Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta bort öronmärke?  (läst 2546 gånger)

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
Hur ta bort öronmärke?
« skrivet: 22 maj-17 kl 17:16 »
Vi har en kastratbock som vi haft sedan i somras. Han är omkring 5 år, och har bott på minst 4 ställen innan han kom till oss. Han var länge väldigt rädd för människor, gick undan flera meter, men har alldeles nyligen blivit mycket tam, kommer fram och stryker sig och vill bli borstad.

Nu för någon vecka sedan har hans ena öra börjat blöda vid märket, det är ett micromärke. Det blir bara värre, så tror vi måste ta bort det för att det ska kunna läkas.

Hur tar man bort märket utan att skada hans förtroende för människor som han kanske aldrig haft förrän nu? Det är väldigt trångt vid märket och svullet och blodigt, så ser omöjligt ut att kunna komma åt med någon tång.

Hur är det att söva getter? Har hört att de inte tål det så bra..

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ta bort öronmärke?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-17 kl 18:12 »
Kan ni inte försöka tvätta, fixera och lägga ett bandage runt det istället?

Jag tänker att om man tvättar och tejpar med kirurgtejp eller liknande så kommer det sitta stilla och då sluta skava. Kanske svullnaden då lägger sig och inte skapar mer problem...
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ta bort öronmärke?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-17 kl 20:06 »
Jag tycker det låter som att ni måste ta bort märket. Det är bara att sätta dit en sax och klippa upp det och vrida ur det. Jag har klippt bort mircro-märken själv men bäst är om man är två så en kan hålla i djuret och den andra klippa.

Att söva en get bara för att ta bort ett märke känns väldigt onödigt och dyrt. Om ni inte kan själv kan du fråga någon annan som har vana att ta bort märken.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ta bort öronmärke?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-17 kl 22:04 »
En avbitartång brukar funka, en människa som håller och en som klipper, snabbt som attan helst. Ha sedan på lite Jodopaxlösning på det infekterade örat, eller ännu hellre tjära, det är antibakteriellt och dessutom tycker inte flugor om det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ta bort öronmärke?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-17 kl 20:35 »
Vilket problem!  När han nu äntligen blivit tam!  Men det gör säkert ont redan innan ni tar i det, så inte kommer han att gilla när ni tar bort märket!  Men bort måste det nog, om det stackars örat ska kunna läka ...  Och desinfektionsmedel, helst flera gånger så att det blir rent ordentligt.  Ingen kul behandling alls!

  Jag tror att ni får räkna med att börja från början med att tämja honom.  En trång box där ni kan komma åt att behandla honom, och om möjligt vänj honom vid att det är dit man går för att få godis.  Och smek, när han törs.

  Kanske infektionen inte är värre än att ni kan använda några dagar till att vänja honom vid en godisbox, innan ni börjar behandla örat?  Då ökar sannolikheten att han kommer över chocken inom rimlig tid efteråt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser