Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får jag ha fåren på tomten?  (läst 4383 gånger)

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
Får jag ha fåren på tomten?
« skrivet: 03 maj-12 kl 22:15 »
Hej!

Jag och min sambo har långt gångna planer på att skaffe en mindre besättning får om ca 4-5 tackor + lamm och ev. bagge. Vi bor i en mindre by på landet i Dalarna, relativt enskilt med en liten tomt om ca 1200 kvm. Fåren har vi tänkt att ha på en större stycke mark som vi lyckats arrendera och som gränsar till vår tomt. Som stall har vi tänkt att ha ett uthus som står på vår tomt och som vi tror kommer fungera alldeles utmärkt för ändamålet.

Min fråga är nu: Behöver jag något tillstånd för detta? Att vi behöver produktionsplatsnummer vet jag, men är det något mer? Min största fundering är om jag får använda uthuset som stall då tomten inte räknas som jordbruksfastighet (tror jag :P ).

Mycket tacksam för respons!
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Får jag ha fåren på tomten?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 07:37 »
Stör du inga grannar bör det gå bra  :) jag skulle grusa en hage om du vill ha en vinterhage till fåren på tomten. Om du nu inte har mark som är färdig grusad  o:)

jag rekommenderar att du läser och följer gärna med råge det som står på jordbruksverkets hemsida.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter.4.1cb85c4511eca55276c80002043.html
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
SV: Får jag ha fåren på tomten?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 23:22 »
Eftersom nästan 100 personer läst detta nu ingen verkar ha något att tillägga så verkar det ju inte som att det ska vara ngt problem. I så fall är det ju toppen!

Bra tips att grusa hagen, ska kika på den möjligheten.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Får jag ha fåren på tomten?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 18:11 »
Min fastighet räknas inte som en jordbruksfastighet idag. Dock var den en stor en för en herrans massa år sen. Lånar mark i anslutning till bete, men vinterhage ligger på tomten, i anslutning till lammhuset. När jag ansökte om pp-nummer så skickade jag in en googlebild, flygfoto över min fastighet och kryssade för vart lammen skulle bo och vart vinterhage skulle vara.
Men jag älskar att ha mina troll på tomten, ibland äppelträden och runt fikabordet. Det är vi nog många som gör! Och jag kan inte tänka mig att det ska vara något som helst problem för dig! Lycka till!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Får jag ha fåren på tomten?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-12 kl 19:46 »
du kan använda kartan från eniro eller hitta.se + kordenater för att få SE-nummer
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser