Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT  (läst 138 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Någon här som har rutin på byte av INRE styrled på en Audi A4 -96? Samma multilink-framvagn som samtida VW Passat antar jag.

Se lånad bild: http://i.imgur.com/Yxwl4J4.jpg

Det har jävlats redan med yttre styrleden, men det förmodat STORA jävelskapet blir att komma åt att jobba med den INTRE styrleden. Jag har tyvärr inga specialverktyg för detta, och har heller aldrig bytt en sådan på någon bil över huvud taget. Förutom att leden är svår att nå även då ratten vridits till ändläget, sitter damasken/bälgen av ganska stel plast i vägen för att komma åt att gänga loss leden. Kuggstången är så illa inbyggd i karossen att man lätt kan tro det är en fransk bil från 70-talet, det går alltså bara att komma åt den från ytterändorna i hjulhusen, inte från motorrummet eller under bilen som på en del andra bilar med lägre monterad kuggstång. 

Till råga på allt bor jag på bonnlandet, bilen har fått körförbud nu och hundmaten tar slut i morgon.  >:(
« Senast ändrad: 09 jan-18 kl 23:54 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #1 skrivet: 10 jan-18 kl 03:20 »
Det där ser ut ungefär som på gamla audi 100. Om det är så måste skruven ur helt, sedan skall det bara vara att knacka ut leden. Eventuellt får man slå in en skruvmejsel i glipan så det inte klämmer så mycket runt leden. För de där lederna är inte koniska, de är cylindriska. Sedan är det ett halvrunt spår i sidan, där skruven går igenom så att leden omöjligen skall kunna glida ur.

Så här ser principen ut:

torbjorn

• Medelpad
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #2 skrivet: 10 jan-18 kl 07:38 »
Då blir det kanske till att göra sig ett specialverktyg. Bockad fast nyckel t ex.
Bilden kommer ur VAG's elektroniska verkstadshandbok Elsawin.

Tydligen finns det ett plastskydd runt hjulhusöppningen där kuggstången sticker ut, som är ganska lätt att ta loss för att få lite mer svängrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 1 användare
Pelle Persson

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser