Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soppa med rödbetsspad?  (läst 3616 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Soppa med rödbetsspad?
« skrivet: 15 mar-17 kl 13:37 »
Kan man använda rödbetsspadet som blir över när man kokar rödbetor ?
Det är lite beskt i smaken men med rätt tillbehör borde man kunna göra en godsoppa? 
Förslag

Det kanske finns andra avkok på rötter eller grönsaker som man också kan göra soppa av ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Soppa med rödbetsspad?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 17:08 »

Det går säkert jättebra, hela betan är ätlig, brukar använda blasten ungefär som mangold.
Jag sparar alltid rotstockar och ändar på grönsaker och rotfrukter och brukar koka en soppbas när pytsen, som står i kylen, med det bortskurna, är full. Saltar och kryddar buljongen med örtkryddor tex libsticka.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kärlek till livet

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Soppa med rödbetsspad?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-17 kl 18:53 »
I Ryssland när man kokar Borstij kokar man alltid betor med skal först. Buljongen är sedan grunden till soppan. Fantastiskt gott....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 7 användare (2 dolda)
LimJans, xaelanar, Tur-Johan, Björkris, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser