Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor  (läst 10694 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
Hej har nu bestämt att i veckan köpa en membranhydrofor. ( hydropress)
Jag har idag ett starttryck på ca 1,6. och minus 90% blir ju det ett lufttryck på runt 1,4.
Stopp vid 3,6
Membranhydroforen jag ska köpa kommer med ett högre förtryckt lufttryck. Måste jag släppa ut luft? Eller kan jag bara koppla in hydroforen på befintlig anläggning.
Vad händer med vattnet, pumpen ja allt om lufttrycket är något högre än det ska vara?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 19:28 »
Man bör alltid kolla lufttrycket själv innan man tar en hydropress i drift. Det kan ju ha läckt ut luft medan den har legat i lager.

Förtrycket ska ALLTID vara lägre än det tryck där pressostaten slår till, detta för att det alltid ska finnas kvar vatten i hydropressen och membranet i normal drift aldrig ska nå fram till gaveln och eventuellt kunna skavas sönder mot någonting vasst där.

Tänk på att felvisningen hos både lufttrycksmätare och de manometrar som används i vattenpumpssammanhang kan vara ganska stor, det är lämpligt att du gör en kalibrering för att kolla att både lufttrycksmätaren och vattenmanometern visar lika inom det område som är mest intressant här (1-2 bar).

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #2 skrivet: 21 jul-14 kl 22:11 »
Vilken är mest pålitlig manometern eller tryckströmbrytaren som man skruvar och ställer in trycket med :)  För jag upptäckte att manometer visar starttryck på 1,6 och sluttryck 3,8 medan tryckströmbrytaren är inställd på starttryck på strax över 2 och sluttryck på 4.

Vilken av dom bör jag räkna på för att veta vilket lufttryck jag ska ha?
Tror det kommer vara högre förtryck luft än jag behöver- dum fråga nu men pyser jag bara ut luften eller går det att göra på annat sätt?




« Senast ändrad: 22 jul-14 kl 00:20 av Snowy »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #3 skrivet: 22 jul-14 kl 09:37 »
Jag skulle tro att manometern är mer pålitlig men det är inte helt självklart, speciellt inte om manometern är gammal och risig.

Det är bara att pysa ut luften.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #4 skrivet: 22 jul-14 kl 09:59 »
oki tack. Manometern köpt på Jula är 2 år- tryckströmbrytaren ett år.
Hur noga ska man vara med lufttrycket. Jag ska ha 1,44 men om den är färdigtryck med 1,5 bar funkar det då? Eller är det ändå pysa ut som gäller...




Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #5 skrivet: 22 jul-14 kl 10:55 »
blir inte klok på mitt vatten!
I kökskranen på bottenvåningen så drar pumpen i gång efter 3 dl spolning, men på övervåningen i badrumskranen om den är på så bara går och går och går pumpen i flera liter...när den väl slår av så sjunker den direkt. Medan pumpen går igång 7 gånger vid en spolning på toaletten!
Fortfarande blåsan som är trasig?
Nä nu byter jag skiten till en större och hoppas att det är lösningen på problemet....

......upptäckte ang badrumskranen att det är om jag har på full sprutt. Gick jag ner lite så slår pumpen av och på hela tiden...så kanske att den bara inte orkar pumpa upp tillräckligt på full sprutt.
« Senast ändrad: 22 jul-14 kl 11:21 av Snowy »

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #6 skrivet: 22 jul-14 kl 12:41 »
Du har nog ingen tryckreservoar. Söndrig blåsa eller blåsa med mycket litet tryck skulle jag gissa. Om pumpen drar igång direkt betyder det ju att tryckfallet är i det närmaste totalt så fort du tagit ut några dl.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #7 skrivet: 22 jul-14 kl 13:31 »
jo misstänker också trasig blåsa. Konstiga är att kompressorn visar att det är tryck i kärlet- det läcker inget vatten från ventilen- men det pyser inte heller. Men med tanke på att blåsan bara kunnat hålla trycket i en månad och sedan fyllt på misstänker jag läckage som blivit hål i blåsan. I kväll blir det byte till en 3 gånger större tank så får jag hoppas att problemet blir löst  :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #8 skrivet: 22 jul-14 kl 18:04 »
Något knas var det med den andra hyrdroforen- nu är den bytt mot en 60 liters och oj vad det går att spola mycket vatten innan trycket sänks :) och ojoj vad sakta manometervisaren går när en kran är på :)
« Senast ändrad: 22 jul-14 kl 18:23 av Snowy »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #9 skrivet: 22 jul-14 kl 19:38 »
Kanske läge att plocka isär den gamla och se om det går att hitta någon skada på gummiblåsan eller något annat som förklarar problemen?

 

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #10 skrivet: 22 jul-14 kl 22:28 »
Jo lite nyfiken på det :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #11 skrivet: 26 jul-14 kl 12:10 »
Har nu plockat isär den gamla hydropressen och gummiblåsan var hel  ???
Däremot kontrollerade jag vår lilla kompressor som vi använt och den läckte luft- så möjligtvis att den har varit det stora problemet hela tiden- vi har kanske trott att vi fått in 1,4 men fått in mindre luft. Å andra sidan problemet med den gamla var ju att det bara tog en månad- ibland två efter att vi försökt få i den luft och det fungerat- tills pumpen återigen gick igång på mindre än 1 liter per gång. Skumt hur som.
Men en lärdom att meka med den gamla hydropressen :) Nu vet jag hur den ser ut invändigt och det var ju superenkelt att få ur den gamla blåsan och är ju jättelätt att byta blåsa då om så kommer bli någon gång...


Dea

  • Inlägg: 55
SV: ang förtryckt luft från fabrik i hydropress/membranhydrofor
« Svar #12 skrivet: 11 aug-14 kl 20:44 »
Låter som att den gamla har läckt luft, antagligen genom schraderventilen (luftnippeln). Finns det inget mottryck blir vattnet helt stumt mot blåsan det går inte åstadkomma någon reservoar som sagt.
  Om du vill göra iordning den gamla kan du ju skruva ur ventilen och smörja upp, och dra åt ventilkäglan eller byta till en ny ventil. Ibland kan det räcka att dra lite på muttern som spänner fast den i hålet. Ett visst smygläckage är det alltid i dessa ventiler, men man ska absolut inte behöva fylla på varje månad. Kontroll av tryck och ev. påfyllning räcker att göra 1-2 ggr om året. Givetvis behöver man en tillförlitlig påfyllare med manometer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser