Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kinakläckare  (läst 3641 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
kinakläckare
« skrivet: 02 jan-15 kl 23:32 »
Kikade  lite snabbt på aliexpress. Någon som hört något om den här kläckaren?
http://m.aliexpress.com/item/32231665602.html
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #1 skrivet: 03 jan-15 kl 18:29 »
Är det verkligen vara jag som handlar från kina??  Anses inte tillräckligt alternativt kanske...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: kinakläckare
« Svar #2 skrivet: 06 jan-15 kl 10:42 »
Nä...du är inte ensam. Jag köpte en liknande 48-äggs fast med möjlighet att driva med både 220 och 12V.
Det har inte varit några bekymmer för egen del. Dock tror jag att kvaliteten inte är den bästa men man kan ju inte räkna med mer för den billiga prislappen.

Jag har iofs bara kört ett kläck i min så tiden får väl utvisa om kvaliteten är tillräcklig vs insatsen.  ;D

"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #3 skrivet: 06 jan-15 kl 13:12 »
Det blev en likadan från ecd i tyskland istället, via ebay. Stod att man kunde köpa reservdelar enkelt  där också om det var något. Blev 1100 totalt. På lantbutiken kostade de över 3400... så priset har inte alltid med kvaliteten att göra, utan snarare om antalet mellanhänder.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: kinakläckare
« Svar #4 skrivet: 08 jan-15 kl 11:20 »
Jag köpte också en likadan från England (e-bay). Kostade under 1000 kr. Jag har ännu inte riktigt blivit vän med den trots två års användande. Tycker nog att kläckresultatet i min Covatutto blir bättre men för det priset är jag ändå nöjd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

AnneLeigh

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #5 skrivet: 30 jan-15 kl 17:51 »
Hej! Råkade se detta idag. Bara en hint från mig.

Varning för ej EU-godkända äggkläckare

http://www.arctichen.se/varning-for-ej-eu-godkanda-aggklackare

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #6 skrivet: 30 jan-15 kl 18:27 »
Hej! Råkade se detta idag. Bara en hint från mig.

Varning för ej EU-godkända äggkläckare

http://www.arctichen.se/varning-for-ej-eu-godkanda-aggklackare


Skulle det stå något mer i den länken, ser bara en mening? Skulle gärna se vad de menar mer specifikt.
Handlar varor från kina för många hundra tusen om året genom vårt företag, så jag vet att man måste vara noga med tillverkaren. Mycket är riktigt bra!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kinakläckare
« Svar #7 skrivet: 30 jan-15 kl 18:43 »
Skulle det stå något mer i den länken, ser bara en mening? Skulle gärna se vad de menar mer specifikt.
Handlar varor från kina för många hundra tusen om året genom vårt företag, så jag vet att man måste vara noga med tillverkaren. Mycket är riktigt bra!

Men du handlar inte glasögon?

"Varning för ej EU-godkända äggkläckare
På sista tiden har den europeiska marknaden översvämmats av billiga kinesiska äggkläckningsmaskiner som inte motsvarar europeisk standard för säkerhet. Dessa maskiner saknar ibland märke eller kan ha olika beteckningar i olika länder. Vi vill gärna varna för dessa maskiner.
.
Vid köp av en äggkläckningsmaskin kan ni alltid kräva en ”Declaration Of Conformity” samt svensk bruksanvisning. Saknas detta finns det anledning till försiktighet.
.
Våra samtliga maskiner motsvarar de europeiska kraven.
.
Nedan några av de ej godkända maskinerna."

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #8 skrivet: 30 jan-15 kl 19:42 »
Inget fel på mina ögon, men jag fich helt enkelt inte upp mer än en rad på mobilen. Tack för texten i alla fall!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

mattiaxen

  • Inlägg: 5
SV: kinakläckare
« Svar #9 skrivet: 07 mar-15 kl 00:40 »
Har du kört kläckarn ännu? Plus och minus. På den?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: kinakläckare
« Svar #10 skrivet: 07 mar-15 kl 10:44 »
Har du kört kläckarn ännu? Plus och minus. På den?
Tyvärr verkar temperaturen vara ojämn i själva kläckaren och troligen även temperaturen generellt. Ett typiskt symptom är att kläcket blir väldigt utdraget, från dag 20 till 23 med många som inte tar sig ur äggen och en alltför stor andel som dör halvvägs genom ruvningen även om lika många som normalt börjar utvecklas. Spontant känns det som att man kan modda den med mer fläkt inuti för jämnare temperatur men har inte haft möjlighet att kolla om det går.

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
SV: kinakläckare
« Svar #11 skrivet: 12 feb-16 kl 14:14 »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: kinakläckare
« Svar #12 skrivet: 12 feb-16 kl 15:11 »
Jag kompletterar alltid mina kläckare med minst en extra hygrometer och termometer, man kan aldrig vara för noga.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #13 skrivet: 12 feb-16 kl 16:02 »
Jag blev aldrig riktigt nöjd med den. (Det var alltså en tysktillverkad, och inte kinatillverkad). Som Olof skrev, utdraget och många dog mitt i ruvningstiden. Så har numera uppgraderat betydligt med en HEKA Euro-Lux III för 290ägg. Känns som en bra investering.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: kinakläckare
« Svar #14 skrivet: 12 feb-16 kl 16:27 »
Köpt från tyskland hoppas jag ?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #15 skrivet: 12 feb-16 kl 16:35 »
Köpt från tyskland hoppas jag ?

Ja, självklart. Från tillverkaren via ebay.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Elijass

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • Bombus Marsvinsuppfödning
SV: kinakläckare
« Svar #16 skrivet: 21 mar-16 kl 13:40 »
Ja, självklart. Från tillverkaren via ebay.
Får man fråga vilken tillverkare/säljare på ebay? :) Letar, så tacksam för tips.
Föder upp marsvin för avel och utställning. Angorakaninägare med egen spinnrock. Intresserad av höns och vaktlar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: kinakläckare
« Svar #17 skrivet: 22 mar-16 kl 09:16 »
Får man fråga vilken tillverkare/säljare på ebay? :) Letar, så tacksam för tips.

Kommer inte ihåg, men om du missade så skrev jag: Jag blev aldrig riktigt nöjd med den. Som Olof skrev, utdraget och många dog mitt i ruvningstiden.
Rekommenderar alltså inte den. Köp istället nån av mer erkänt märke.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Elijass

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • Bombus Marsvinsuppfödning
SV: kinakläckare
« Svar #18 skrivet: 23 mar-16 kl 10:09 »
Kommer inte ihåg, men om du missade så skrev jag: Jag blev aldrig riktigt nöjd med den. Som Olof skrev, utdraget och många dog mitt i ruvningstiden.
Rekommenderar alltså inte den. Köp istället nån av mer erkänt märke.

Ja jag drog en liknande slutsats när jag kikat runt på ebay en stund. De av mer kända märken verkar ligga på ungefär samma prisnivå som inom landet, vilket förmodligen innebär att de billigare är billigare av en anledning. :)
Föder upp marsvin för avel och utställning. Angorakaninägare med egen spinnrock. Intresserad av höns och vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser