Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp till fritidshus  (läst 5439 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #40 skrivet: 09 dec-17 kl 17:30 »
Och vad har det där med att torka sig i röven att göra, eftersom du citerar mig?
Eller menar du att tjänstemännen eller byråkraterna kommer och torkar dig i röven?
Nej jag förväntar mig inte att nån av de kategorierna har den prioriteringen.    Men hur man skall hantera byråkraterna och petimetrarna kan vara ett nog så viktigt tidsfördriv  när man sitter på dass.  Kanske mera vad man skall skriva på papper.  Tjänstemän brukar hjälpa  inte ställa till. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #41 skrivet: 09 dec-17 kl 18:42 »
Nej jag förväntar mig inte att nån av de kategorierna har den prioriteringen.    Men hur man skall hantera byråkraterna och petimetrarna kan vara ett nog så viktigt tidsfördriv  när man sitter på dass.  Kanske mera vad man skall skriva på papper.  Tjänstemän brukar hjälpa  inte ställa till.

Tjänstemäns uppgift är att läsa lagen och tolka den till kommunens fördel i fallet med avloppet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #42 skrivet: 09 dec-17 kl 18:53 »
Diarieförs ett telefonsamtal?
Är det garanterat att kommunen diarieför på rätt sätt så dokumentet finns?
Det är inte garanterat att kommunen får stå för folks kostnader om det inte kan påvisas att den gjort fel.
Snarare så får den som den tvistar med stå alla kostanader. Så för att inte binda ris till egen rygg så skall man alltid ha saker och ting skriftligt och förvara denna dokumentation på ett säkert sätt.

Och ja, det är i allra högsta grad självhushållning att se till att ha all nödig dokumentation klar och tydlig.
För vem vill egentligen behöva göra om saker och ting flera gånger, för att en så enkel sak att man får personalrotation i kommunhuset?
Eller lägga onödigt mycket tid på att visa att man har rätt.      Jag kan säga att just nu har jag oändlig tid att visa att man under någon som helst omständighet inte skall lita på någon person som genom sina beslut kan påverka mitt liv till det sämre.

Om man nu anlägger ett avlopp som alla andra gör så är inte självhushållning (kommunala nätet är ingen självhushållning), inte heller ett mni reningsverk (beroende av andra), och jag har bara givit förslag på hur jag gjort och att mitt är godkänt av kommunen , sen började ni andra med massa utflykter som är OT

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #43 skrivet: 09 dec-17 kl 19:59 »
Om man nu anlägger ett avlopp som alla andra gör så är inte självhushållning (kommunala nätet är ingen självhushållning), inte heller ett mni reningsverk (beroende av andra), och jag har bara givit förslag på hur jag gjort och att mitt är godkänt av kommunen , sen började ni andra med massa utflykter som är OT

Du läser inte svaren va?
Ingen har anklagat dig för att göra fel, jag har bara påpekat hur viktigt det är att få allt på pränt från kommunen eller andra som har tolkningsföreträde av tillämpliga lagrum.

Även om det av olika anledningar är så att man inte kan anse stora delar av avloppssystemen som ren självhushållning så ingår dom i mångt och mycket i ett kretsloppssystem.
Under rätt förutsättningar så kan man bygga sig ett reningssystem som tar hand om allt avlopp på egen hand utan att lämna andra restprodukter än utmärkt jord.
Den stora nackdelen med dessa system är framförallt att de som är satta till att godkänna sådant inte sällan saknar de kunskaper som krävs för att förstå dylika system
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #44 skrivet: 09 dec-17 kl 20:55 »
Du läser inte svaren va?
Ingen har anklagat dig för att göra fel, jag har bara påpekat hur viktigt det är att få allt på pränt från kommunen eller andra som har tolkningsföreträde av tillämpliga lagrum.

Även om det av olika anledningar är så att man inte kan anse stora delar av avloppssystemen som ren självhushållning så ingår dom i mångt och mycket i ett kretsloppssystem.
Under rätt förutsättningar så kan man bygga sig ett reningssystem som tar hand om allt avlopp på egen hand utan att lämna andra restprodukter än utmärkt jord.
Den stora nackdelen med dessa system är framförallt att de som är satta till att godkänna sådant inte sällan saknar de kunskaper som krävs för att förstå dylika system

kan hålla med om att det är lite mer komplex än forumet kan greppa, men från mitt perspektiv ät min ide ganska bra (men inte fulländad) men vi (kastar ut vatten ) lite var och stans efter mi tvätta händer, skurat  golv, eller annat göromål, mitt system hindrar merparten från att komma ner i jorden samt at det bara kostade mig 500 Kr. Så men den vinklingen anser jag att mitt avlopp är hyfsat både förankrat verkligheten och självhushållning och ekologiskt . men som du antyder långt ifrån fulländat :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser