Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?  (läst 6292 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 08:08 »
Hur är fodergrindarna konstruerade? Jag har gjort en utehage till mina tacklamm av gamla långbåsgrindar. Jag har dom stängda och har satt en bräda i lagom höjd så att dom bara får ut huvudet för att äta och en bräda längst ner för att stoppa det mesta av indraget foder.Sedan lägger jag ensilaget utanför.
 Det kan du ju göra inomhus utan att förstöra ägarens koinredning. 
  Det blir spill av foder men inte så jättemycket.     
  Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 08:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #21 skrivet: 30 mar-09 kl 08:47 »
Hej Charlotte,

tyvärr så begriper jag ingenting...jag vet inte vad långbåsgrindar är för något...jag är lite trög...kan inte se konstruktionen framför mig... måste få fundera en stund!
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #22 skrivet: 30 mar-09 kl 08:51 »
Långbås är grindar som går att stänga och öppna och man 'kniper fast' korna i grinden när man mjölkar. Med stängda grindar blir det lagom öppning för mina tacklamm.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #23 skrivet: 30 mar-09 kl 09:44 »
Aha, jag tror att det står en sådan avsågad i ladugården...den kan jag tyvärr inte använda själv där jag har mina tackor.
De fasta fodergrindarna som finns där jag har mina tackor är ju sådana där som ser ut som en "eldgaffel", om du förstår vad jag menar. De är naturligtvis anpassade för kor och därför är de för stora för att utestänga lammen från foderbordet, vilket i sig är ett bekymmer. Å andra sidan är foderbordet också anpassat för kor så det är brett och lammen springer inte i fodret hela tiden.

Jag har bundit fast en bräda vågrätt över fodergrindarna så att tackorna kan sticka ut huvudet men inte själv gå upp på foderbordet.
Älskar djur... människor också!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #24 skrivet: 30 mar-09 kl 20:31 »
Bäste Angelica, jag vet inte var i landet du verkar - är det uppe i Norrland med metertjock snö så får du bortse från mina korkade funderingar. Men istället för att försöka ha så många djur som du har i en miljö som är inrättad för kor och inte får. Så kanske du helt radikalt kunde skippa stallmodellen och ha djuren helt utomhus. Med tillgång till en enkel ligghall (telestolpar, plåtttak..) Arrendera alltså en bit mark med en blandning av berg, skog och öppet bete. Bra traktorvägar. Ställ ut balar spritt och strimla upp sidorna för utfodring. Använd lösa fårgrindar för att bygga små lammbås i ligghallen, hänga upp foderrännor på, osv. Bra idé?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #25 skrivet: 30 mar-09 kl 20:53 »
Det är en jättebra idé ulfg!

Jag har inte haft får längre än sedan januari 2007. Innan dess har jag ägt hundar på sin höjd.
Jag har haft tankar liknande dina... men förutsättningarna finns nog inte så som jag önskar, inte utan en rejäl diskussion med hyresvärden.
Just nu verkar det som att han vill bryta vårt muntliga avtal om vilka beten jag skall få tillgång till... och döljer det bakom EU-regler.
Kan ärligt säga att han tidigare brutit våra överenskommelser, vilket har fått konsekvenser för oss rent belastningsmässigt.
Problemet är att han är socialt kompetent och väldigt sympatisk... tills vi har förstått vad det han egentligen har menat.
Jag betalar det han har sagt att jag ska betala... men ibland poppar det upp e-post från honom om olika "påminnelser" (som vi inte har avtalat om)...trots att det är 25 meter mellan våra hus.
Jag har slutat att kontakta honom öga mot öga... nu svarar jag på e-posten istället för att söka upp honom. Han går förbi vårt (hyrda) hus flera gånger om dagen.
Älskar djur... människor också!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ligghall...
« Svar #26 skrivet: 31 mar-09 kl 09:05 »
Med tillgång till en enkel ligghall (telestolpar, plåtttak..)

Inte att förglömma väggar också  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #27 skrivet: 31 mar-09 kl 21:05 »
Hej Grimla,
varför väggar? Takhall funkar också. Tänker ha vägg enbart på vindsidan. Göra den så bred att det ändå inte regnar in vid stark vind. Den bästa ligghallen är egentligen ett stycke tät, lätt uppkvistad granskog. Men bestämmelserna i Sverige påbjuder fortfarande någon form av byggnad.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #28 skrivet: 31 mar-09 kl 21:37 »
Hos oss behöver ett vindskydd ha minst tre väggar för att vara godkänt.                Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #29 skrivet: 01 apr-09 kl 11:47 »
Ja, ett vindskydd utan några väggar alls tror jag inte är så effektivt som vindskydd.
snus? vad är priset på en pris?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #30 skrivet: 01 apr-09 kl 14:23 »

Jag har nu mätt utrymmet där inne i fårhuset... det är 15x4 meter, vilket ger 60 kvm. Då är inte foderbordet inräknat, det i sig är 15x1,70 meter (25,5 kvm).

Jag har oxå med lite trixande (och självsvåldligt gentemot hyresvärden) lyckats att utöka rasthagen så att den ligger på mellan 60-70 kvm.

Detta måste väl vara bättre, eller hur?
Älskar djur... människor också!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #31 skrivet: 01 apr-09 kl 16:55 »
Hej Grimla,
varför väggar? Takhall funkar också. Tänker ha vägg enbart på vindsidan.

Här i mitt län godkänns inte ligghall om den inte har tre väggar utav djurskyddet,
vilket jag tycker är helt ok, för hur ska den kunna vara dragfri och torr utan väggar....

Såg nu att Charlotte o Vurre redan skrivit detta  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #32 skrivet: 01 apr-09 kl 17:18 »
Jag har nu mätt utrymmet där inne i fårhuset... det är 15x4 meter, vilket ger 60 kvm. Då är inte foderbordet inräknat, det i sig är 15x1,70 meter (25,5 kvm).

Är fårens utrymme 60 kvm? Eller 60 kvm minus 25,5, dvs 34 kvm?
snus? vad är priset på en pris?

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #33 skrivet: 01 apr-09 kl 18:36 »
Vurre, Grimla och Charlotte har alla säkert helt rätt. Vad jag egentligen är inne på är takhall. Har snöat in lite på litteratur om utegångsdrift med nöt, exempel från Kanada. De har ett klimat liknande Mellansverige och satsar på ranchdrift med nöt som går ute året runt. Där laborerar de med takhallar och gallrade barrskogar som viste för djuren. Jag sprang före diskussionen om ligghall och vindskydd. Än så länge kommer säkert takhallar i konflikt med svenska djurskyddsbestämmelser, med krav på skydd från 3 sidor, mm. Min tanke på planeringsstadiet vore en takhall med måtten 15 x 8 och 2,5-3,5 h. Naturligtvis kan eller rentav bör man kanske ha ett vindskydd åtminstone utefter bakre långväggen. Fast jag har dock också relativt tät skog på baksidan av den planerade hallen. Hallen är dessutom ganska bred.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #34 skrivet: 01 apr-09 kl 20:50 »
Vurre,

Foderbordets yta tillkommer på de 60 kvm! Det är alltså inte inräknat i de 60 kvm.
Totalt inklusive foderbord har 19 tackor 85,5 kvm.
Älskar djur... människor också!

duvningens

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #35 skrivet: 01 apr-09 kl 21:27 »
Hejsan !
Vi hade tidigare problem med att det blev för mycket spill från ensilagebalen.
Vi har nu hittat en jättebra häck.
Den kommer från Knarrhults produkter, Ullared.
Mycket pengar kan tyckas, men knappt något spill och rent runtomkring, fåren skjuter ihop grinden varefter fodret minskar.
Vi är jättenöjda och bara vi vetat att den funnits skulle vi skaffar den för länge sedan.
Kolla gärna www.knarrhult.se
MVH Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #36 skrivet: 01 apr-09 kl 22:26 »
Om jag har förstått Angelica rätt har hon 3 kvm per tacka inne och 2 ute. Jag tycker att det verkar trångt, i alla fall nu när lammen kommer. Mina tackor går sen några veckor i en vinterhage i anslutning till ett vindskydd nära huset, vindskyddet är inte så stort men i vinterhagen har de nog minst 30 kvm per djur. Just nu har jag bara 15 högdräktiga tackor, och allteftersom det dimper ner krya ungar får de gå över i en annan hage.

Jag har ingen aning om vad som föreskrivs, men Angelica har nog lite för många djur i förhållande till ytan. Tackorna vill kunna gå undan och vara ifred när de ska lamma och det funkar inte om de har de för trångt.
snus? vad är priset på en pris?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #37 skrivet: 02 apr-09 kl 00:14 »
Om jag har förstått Angelica rätt har hon 3 kvm per tacka inne och 2 ute. Jag tycker att det verkar trångt, i alla fall nu när lammen kommer. Mina tackor går sen några veckor i en vinterhage i anslutning till ett vindskydd nära huset, vindskyddet är inte så stort men i vinterhagen har de nog minst 30 kvm per djur. Just nu har jag bara 15 högdräktiga tackor, och allteftersom det dimper ner krya ungar får de gå över i en annan hage.

Jag har ingen aning om vad som föreskrivs, men Angelica har nog lite för många djur i förhållande till ytan. Tackorna vill kunna gå undan och vara ifred när de ska lamma och det funkar inte om de har de för trångt.

Enligt lagen ska en tacka som väger under 65 kg och har lamm som väger under 15 kg ha en yta på minst 1,7 m2 och en tacka som väger över 65 kg och har lamm som väger under 15 kg ska ha en yta på minst 1,9 m2 så Angelika har gott om plats till sina tackor i lagens mening.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #38 skrivet: 02 apr-09 kl 08:29 »
 Ytan inomhus räcker till precis som Javill skrev.
Om hagen är slaskig och blöt skulle jag nog stänga in tackorna till lamningen är över.
Du skulle kunna göra en lammkammare av en del av foderbordet för att öka ytan för fåren att vistas på och ge lammen en möjlighet till en bra start.
 Eller använda en del av foderbordet till lamningsboxar.
 Mina tackor har mindre utrymme inomhus än vad Angelicas har ändå Väljer ALLA att lamma inomhus.
Jag skiljer sällan ifrån innan lamning (ofta inte Efter lamning heller, det beror lite på hur det ser ut att fungera, mina får brukar få 1-2 lamm och klarar detta bra) ändå skapar sig tackan ett eget utrymme att lamma på.
 Kanske det blir problem med detta system om man inte är med och kollar lamningarna? Men det verkar ju Angelica göra. Jag är självklart inte med varenda sekund när tackorna lammar men peppar peppar klarar dom det hela bra trots att de väljer att lamma inomhus i det "trånga" fårhuset :)
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #39 skrivet: 02 apr-09 kl 16:07 »
ulfg kor, får hästar m.m. har inget behov av dragfritt, däremot möjlighet till lä. På nötsidan kan man ju ansöka om dispens mot ligghallskravet. Svårare med får.
Många djur väljer att ligga så de känner "dofter" som kommer med vinden. För att känna om rovdjur är på G m.m. Det finns lite forskning om detta på Island faktiskt. De konstaterade att både hästar och får hellre sökte upp egna skydd än använde de som människor gjort åt dem.

De ligger inte heller alltid där man förväntar sig. Men det beror på att de vet själva vad de föredrar ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser