är inte skadliga för huset. Vem slår för övrigt ihjäl insekter utan att ens veta vilka det är? Ja, det är ganska många, men oftast rätt enfaldiga människor.
Freedom is the right of all sentient beings!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-17 kl 22:18 »
Ett blåhjon. Ser ut så. Blåhjon är inte skadliga för huset. Vem slår för övrigt ihjäl insekter utan att ens veta vilka det är? Ja, det är ganska många, men oftast rätt enfaldiga människor.
En ren gissning men tror stötte delen av Sveriges befolkning slår ihjäl insekter utan att ens tänka på det.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #7 skrivet: 03 jun-17 kl 22:24 »
För att inte tala om hur många som kör ihjäl stora mängder insekter med sina bilar...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #8 skrivet: 20 aug-17 kl 13:15 »
För att inte tala om hur många som kör ihjäl stora mängder insekter med sina bilar...
Men det gör vi ju inte längre!  Det finns nästan inte en enda insekt på min vindruta numera!   :(

  De rödlistade arterna som behöver död ved i våra skogar, är inte de farliga även för "död ved" i våra trähus?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-17 kl 13:24 »
Men det gör vi ju inte längre!  Det finns nästan inte en enda insekt på min vindruta numera!   :(

  De rödlistade arterna som behöver död ved i våra skogar, är inte de farliga även för "död ved" i våra trähus?
De allra flesta lever av nyligen död eller ännu hellre kambium, det understa lagret av barken. Efter att barken ramlat av finns det nästan inga insekter kvar i döda träd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #10 skrivet: 20 aug-17 kl 13:42 »
De allra flesta lever av nyligen död eller ännu hellre kambium, det understa lagret av barken. Efter att barken ramlat av finns det nästan inga insekter kvar i döda träd.
Aha.  Skönt.  De flesta?  Inte alla, alltså?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-17 kl 18:01 »
Men det gör vi ju inte längre!  Det finns nästan inte en enda insekt på min vindruta numera!   :(


Antingen bor du för nära en storstad eller så kör du sakta. Kan också bero på mer aerodynamiskt formade bilar nu för tiden.

Om det är färre flygfän i luften även mellan städerna så är det oroväckande. Det görs en del kontroller ibland, men jag har ingen bra länk. Min ruta samlar fortfarande offer...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #12 skrivet: 20 aug-17 kl 20:47 »
Ja, inte kör jag fortare än jag absolut måste!  Då hinner jag ju inte se något!  Varken på vägen eller intill den.  Jag flyttar på mig då och då, och tycker att det är likadant överallt ...  Min bil är visserligen utbytt, men samma modell!  Skönt att höra att det inte är likadant överallt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #13 skrivet: 20 aug-17 kl 21:19 »
Jag körde till Kiruna för några år sedan och kunde konstatera att det var betydligt mer insekter på bilen där uppe än nere i södra Sverige. Vi har rätt mycket insekter här också, men de kanske är av sorter som inte mosas av bilar lika ofta

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #14 skrivet: 20 aug-17 kl 21:45 »
Nu har ju nattfjärilstiden kommit, när det är tunga kladdiga varelser som dras till ljus ute och flyger. Men vid min utelampa är det glest i år, även med getingar. Det är förhoppningsvis bara en effekt av lite väl torr sommar och en kall vår.

De småkryp jag tycker är ovanligt många av här i år är tvestjärt och pissmyror. Och så hönskvalster som vi har drabbats av, men de är ju så att säga odlade, så de räknas nog inte.


Norrlandsinsekterna blir ju väldigt många per bil...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #15 skrivet: 25 feb-18 kl 09:52 »
En annan sak, det är vinter och minusgrader nu, -22C igår och vi har märkt flera myror i huset den senaste månaden.... WTF?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #16 skrivet: 25 feb-18 kl 10:18 »
Spillvärme... De bor någonstans nära din avloppsledning eller något annat som värmer jorden. Vad är det för myror? Svartmyror gillar ju människors plattsättningar mm, men du bor väl i typisk skogsmyremark så det kanske är ett sådant samhälle som har lyckats dra nytta av din bosättning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #17 skrivet: 25 feb-18 kl 11:57 »
Det är just svartmyror, vi har dom alltid i huset på sommaren, inte så värst men jo vi bor ju i myrskogen (eller före detta).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #18 skrivet: 25 feb-18 kl 13:10 »
Svartmyror blir ju bara störiga när de får för sig att ränna i skafferiet stup i kvarten. De har också många kolonier i din trädgård, så det sätt som jag använt när jag tyckt de varit för besvärliga är att ge dem förgiftad mat just där de stör. Då tar de skyldiga hem giftet till sitt bo, och endast det boet dör ut. Man kan ju inte dräpa alla svarta för att en missköter sig ;D

Får du in skogsmyror fungerar i och för sig samma metod, men de har mycket större "revir" så det blir inte lika bra. Känns bättre att bara dräpa de som kommer in så de inte kan skvallra om var wienerbröden ligger.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad är det här för insekt?
« Svar #19 skrivet: 26 feb-18 kl 07:29 »
Brukade lägga ut gift runt huset som en sorts gräns men det funkade inte så vidare bra. Sånadära myrfällor funkar väl bäst, och att täta, vi har ju ganska tätt hus dock, men dom hittar in ändå...

Dom stör inte så värst mycket, hästmyrorna är det dock ingen tolerans mot om dom kommer in i huset.

Jag vet inte om det stämmer att myror håller bort ormar, men jag har ju hellre myrorna isåfall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser