Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material i vattenledningar.  (läst 7078 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #20 skrivet: 14 jan-18 kl 21:19 »
Ska man vara petig så kanske man ska ta hänsyn till vattenkvaliteten och vad den för med sig för kemiska egenheter när man börjar spekulera över vad vilken sorts rör kan ställa till för bekymmer med tiden.
Det är ju viss skillnad på om vattnet är mjukt eller hårt, surt eller alkaliskt, om det innehåller stora mängder av någon sorts metalljoner/salter osv.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #21 skrivet: 14 jan-18 kl 22:21 »
Koppar är skadligt. Järn (i måttliga mängder) är nyttigt.


Har du järnrör så är det bra för hälsan (men kan medföra tekniska problem).
Har du kopparrör och vatten som inte är surt så är det vanligen inget problem för kopparn löser inte ut i vattnet. Dock ska du inte dricka varmvatten för där har mer koppar vanligen fällts ut (beror på vattenkemi, vilka rör du har, vad du har för VVB).


Såhär:
Har du neutralt, basiskt eller kalkhaltigt (vilket gör att det blir neutralt) vatten är det ur hälsosynpunkt ok att ha kopparrör inne i huset. Du ska dock inte dricka varmvatten pga vanligen högre kopparhalt. Kallvattnet löser inte ut koppar tillnärmelsevis lika bra som varmvatten så med bra vatten är det inget problem.
Har du surt vatten (typiskt att du får gröna fällningar i handfat/dusch/bad så kan det vara värt att fundera på hur det står till med ditt dricksvatten. Ett sätt att komma undan det är att vrida på kranen och vänta tills vattnet blir ordentligt kallt innan du dricker av det eller tar av det till matlagning. Då har rören spolats igenom och den lösta kopparn är borta.
Har du stål- eller järnrör så är det alltid ok att dricka kallvattnet - med tanke på rören. (Det kan ju vara något annat i vattnet.)


Stål- eller järnrör = alltid bra.
Kopparrör = oftast bra, kan behöva spola lite extra.
(Plast (PEM/PEX) = mellan stål och koppar. Medför möjligen problem med möss som gillar att gnaga på dem -> vattenskador.)


Själv har jag koppar och surt vatten. Spolar alltid en god stund innan jag dricker av det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #22 skrivet: 15 jan-18 kl 00:30 »
Fundera vilken planet du lever på innan du slänger ur dig felaktiga saker, det är ju inte första gången du trampar i klaveret.

Har ännu inte sett något hus där de dragit allt i plast.

Vid nyinstallation använder man huvudsakligen plast.
Undantaget är synliga ledningar i t.ex. badrum. Huvudsakligen därför att att plastslangarna, just ser ut som "plastslang". Det är alltså inte snyggt och prydligt som vettigt dragna och bockade kopparrör.

Plast vill man ha, eftersom man drastiskt minskar risken för vattenskador. Plaströren tål att frysa och sedan tina, medan kopparrör sprängs.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #23 skrivet: 15 jan-18 kl 08:02 »
Sanning med modifikation skulle jag vilja säga angående slang och sönderfrysta slangar det är klart att dom spricker om dom blir nog frysta och ja dom spricker ibland de med även utan kylan, det är mina föräldrar ett bevis på för dom har råkat ut för det att en pexslang har spruckit vill minnas att det var sommaren för 2 år sedan.
Pemslang används väl fortfarande dock inte så mycket inomhus utan den används nästan alltid som inledning för färskvatten även i nybyggnationer.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #24 skrivet: 15 jan-18 kl 11:30 »
Då det fortsätter att tjatas om plast och annat än det jag funderade på, så startar jag en ny tråd, så ni kan fortsätta med det andra här.

Nya tråden

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189737.0

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #25 skrivet: 15 jan-18 kl 11:56 »
Sanning med modifikation skulle jag vilja säga angående slang och sönderfrysta slangar det är klart att dom spricker om dom blir nog frysta och ja dom spricker ibland de med även utan kylan, det är mina föräldrar ett bevis på för dom har råkat ut för det att en pexslang har spruckit vill minnas att det var sommaren för 2 år sedan.
Pemslang används väl fortfarande dock inte så mycket inomhus utan den används nästan alltid som inledning för färskvatten även i nybyggnationer.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

ja, sönderfrysta slangar på sommaren är ju väldigt vanligt...Eller hur menade du?

Vilken installation som helst kan ju gå sönder. Materialfel eller installationsmisstag förekommer naturligtvis. Det gäller alla material.

Vi bor på landet (i ett område med relativt många elavbrott tidigare), och vi har (av nödtvång, gammalt korroderat och trasigt) i två bostadshus tvingats byta stammar för vatten och avlopp. Vatten inne i huset går i bägge fallen i PEX slang.

Och ja, vi har haft längre elavbrott när det varit 10-20 minusgrader, och delar av slangarna har på utsatta lägen frusit, vi håller inte 18-20 grader varmt i hela huset vid elavbrott och av naturliga skäl kan vi inte spola med vatten under elavbrotten.
De har varit oproblematiskt att tina slangarna, och inga läckor.

Jag har också varit med om liknande situationer med invändiga kopparrör, i hus jag bott i tidigare i mitt liv, där elavbrott med frusna ledningar inneburit endera att kopparrören spruckit, eller kopplingar krupit isär, med mycket besvär, kostnader och vattenskador (olika mycket) som följd.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #26 skrivet: 15 jan-18 kl 12:19 »
Ja slangen sprack mitt på å självklart så berodde det inte på köld precis som jag skrev men som gammal rörmokare så har jag faktiskt sett att pex slangar har spruckit. Allt nytt är inte alls bra i en del stater på andra sida pölen har förbjudit dessa slangar å varför gör man det om dom är så otroligt bra?
Innan slangen sprack så hade dom ca 40cm rör i vägg å när fina firman hade monterat klart så hade dom över 5 meter slang i vägg knappast vettigt kan jag tycka men eftersom det är rir så gör det inget menade dom nej det är klart att det inte gör något när allt vatten rinner ner i källaren som det kan gå veckovis utan att dom är ner i...... Vilka vattenskador hinner det bli där då?

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Material i vattenledningar.
« Svar #27 skrivet: 15 jan-18 kl 13:26 »
Förslagsvis analyserar Du ditt vatten för att få svar. Kopparrör r kemiskt stabilare och mycket ädlare men det kan finnas ämnen i vatten som angriper koppar. Men sen finns det ett mängd olika faktorer som spelar in - t.ex. hur du sätter ihopp rören, vilka ventilation du använder osv. Har du otur och installera dom i fel följd i ett olyckligt blandning mellan järn / koppar / plast / mässing kan det omvandlas till galvaniska element som gör att det vittnar sönder. Grundregeln måsta vara från oädel till ädel i flytriktning av vatten. Ett järnhydrotank som kopplas elellån två kopperlednibgar har ett förmåga att rosta sönder Innom några få år...

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogskälla, tuslus, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser