Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?  (läst 13053 gånger)

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-08 kl 13:01 »
 :D Toppen - tack! Det var jättefint!

Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

mr

  • Inlägg: 53
    • Bohuslän
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #21 skrivet: 26 okt-08 kl 19:14 »
Här är det även lite större hönshus.
http://www.backyardchickens.com/chicken-coop-medium.html

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #22 skrivet: 02 nov-08 kl 20:30 »
Såg liknande småhus på nya byggmarknaden Hornbach, för dem som har ett sånt i närheten.  :)

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #23 skrivet: 02 nov-08 kl 23:06 »
 :o Det har vi i närheten - ska kolla :D!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Höns-Patrullen

  • Inlägg: 40
    • Närke
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #24 skrivet: 05 feb-10 kl 11:43 »
Vilka söta små hus!  :D :D
Live your life just the way you want...

Eva-Marie

  • Inlägg: 147
    • Skåne
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #25 skrivet: 05 feb-10 kl 13:13 »
Jag vet att det finns en firma nere på Österlen i Skåne som tillverkar flyttbara hönshus med utegård (isolerade). Det var ett reportage om dem i Skånska Dagbladet för någon månad, men kommer ej ihåg vad firman hette. De var superfina, tänk att ha ett sånt i trädgården!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

orangutang

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #26 skrivet: 05 feb-10 kl 13:26 »
Jag vet att det finns en firma nere på Österlen i Skåne som tillverkar flyttbara hönshus med utegård (isolerade). Det var ett reportage om dem i Skånska Dagbladet för någon månad, men kommer ej ihåg vad firman hette. De var superfina, tänk att ha ett sånt i trädgården!


Kanske är det de här du tänker på? :)
http://www.honshus.se/

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #27 skrivet: 05 feb-10 kl 13:57 »
Jag vet att det finns en firma nere på Österlen i Skåne som tillverkar flyttbara hönshus med utegård (isolerade). Det var ett reportage om dem i Skånska Dagbladet för någon månad, men kommer ej ihåg vad firman hette. De var superfina, tänk att ha ett sånt i trädgården!

Vi har varit och tittat på dem (vi bor i närheten). De är fina, men dyra! Mellan 20 000-25 000 för några få kvadrat och pytteliten hönsgård. Vill allt till att hönorna värper så det sprutar om det ska löna sig.  ;)

Vi har byggt två mindre hus själva, det ena är ganska gulligt faktiskt. Men vi ska bygga ett rejält hus till dem på uppemot 20-25 kvm. Småhusen får bli sommarviste för kycklingar, eller kanske kaniner.
Höns, stickning och pelargoner

Eva-Marie

  • Inlägg: 147
    • Skåne
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #28 skrivet: 05 feb-10 kl 17:12 »
Ja, orangutang, det var precis de jag tänkte på. Snygga, men som sagt väldigt dyra. Får nog nöja mig med att drömma!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #29 skrivet: 07 jun-10 kl 00:29 »
Nu sparkar jag upp en gammal tråd, men jag håller på att planera för hönornas "sommarstuga". De här jättepluttiga små söta stugorna - hur inreder man en sån för att på bra sätt få plats med sittpinnar och reden och så att man smidigt kommer åt att hämta ägg och städa? Kan ni hjälpa mig med ritningar eller foton på insidan? När jag försöker rita blir husen onödigt stora och det känns ändå inte som att jag utnyttjar ytan på bra sätt...

Tanken är att bygga ett flyttbart hus med tillhörande utegård. Själva huset bör vara ca 4 m brett och så smalt som möjligt (kanske ca 1 m), och fungera för ca 10 hönor. Hur skulle ni inreda det?

Existens?

  • Gäst
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #30 skrivet: 07 jun-10 kl 12:09 »

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #31 skrivet: 07 jun-10 kl 12:32 »
Jo, jag tycker också att de ser små ut. Och jag förstår inte hur man kan få plats med pinnar och reden på vettigt sätt i de där små lådorna. Det är därför jag är nyfiken på hur de är inredda, så att jag kan få tips på "compact living". Sen kan det hända att jag ändå skalar upp det en del när jag bygger, men det måste ju finnas smarta lösningar där inne som jag inte tänkt på!

Våran utegård kommer vara närmare din länk i storlek. Och förhoppningsvis vill hönsen vara ute mesta tiden, så att de bara behöver huset till att sova på pinne och värpa. Att bygga ett stort hus är ju inte så svårt, då behöver man inte planera så mycket. Men då blir det jobbigare att flytta runt på huset och det känns ju onödigt att bygga stort om enda anledningen är att jag inte klarar av att inreda på smart sätt..

(På vintern bor de uppvärmt och isolerat i en annan byggnad)
« Senast ändrad: 07 jun-10 kl 12:37 av Kajjsa »

fredrikvidja

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
    • Höns i Vidja
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #32 skrivet: 17 jun-10 kl 13:10 »
Här är ett riktigt modernt hönshus.


http://roije.com
Dom gör som dom vill och vi mé

 

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alltså - finns det sådana här hönshus i Sverige?
« Svar #33 skrivet: 22 jun-10 kl 20:46 »
Jag såg att de hade något liknande på Granngården. Men det borde ju vara hyffsat enkelt att bygga om en ute-kaninbur. Har funderat på det själv..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 4 användare
Loellablack, von tratt, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser