Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäregistret jordbruksverket  (läst 38664 gånger)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #40 skrivet: 14 dec-12 kl 19:36 »
Man kan visst ha olika nummer för olika hus också, om man vill. Men varje djurslag måste anmälas för sig, det räcker inte med att man har ett produktionsplatsnummer.

Det var nog det här jag grundade det på men jag ser ju nu att det bara var att varje djurslag måste anmälas för sig, sedan blir det väl samma produktionsplatsnummer då?
Nötet ska ev. gå på grannens mark med hans 2-3 nötter, han har också ett nummer.
« Senast ändrad: 17 sep-13 kl 14:44 av Sirpa »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

hönspåö

  • Inlägg: 35
    • Gotland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #41 skrivet: 17 jan-13 kl 21:28 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

"För att anmäla en plats där du håller värphöns eller andra fjäderfän använder du olika blanketter beroende på om du har fler än 350 värphönsplatser eller om du har andra fjäderfän eller färre än 350 värphönsplatser. Du använder blanketten Anmälan värphöns om du har fler än 350 värphönsplatser och blanketten Anmälan fjäderfän om du håller andra fjäderfän och har färre än 350 värphönsplatser för kommersiellt bruk"

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #42 skrivet: 18 jan-13 kl 06:19 »
jag ska ha ca 100 st med kycklingar så då ska jag registrera mig på fjäderfäregistret

gila06

  • Inlägg: 17
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #43 skrivet: 06 mar-13 kl 10:17 »
Har inga höns ännu men håller på att inreda ett hönshus för att kunna skaffa några höns längre fram i vår. Tänker bara ha 4-5 hönor så det blir knappast aktuellt att sälja några ägg. Måste jag i vilket fall anmäla att jag har höns.
Om jag nu skulle råka ge bort ett par ägg så måste jag anmäla detta. Vad skall jag anmäla då? Att jag givit bort 2 ägg?  Skall jag även tala om vem som fått äggen?
Gäller detta även avelsägg?
Detta undrar en som är helt ny på höns................

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #44 skrivet: 10 mar-13 kl 13:19 »
Om jag nu skulle råka ge bort ett par ägg så måste jag anmäla detta. Vad skall jag anmäla då? Att jag givit bort 2 ägg?  Skall jag även tala om vem som fått äggen?

Hela idén med fjäderfäregistret är att den som äter äggen ska känna sig trygg. Det enda man anger är var hönsen finns (adress och kartbild, går bra med utskrift från eniro eller google maps), hur de bor (bara inomhus eller om de går ut) och hur många de är.

Man vill kunna spåra smittor och kontakta hönsägare om risk finns för sjukdomar. Jordbruksverket bryr sig inte om hur många ägg du säljer eller ger bort.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #45 skrivet: 26 mar-13 kl 08:45 »
Jag förstår inte riktigt nu.
Det verkar som att TS bara har få höns eller är jag helt snurrig nu?
Och så länge de är under 50 behöver man väl inte göra nåt annat än anmäla till fjäderfäregistret för att få sälja till vänner, bekanta och annat folk som får reda på att man säljer ägg?
 
Men produktionsplatsnummer?? Vad ska TS med det till när det gäller hönsen?
Inte får man väl ett sånt när man anmäler väl??

Eller är det krångligare än jag trodde?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #46 skrivet: 26 mar-13 kl 13:36 »
Jag har i nuläget 8 vuxna hönor och ett gäng kycklingar, det är totalt 30 djur av höns-sort. Jag har anmält till fjäderfäregistret och då fick jag ett produktionsplatsnummer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #47 skrivet: 27 mar-13 kl 08:01 »
   ;D
Jamendåså!!
Då var det inte så krångligt.
Tack för svaret.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #48 skrivet: 27 mar-13 kl 11:00 »
Att FÅ ett ppn är sällan krångligt... :)

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #49 skrivet: 01 maj-13 kl 22:01 »
http://www.jordbruksverket.se

Klicka dig ner genom:

Startsida -> Djur -> Olika slags djur -> Fjäderfän -> Registrera fjäderfän

Nu hittar du information till höger på sidan!

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
Fjäderfäregistret??
« Svar #50 skrivet: 17 sep-13 kl 11:12 »
Hur lång tid har det tagit för er att få det bekräftat att er anmälan till registret blivit behandlad och klar?
Jag skickade in min anmälan för ca 1 1/2 månad sedan men har inte hört något ännu. Tar det normalt så lång tid eller ska jag kanske ringa dem och kolla?
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #51 skrivet: 17 sep-13 kl 12:51 »
menar du registret här på alternativ? De som har hand om den är inte aktiva längre vad jag vet
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #52 skrivet: 17 sep-13 kl 13:42 »
Nej, jag menar fjäderfäregistret på Jordbruksverket. Alla som har höns och tänker sälja lite ägg måste ju vara med där.
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

lena70

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #53 skrivet: 17 sep-13 kl 15:52 »
Jag tyckte med att det tog lite tid innan jag hörde något ifrån Jordbruksverket angående bekräftan om fjäderfäregistret och att få ett produktionsplatsnummer på hönsen, minns inte hur länge jag väntade..Men tillslut kontaktade jag dom personligen istället, och då hade dom precis avslutat min anmälan, och jag fick mitt produktionsplatsnummer..Så mitt tips är kontakta dom, och fråga hur det går och om anmälan kommit fram..Så slipper du gå och undra, det är inte så kul.. :-\ tror jag väntade ca 3 veckor, innan jag kontaktade dom..

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret??
« Svar #54 skrivet: 17 sep-13 kl 19:06 »
Då tror jag nog att jag ringer dem imorgon:), tack!
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #55 skrivet: 28 apr-16 kl 11:34 »
Mina är registrerade i tidernas begynnelse.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #56 skrivet: 06 dec-20 kl 12:01 »
Verkar ju vara en ganska gammal tråd detta och en del uppdateringar har kanske tillkommet.

Jag har sett i div Facebook grupper man vissa anser att man helt ska strunta i jordbruksverket för fjäderfäregistret bara är för "professionella" försäljare.

Ställde frågan till Jordbruksverket om när man behöver registrera sin besättning och få SE nummer, fick då till svar att så fort jag säljer något där jag får pengar så ska besättningen registreras.
Men på Facebook är de flera som hänvisar till något regelverk hos livsmedelsverket istället som självklart inte nämner nått om det som Jordbruksverket säger.

Är det någon som har bra koll och kan förklara hur det ligger till?


Min tolkningen är ju att om jag har en "hobbyflock" med fåglar och väljer att sälja det som blir över det jag själv kan konsumera så ska flocken registreras hos Jordbruksverket som då har ansvar för smitta och djurens hälsa.
Reglerna som livsmedelsverket hänvisar till är regler som gäller efter man gjort registreringen hos jordbruksverket eftersom livsmedelsverket inte har nått med djurens hälsa att göra.

Så för att sälja ska djuren ha SE-registrering och man ska följa livsmedelsverkets regler

Sen snackar en del om att man bara ska räkna "vinsten" som det kommersiella, vilket jag inte kan finna någonstans att det handlar om...

De som är mest emot regelverket verkar vara de som säljer allra mest.

Jag har några hönor men lite fler vaktlar så min fråga till jordbruksverket var i första hand för vaktlarna men enligt deras hemsida faller de under samma regler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #57 skrivet: 06 dec-20 kl 13:34 »
Att du får olika uppgifter är inget som du ska förvåna dig över eller ens oroa dig över.
Säger en myndighet att du ska registrera dig om vissa förutsättningar uppfylls så ska du göra det trots att en annan säger att det inte är nödvändigt enligt deras krav.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #58 skrivet: 06 dec-20 kl 15:08 »
Som skogsvilde skriver så är de olika instanser varav Jordbruksverket är en myndighet.

Livsmedelsverket ser till livsmedelskvaliteten och ska följas om du säljer till konsumenter.

Jordbruksverket ser till smittspridning mellan djur och människor och ska följas oavsett.

Så, båda ska följas.

Som jag tolkade är det från första sålda saken så det var bara att registrera sig. Det kostar inget och är lätt att göra med bank ID och hemifrån i soffan. Det är aldrig fel att ha ett SE-nummer.

Om du är osäker på vem som har rätt är det väldigt lätt att maila JBV och man får svar inom några dagar. Svårare än så är det inte. Det de svarar är det som gäller, inte vad människor på FB tolkar.

Det jag kan tycka saknas i SE-registreringen är att man som registrerat SE-nummer inte får reda på automatiskt när olika skyddsnivåer sätts in eller tas bort trots att du registrerar mail och sorters djur du har på gården. Borde gå att göras rätt lätt från deras håll att skicka ut massmail.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #59 skrivet: 06 dec-20 kl 15:47 »
Jo jag har ju frågat JBV och fått svaret att om jag ska sälja så är de SE registrering som gäller

Men det är ju svårt att argumentera med det på Facebook då några som tror sig veta bättre håller på att informera om att det inte behövs och så verkar ju rent av de som säger motsatsen ha en tendens att bli utkastade från vissa Facebook grupper.
Vaktelsidorna är snäppet värre än hönssidorna då de som har höns ofta är mer pålästa än de som har vaktlar.

Jag tolkar ju det som JBV och Livsmedelverket talar för sina respektive områden och inte för helheten, JBV skiter ju i vad du säljer medan livsmedelsverket struntar ju i hur dina djur mår så länge människor inte blir drabbade

Men det är ju klart att de som säljer mycket och har mycket djur under kanske lite tveksamma förhållanden inte vill att de ska vara registrerade hos någon myndighet.

Har förs ordningen skull lagt frågan till livsmedelsverket med så de kan ge sitt svar
« Senast ändrad: 06 dec-20 kl 16:46 av Pumba »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser