Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 43682 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #100 skrivet: 26 maj-17 kl 12:29 »
Det jag kan trösta med, och det rejält, är att fordonet med 4 cyl 50 cc motorn som japanerna slog rekord med, var en mopedbil.
Som med förbränningsmotor ger värme på vintern och regnskydd på sommaren.
det du inte tycks förstå är att förbränningsmotorn är inne på sin sista suck. Det är el som är framtiden. Anledning till det är att CO2 utsläpp skall ner till noll inom transportsektorn. mopeder med förbränningsmotor är inte längre aktuellt liksom andra fordon med förbränningsmotorer. Fordonsbranschen är inne på helt andra utvecklingslinjer och förbränningsmotorn är ute ur utvecklingsbilden. Senast var det Volvo lastvagnar som la ner sin dieselmotorutveckling. de satsar på bränsleceller.... Ulf

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #101 skrivet: 26 maj-17 kl 13:35 »
Hur ska man kunna transportera 30 ton på väg i 80 km/t utan att släppa ut co2, tror du på det seriöst?

Om det fanns ett reelt miljöintresse hade man återinfört trådbussar i städerna för länge sedan.
Vad kan du hitta på för försvar till att man inte återinfört trådbussar till städerna?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #102 skrivet: 26 maj-17 kl 13:36 »
det du inte tycks förstå är att förbränningsmotorn är inne på sin sista suck. Det är el som är framtiden. Anledning till det är att CO2 utsläpp skall ner till noll inom transportsektorn. mopeder med förbränningsmotor är inte längre aktuellt liksom andra fordon med förbränningsmotorer. Fordonsbranschen är inne på helt andra utvecklingslinjer och förbränningsmotorn är ute ur utvecklingsbilden. Senast var det Volvo lastvagnar som la ner sin dieselmotorutveckling. de satsar på bränsleceller.... Ulf

Bara för att komplettera lite så är bränslecells satsningen hos volvo lastvagnar en del, samtidigt satsar dom och scania stort på lng. av det jag sett av dom möten och sådant vi haft med volvo och scania så ser dom biogas som något värt att satsa på, idag finns inte några mängder lbg i sverige men är rätt säker på att det kommer mer.
båt och tungtrafik satsar helt klart på gas och förbränningsmotorer och är rätt långt ifrån ute ur utvecklingsbilden.
vet inte vart du får din info ifrån Ulf men den är inte helt i linje med vad jag ser i verkligheten.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #103 skrivet: 26 maj-17 kl 14:37 »
Hur ska man kunna transportera 30 ton på väg i 80 km/t utan att släppa ut co2, tror du på det seriöst?

Om det fanns ett reelt miljöintresse hade man återinfört trådbussar i städerna för länge sedan.
Vad kan du hitta på för försvar till att man inte återinfört trådbussar till städerna?
det görs redan,i europa har man börjat köra med tunga fordon som drivs av bränsleceller. Scania har sålt ett flertal bilar bl.a till ett schweitziskt åkeri som byter ut fossillastbilar mot el.utvecklingen är lika i tyskland,holland och Frankrike. Bränslecellen blir ersättaren till fossilmotorn ,kanske kommer den rena elbilen också att få en nisch då batteriutvecklingen nu går snabbt.upp mot 100 mil på en laddning utlovas av tyska fabrikanter.
trådbussar är oflexibla,det finns redan eldrivna bussar som kan köra precis var de vill utan att hålla sig till "tråden". flera kommuner  har bytt ut dieseln mot el. Du tycks inte hänga med i utvecklingen...  dessutom ser framtiden troligare helt annorlunda ut än att köra bussar. Elbilar som är självkörande (dvs utan chaufför) kommer att ta över då de till en billigare kostnad tar över kollektivtrafiken. Bilar som nu provas bl.a i Göteborg. så kollektivtrafiken lär bli individualiserad och bussen går även den till museet.
Tunnelbana och regionaltåg lär komplettera bilden.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #104 skrivet: 26 maj-17 kl 22:01 »
Det är ju inte många år sedan Helsingborg återinförde trådbussar.  Och i storstäder nere på kontinenten, i synnerhet i östra Europa, finns det gott om trådbusstrafik. Vid lite högre trafikintensitet lönar det sig att införa spårvagnar.

Ser man historiskt på det hela så byggde ju många städer spårvagnsnät då förra seklet var ungt (ungefär från 1895 till 1930). Eftersom städerna på den tiden oftast hade eldistribution med likström i de centrala delarna, så kunde trådbussar/spårvagnar och allmän eldistribution dela på infrastrukturen och kostnaderna. Med tiden gick man dock mer och mer över till växelström för eldistributionen och då fick kollektivtrafiken ta hela kostnaden för likströmsanläggningarna.
Efter andra världskriget var de flesta spårvagns- och trådbussanläggningar ganska nerslitna och i stort behov av modernisering, vilket skulle innebära stora kostnader. Samtidigt vällde dieseloljan in nästan gratis, och masstillverkade dieselbussar var billiga i inköp. Allt detta gjorde att de kommunala spårvägs- och trådbussbolagen fick svårt att klara konkurrensen från privata bussbolag med mycket lägre biljettpriser, och fick lägga ner sin verksamhet gradvis under 50- och 60-talen. Sista spiken i kistan kom i och med omläggningen till högertrafik 1967.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #105 skrivet: 26 maj-17 kl 23:22 »
Gratis olja förklarar ju saken Torbjörn.
Som jag kan förstå är den inte längre gratis, trots detgörs ingenting.
Malarmasters beskrivning att batteridrivna bussar har större rörelsefrihet är usel.
Han har tydligen inte hört talas om linjetrafik.
Spårvagnar är bra, problemet är bara att de byggs så överdrivet tunga.
Då är spårbussar bättre och lättare., en vanlig buss med järnhjul som går på räls.
Trådbussar istället för vägtullar i städerna, hade visat att man ser allvarligt på miljön.
En elmotor är väldigt bra, så länge den inte är batteridriven.

Vad händer i världen?
Än så länge ser jag inget nytt som är bra.
Lite hybrider, frågan är varför, när förbränningsmotorn måste ladda batterierna ändå.
Precis som på en ubåt, men där sitter den inte av miljöskäl, som vissa tycks vara helt säkra på.
Och inte heller är det civila som fått tillgång till hemlig militär teknologi, som minst lika många tycks tro. Och överfört teknologin till bussar.
Hybrider bör man köra ner i sjön där dom hör hemma.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #106 skrivet: 27 maj-17 kl 08:44 »
att det finns hybrider på marknaden beror helt enkelt på att en ren elbil inte har den kapacitet (räckvidd) som normalbilisten kräver. Fördelen med en hybrid jämfört med "vanlig" bil är bränsleförbrukningen. Den är oftast halverad och ger därmed en väsentlig miljövinst=mindre utsläpp .
linjetrafik? Man lägger oftast om linjer beroende på åkfrekvens och har man då byggt fast sig i ett system så funkar det inte utan stora kostnader vid omläggningar.
du ser inte svagheten i det resonemanget jämfört med full flexibilitet? sedan förstår jag inte heller motståndet mot batteridrift. Det funkar alldeles utmärkt just i tätortstrafik där man kan ladda bussen vid ändhållplatser.
för övrigt har nu färjorna mellan Helsingör_helsingborg nu gått över just till eldrift.
kollektivtrafiken kommer inte heller att se ut som idag enligt flera framtidsstudier.som jag beskrev i ett tidigare inlägg kommer folk att köras i vanliga personbilar istället för bussar.Då kommer du att kunna åka från port till port till samma kostnad som kollektivtrafiken .Det ger då ett incitament att INTE ha en egen bil då tillgången på flexibilitet är tillfredställande och det troligen blir mer ekonomi att hyra transport än att äga den själv.kollektivtrafiken blir en taxi istället.
och visst händer det massor i bilvärlden,elbilar kommer stort,de flesta stora fabrikat erbjuder idag bränsleceller på många marknader,de tunga fordonstillverkarna har idag prototyper färdiga som ersätter förbränningsmotorer och faktiskt är flera i produktion och går att köpa.
medvetenheten hos företagen är också högre och man ändrar både produktionsmetoder och hur man förser sin anläggning med miljöriktig energi.
dessutom håller elproduktion att revolutioneras.solceller blir bara billigare i takt med bättre produktionsmetoder och enklare råvaror.
tesla säljer t.ex takpannor med inbyggda solceller till samma kostnad som vanliga pannor.i länder med sol blir man alltså självförsörjd på el i sitt hus.
Det byggs idag stora solcellsanläggningar runt om i världen och vindkraftsparker som ersätter kol o olja.
köttkyckling,förstå detta: Fossilbränslen är ute,förbränningsmotorn är snart tagen ur nyproduktion och man kommer att straffbeskatta ut fossilbränslen.
Biobränslen kommer att ersätta en del i en övergångsperiod men om tio år kommer troligen en liter fossilsoppa att vara kanske 6-7 gånger dyrare än idag beroende på skatter och minskad efterfrågan.
i takt med att fordonsflottan byts ut kommer också fossilbilarna att förbjudas i stadskärnor,den utvecklingen har redan börjat i europa.
Din kära moped kommer inte heller att få framföras i stan och då det troligare blir billigare att åka taxi än köra moped kommer de att hamna på museum.
Men elmoppar o cyklar finns ju som ersättning redan idag,du får satsa på det... ulf

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #107 skrivet: 27 maj-17 kl 10:10 »
Bara för att komplettera lite så är bränslecells satsningen hos volvo lastvagnar en del, samtidigt satsar dom och scania stort på lng. av det jag sett av dom möten och sådant vi haft med volvo och scania så ser dom biogas som något värt att satsa på, idag finns inte några mängder lbg i sverige men är rätt säker på att det kommer mer.
båt och tungtrafik satsar helt klart på gas och förbränningsmotorer och är rätt långt ifrån ute ur utvecklingsbilden.
vet inte vart du får din info ifrån Ulf men den är inte helt i linje med vad jag ser i verkligheten.
problemet du får med förbränningsmotor även i framtiden är CO2. framtidens transportsystem MÅSTE bli helt CO2 fri,alltså går även biobränslen bort. Man kan acceptera det i en övergångsfas  men inte mer. skall vi klara av att bromsa klimatutvecklingen duger det inte med att bara stoppa ökningen av CO2,man måste få en negativ kurva,dvs att man sätter en nollgräns på CO2 från uppvärmning,transporter och industri. allt detta fås med el.sedan kan man givetvis diskutera hur el skall produceras till respektive samhällsområde . även stora fartyg kan drivas med bränsleceller,det görs redan. kortare linjetrafik typ färjor byggs också idag med ren eldrift t.ex har sundstrafiken idag gått över till el.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #108 skrivet: 27 maj-17 kl 10:11 »
det du inte tycks förstå är att förbränningsmotorn är inne på sin sista suck. Det är el som är framtiden. Anledning till det är att CO2 utsläpp skall ner till noll inom transportsektorn. mopeder med förbränningsmotor är inte längre aktuellt liksom andra fordon med förbränningsmotorer. Fordonsbranschen är inne på helt andra utvecklingslinjer och förbränningsmotorn är ute ur utvecklingsbilden. Senast var det Volvo lastvagnar som la ner sin dieselmotorutveckling. de satsar på bränsleceller.... Ulf
Jag tror inte på bränsleceller, eller eldrift.  Det flyttar bara problemet, antingen miljömässigt eller råvarumässigt. Det är helt enkelt för mkt människor på den här planeten. Vad vi än hittar på så kommer det bli brist på någon/några råvaror som behövs för att tillverka drivkraften i våra fordon, likaså kommer tillverkningen av bränsle och fordon i mer eller mindre grad påverka miljön.

För min del får de gärna fortsätta forska om el, vätgas, biogas och vad de du tror på men jag kan inte se att någonting man hittar på löser några problem på lång sikt. Vi är så många människor att vi lever på miljarder av års ränta nu, i en extrem takt.
Som med alla andra djurpopulationer kommer vi till slut dra undan mattan för oss själv, populationen självdör och sedan rätar det upp sig igen. Så är naturens gång.
« Senast ändrad: 27 maj-17 kl 10:18 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #109 skrivet: 27 maj-17 kl 17:59 »
Det där med att färjorna gått över till eldrift verkar ju vara intressant.
Frågan är då om dom har en egen kärnreaktor ombord, precis som ubåtarna.
Och i så fall, var får dom tag i uran eller plutonium, som krävs för eltillverkning.
Eftersom både uran och plutonium som krävs vid drift av kärnreaktor endast finns på vissa platser på jorden, och resurserna är ändliga, = håller på att ta slut även dom.
Och eftersom elen till minst 50% kommer från reaktorer, är även elen ett fosilbränsle i större utsträckning än råoljan, som förnyas över en längre tid.
Motsats till uran och plutonium som inte förnyas alls.

Vindkraft på båtar är inget nytt.
såg något från discovery gör runt 20 år sedan, det var två elsegel, som stolpar på en större segelbåt.
Som två jätte tjocka master.
Det, tror jag på.
Batterier det är inte bra, det fick man lära sig när man var liten.


  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #110 skrivet: 27 maj-17 kl 18:05 »
Ulf.
Vad har du emot hondas 4 cylindriga 50 kubikare.
Om man tar sej bara en tiondel så lång som japanerna, på en liter bensin är det ändå bra mycket miljövänligare än allt annat.
Är det av principiella skäl, bara för att det är en förbränningsmotor, nu när du sagt att dom är dåliga, måste du stå fast vid det utan att kunna ändra dig.
Den motorn släpper i princip inte ut någon co2 alls.
Den släpper ut co2 likvärdigt en skogsmus.
Ska man inte gå hårt åt skogsmössen istället som finns i överflöd och släpper ut co2 i atmosfären?
Den släpper ut mest co2 av alla däggdjur i förhållande till sin vikt, precis som en moped.
Elefanten släpper ut minst (på land) i förhållande till dess vikt, precis som ett godståg eller oljetanker.
Så skogsmössen är dom största co2 bovarna.

Där har du samma princip som med kollektivtrafik.
Ska man åt det hållet som kollektivtrafiken går åt, är det ju prima.
På pendeltågen får man även ta med cykel.
Tyvärr är det inte gratis, ännu värre, det är ett saftigt överpris.
Så blir det om man ska köra massa tåg och bussar som är fyllda till 5%.


« Senast ändrad: 27 maj-17 kl 18:17 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #111 skrivet: 27 maj-17 kl 19:47 »
Det där med att färjorna gått över till eldrift verkar ju vara intressant.
Frågan är då om dom har en egen kärnreaktor ombord, precis som ubåtarna.
Och i så fall, var får dom tag i uran eller plutonium, som krävs för eltillverkning.
Eftersom både uran och plutonium som krävs vid drift av kärnreaktor endast finns på vissa platser på jorden, och resurserna är ändliga, = håller på att ta slut även dom.
Och eftersom elen till minst 50% kommer från reaktorer, är även elen ett fosilbränsle i större utsträckning än råoljan, som förnyas över en längre tid.
Motsats till uran och plutonium som inte förnyas alls.

Vindkraft på båtar är inget nytt.
såg något från discovery gör runt 20 år sedan, det var två elsegel, som stolpar på en större segelbåt.
Som två jätte tjocka master.
Det, tror jag på.
Batterier det är inte bra, det fick man lära sig när man var liten.
Ubåtar med kärnreaktorer finns bara på atomubåtar. konventionella ubåtar som t.ex de svenska drivs med el och stirlingmotorer.
Färjorna drivs med batterier som laddas när båtarna ligger vid kaj. strömmen till laddningen kommer från sol o vind.
Du verkar vara väldigt okunnig när det gäller ny teknik.
vad du har emot batterier förstår jag inte,min invändning mot batterier i bilar är ju deras lilla kapacitet,du kommer inte så långt.Därför är bränsleceller oändligt mycket bättre.
nu kommer det ju bättre batterier så kanske elbilen blir konkurrenskraftig jämfört med bränslecellen.
Nej,oavsett vad du drar fram så är förbränningsmotorer oavsett bränsle dåligt för miljön.Du kan dessutom inte ersätta dagens bilar med mopeder helt enkelt för att de har ingen transportkapacitet.Jag kan t.ex inte tänka mig att skicka ut hemtjänstpersonal på en runda med moped,ännu mindre matleveranser eller annat.
Du har nog inte förstått hur samhället funkar idag.

Dagens miljönyheter: I Stockholm börjar nu ett sextiotal eldrivna trehjuliga TUCTUC rulla i taxitrafik.Vitsen är att pressa taxipriser rejält (kostar 3 öre /m att åka) samtidigt som man kan plocka bort dieselbilar i centrum.
Dagens  miljörapport : Forskare vid Stanford spår att bensinbilen är död redan om åtta år. Anledning är att oljebranschen står inför en kollaps orsakad av väsentligt mindre efterfrågan. kort sagt det blir olönsamt att pumpa olja när ingen vill köpa pga höga priser. Så gyllne tider väntar för biobränslen till nuvarande fordonspark och utfasningen av denna mot elbilar lär snabbas på.cracking o kolbrytning är ju redan totalt olönsamt jämfört med sol o vindkraft.Nu kommer alltså olönsamma oljepumpar att efterhand stängas ner och de oljeproducerande länderna får ekonomiska problem.
I rapporten spås också precis som jag tidigare skrivit att förarlösa elbilar tar över transportsystemet och att folk i allmänhet alltså inte behöver egna bilar.
flera andra rapporter som jag läst tidigare har precis samma scenario. 
Så det är alltså dags att ta in verkligheten,fordonsflottan o transportsystemet kommer att se helt annorlunda ut redan om 10 år.

sedan tycks du inte begripa det här med CO2,kärnenergi släpper inte ut CO2 annat än att man använder fossilbränslemotorer vid transport och brytning.
Däremot håller jag med de som vill avsluta epoken med kärnkraft. Men tills den blir ersatt av annan produktion lär den finnas kvar, däremot ser jag inga incitament att man kommer att bygga nya i framtiden,kostnaden blir skyhög.
problemet är alltså CO2 utsläppen,det förändrar klimatet och i förlängningen förutsättningen för det nuvarande livet på jorden. Det är inte bara människor som drabbas utan flora o fauna globalt.Jag har ingen förståelse för människor som tror att det är bara att fortsätta som vi gör... Ulf
« Senast ändrad: 27 maj-17 kl 20:08 av malarmaster »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #112 skrivet: 27 maj-17 kl 20:26 »
Tror inte det är någon här som tror att man kan fortsätta som vi gör.

Ditt sätt att visa att du vet och kan bäst är skrattretande. ni politiker sitter inlåsta i någon slags
bubbla välkomna ut till verkligheten säger jag.

el är jätte bra! absolut, skiftar hela transportsektorn till det så är vi hemma :) inte för att vi har någon el till det men det blir säkert bra ändå. finns ju gott om det i europa.

Jag tror också på elen men tillverkning av el måste hänga med i utvecklingen,

jag har lärt mig en sak genom åren. det finns två grupper av människor man aldrig ska lite på som gör
allt dom kan för att verka trovärdiga med bullshit. politiker och press rätt tydligt att du tillhör en av grupperna.

Plocka fram lite länkar med info om motorer m.m på alla dessa fordon du pratar om så blir du lite mer trovärdig inte bara dryg.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #113 skrivet: 28 maj-17 kl 02:18 »
Eldrift används sedan länge i gruvindustrin t,ex och ersätter dieselmotorer som skulle dra ett par hundra liter per skift, dessa går matad genom kabel. Man har även prövat med liknande trådbussar men det är inte lika flexibelt, däremot skulle det ju kunna ladda upp batterierna på vissa sträckor. Problemen med batteridrift på maskiner som går 24/7 är ju när och hur ska dem laddas effektivast för att undvika stillestånd?

Bland annat Volvo lastvagnar satsar på batteridrivna maskiner så där har vi nog en del av framtiden men vi måste ju även ha alternativ där el saknas eller om elnätet slås ned och där tror jag biodiesel och gas står närmast som ersättare till fossila bränslen.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #114 skrivet: 28 maj-17 kl 06:33 »
Eldrift används sedan länge i gruvindustrin t,ex och ersätter dieselmotorer som skulle dra ett par hundra liter per skift, dessa går matad genom kabel. Man har även prövat med liknande trådbussar men det är inte lika flexibelt, däremot skulle det ju kunna ladda upp batterierna på vissa sträckor. Problemen med batteridrift på maskiner som går 24/7 är ju när och hur ska dem laddas effektivast för att undvika stillestånd?

Bland annat Volvo lastvagnar satsar på batteridrivna maskiner så där har vi nog en del av framtiden men vi måste ju även ha alternativ där el saknas eller om elnätet slås ned och där tror jag biodiesel och gas står närmast som ersättare till fossila bränslen.
Biodiesel o gas kommer att användas i en övergångsfas men tillgången på detta är också begränsad.
trådbussar förstår jag inte vitsen med när det finns bättre alternativ. hur kollektivtrafiken ser ut om 10 år vet ju ingen. Behövs bussar om det finns andra mer flexibla alternativ?
Batteridrift på maskiner som går dygnet runt? på truckar i lagerverksamhet byter man helt enkelt batteripaketet vid en uppladdningsstation.
men även här kommer bränsleceller i framtiden. ger precis samma fördelar som en förbränningsmotor men noll utsläpp.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #115 skrivet: 28 maj-17 kl 07:14 »
Bara för att komplettera lite så är bränslecells satsningen hos volvo lastvagnar en del, samtidigt satsar dom och scania stort på lng. av det jag sett av dom möten och sådant vi haft med volvo och scania så ser dom biogas som något värt att satsa på, idag finns inte några mängder lbg i sverige men är rätt säker på att det kommer mer.
båt och tungtrafik satsar helt klart på gas och förbränningsmotorer och är rätt långt ifrån ute ur utvecklingsbilden.
vet inte vart du får din info ifrån Ulf men den är inte helt i linje med vad jag ser i verkligheten.
du ser inte vad som händer i världen? du efterfrågar de alternativ jag förmedlar här,observera att jag bara vidarförmedlar vad som finns på marknaden och vad som händer inom olika branscher.
rena elbilar finns det flera fabrikat på svenska marknaden,likaså laddhybrider och vanliga hybrider. går att köpa hos flera tillverkare,Toyota ligger nog i framkant.
bränslecellsbilar bromsas av outbyggd infrastruktur i sverige men ett litet antal rullar främst i Stockholm där Stockholns taxi bytt ut elbilar mot bränsleceller.
Toyota  och Huyndai  är idag de som representeras på svenska marknaden men fler fabrikat finns ute i europa som bygger ut infrastruktur i mkt snabbare takt än sverige,t.ex har både Danmark och Norge  satsat mera på denna tekniken.
på tunga sidan utvecklar de flesta tillverkare idag alternativ där bränsleceller  ingår. Biogas och biodiesel ser jag bara som en övergång då även dessa släpper ut CO2,ett bättre alternativ än fossilbränsle men i längden inte hållbart.
Vi är i början på ett stort teknikskifte och det tar ett antal år innan den nya tekniken slår igenom.Men forskningen går på högtryck,likaså fordonsutvecklingen runt om i världen.
Jag ser inte att förbränningsmotorn har någon framtid när bättre alternativ erbjuds. De första elbilarna kring 1900 slogs ut pga  dålig batterikapacitet och att det var betydligt mer flexibelt med att tanka fossilbränsle. nu kommer fossilbränslen att förbjudas i framtiden och kanske försvinner de fortare än vi tror även utan förbud.
problemet du då står inför är hur du skall driva de bilar som säljs idag och troligen kommer att vara kvar i drift åtminstone 15 år fram i tiden.Biobränslen finns det ingen kapacitet för idag och kommer att ta många år att bygga upp.
Får elbilar bättre batterikapacitet och bränslecellsbilar får en infrastruktur finns det alltså ingen lönsamhet att tillverka förbränningsmotorer .
Det blir det omvända mot år 1900.
Eltillverkning ökar varje år,folk installerar solceller överallt och framtidens byggnader kommer att ha ett krav på att de skall vara självförsörjda med el.
dessa hus byggs redan i europa och t.ex i Tyskland är det krav på solceller vid nyproduktion.
även här kommer bränslecellen att ha en nyckelroll,överskottsel omvandlas till väte som driver bränslecellen.
I sverige finns bara ett fåtal experimenthus och sveriges problem är soltimmar.Här är vindkraft ett bättre alternativ och även här forskas det på alternativ till de vanliga snurrorna.
se dej om i världen,arvestrand. Det händer massor på energifronten.
Som jag ser det är det du som sitter fast i en bubbla,se framåt. Inte ett fåtal år utan 10.Hur ser transportsektorn ut då? kommer de alternativ som finns idag att ha slagit igenom?



 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #116 skrivet: 28 maj-17 kl 07:35 »
Problemet just nu är just att politiker ser bara 10 år framåt och missar idag. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #117 skrivet: 28 maj-17 kl 12:56 »
Nej, problemet är att vi har för få politiker som ser över huvud taget. Ulf hör till det lilla undantag som gör att man fortfarande tror på den demokratiska modellen (fastän han envisas med bränslecellerna). Vi behöver vara fler från verkligheten som ger oss in i politiken om det skall bli någon ordning på framtiden. Det duger inte att vara baksätesförare.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #118 skrivet: 28 maj-17 kl 12:58 »
Bra mycket enklare att plantera regnskog i öknarna.
De länder som försökt har blivit utsatta för krig.
Så något skumt är det med den saken.
Visst, i början krävs konstbevattning, tills skogarna blivit så stora att dom bevarar fukt genom att skydda sig mot solens strålar med hjälp av dimma.

Får att få en uppfattning, så förser 4 st stora träd en människa med syre året om.
Man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det är.


köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #119 skrivet: 28 maj-17 kl 15:47 »
Att skogen renar luften från co2 som den omvandlar till syre är väll ingen hemlighet?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser