Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Areal?  (läst 3502 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Areal?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:51 »
elgfrode
 Ti 9 Jan, 2001 - 21:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! Jag undrar hur stor areal det behövs för att försörja 2 personer?Tänker odla potatis, rotfrukter, sallad, kål och lite annat.
Tack på förhand!
/Mattias.
 
Sven Bergersjö
 On 10 Jan, 2001 - 07:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Mattias!
Enligt John Seymour ska man kunna klara en familj på 5 tunnland, men då har han inte räknat med skogen i det och från skogen kan du få mycket (mat, ved, byggmaterial etc.).
Själv skulle jag nog vilja ha en större gård än så, men som sagt, enligt Seymour så ska det räcka. Men det har ju att göra med hur bördig jorden är också.
MVH Sven
 
helull
 Må 18 Jun, 2001 - 13:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Det finns uträkningar på att det skulle räcka med 500-1000 kvadratmeter för att försörja en person med allt livsmedel (vegankost). Vi har provat (på Sveriges lantbruksuniversitet, Centrum för uthålligt lantbruk, www.cul.slu.se) men inte nått ända fram på 800 kvadrat. Odlingen går att besöka på Ekhaga försöksgård i Funbo-Lövsta en mil öster om Uppsala.

En bekant i Småland odlar 225 kvadratmeter grönsaker och 100 kvadratmeter potatis och försörjer två personers grönsaksbehov på det. De köper smör, mjölk, ost, ägg och mjöl men äter inte kött.

Skattungbyn i Dalarna har en folkhögskola som är inriktad på självförsörjning. Kolla med dem om du vill veta mer!

Lycka till med odlingarna.

Hälsar,
Helena i Skåne
 
nyfiken
 Lö 23 Jun, 2001 - 08:26
--------------------------------------------------------------------------------
en liten fråga bara...hur många kvadratmeter är ett tunnland??
 
Björn Mellgren
 Lö 23 Jun, 2001 - 09:47
--------------------------------------------------------------------------------
Ett tunnland är 50 x 100 meter dvs 5000 kvm. ett hektar är två tunnland dvs 100x 100 meter.
Björn
 
markus
 Lö 12 Jan, 2002 - 13:53
--------------------------------------------------------------------------------
tunnland är väl lite förlegat begrepp fast det låter bättre för man har större areal då. Hektar är det vanligaste måttet idag. Tyvärr använder en del båda orden synonymt så att ett tunland blir ett hektar.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser