Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?  (läst 6293 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #40 skrivet: 02 apr-09 kl 16:36 »
Ytan inomhus räcker till precis som Javill skrev.
Om hagen är slaskig och blöt skulle jag nog stänga in tackorna till lamningen är över.
Du skulle kunna göra en lammkammare av en del av foderbordet för att öka ytan för fåren att vistas på och ge lammen en möjlighet till en bra start.
 Eller använda en del av foderbordet till lamningsboxar.
 Mina tackor har mindre utrymme inomhus än vad Angelicas har ändå Väljer ALLA att lamma inomhus.
Jag skiljer sällan ifrån innan lamning (ofta inte Efter lamning heller, det beror lite på hur det ser ut att fungera, mina får brukar få 1-2 lamm och klarar detta bra) ändå skapar sig tackan ett eget utrymme att lamma på.
 Kanske det blir problem med detta system om man inte är med och kollar lamningarna? Men det verkar ju Angelica göra. Jag är självklart inte med varenda sekund när tackorna lammar men peppar peppar klarar dom det hela bra trots att de väljer att lamma inomhus i det "trånga" fårhuset :)
                                        Mvh
                                     Charlotte

Jag har 3 lammningsboxar som är 1,60x1,20 meter vardera. De är placerade i ena kortänden, tanken att jag hade kunnat använda en del av foderbordet som lamningsbox är mycket god, att jag inte tänkte på det själv. Probelmet där är att foderbåsen är fasta i metall (och anpassade efter kor) och dem har jag inte fått såga bort. Däremot så skulle jag kunna avskärma en del av foderbordet och göra lammkammare av den, de skulle ge mig möjlighet att ha en större lammkammare än vad jag har nu, samtidigt som jag skulle kunna frigöra mer öppen yta för alla. Det skulle dessutom frigöra grindar som nu är "uppbundna".
Alla mina tackor har hittills fått några dagar i lammningsbox, men det kanske inte är behövligt om det inte uppstår några komplikationer eller lammen verkar svaga eller väldigt små så att de har svårt att värja sig. Men det kanske inte är nödvändigt i alla lägen använda sig av lamningsbox! Jag ska ha det i åtanke när de sista 3 tackorna lammar...

Sedan en annan fråga (förlåt om jag verkar dum): Måste det verkligen finnas ligghall i hagarna under betessäsong? Är det inte bara om man inte stallar in djuren utom betessäsongen?
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #41 skrivet: 02 apr-09 kl 16:46 »
Ligghall behövs inte. Men skugga, jag är inte hundra på om Djurskyddet kräver skugga eller om det är ett 'Allmänt råd' i bestämmelserna...  Men fåren uppskattar det i alla fall:)               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #42 skrivet: 02 apr-09 kl 18:30 »
Skötsel:
Du ska behandla dina får och getter väl och skydda dem mot onödigt
lidande
och sjukdomar.


Om fåren går ute på en täckt där det inte finns tillgång till skugga... och solen gassar mitt i Juli,
hur argumenterar man ner djurskyddsinspektören då?  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #43 skrivet: 02 apr-09 kl 19:04 »
Under betessäsong finns det inga krav på ligghallar, vindskydd eller liknande. De kraven kommer när det handlar om djur som går ute året runt. Kraven är relativt fyrkantiga och stela i Sverige, men det pågår en diskussion. Ranchdrift är relativt nytt i Sverige, förebilderna för nöt finns på andra sidan Atlanten, för får i Nordatlanten (Island, Skottland, Hebriderna, mm). Med eller utan vindskydd är det viktigt för får att kunna ha tillgång till skugga under sommaren. Jag tycker man löser det bäst genom att konsekvent stängsla in skog till sina betesmarker. Tät uppkvistad granskog är suveränt som skugg- och regnskydd. Riktigt fin granåker... :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser