Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matförråds-administration (gratisprogram)  (läst 2758 gånger)

Topi

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Matförråds-administration (gratisprogram)
« skrivet: 23 feb-17 kl 22:04 »
Hej!
Ville tipsa om en sida på nätet för att hålla koll på matvarorna i sitt matförråd. Man skriver in sina matvaror och får sedan påminnelser via epost när någon matvara närmar sig bäst före-datumet. Rätt användbart när man har mat på långtidsförvaring t.ex. ute på sommarstugan och annars svårt att hålla koll på om varorna behöver bytas ut eller inte (och ibland glömmer man kolla..  ;)). Länken till sidan finns här: www.expirera.se

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #1 skrivet: 24 feb-17 kl 07:10 »
Det verkar onekligen som en god tanke. Men jag irriterar mig på formuleringen "byta ut". Hade föredragit formuleringen "äta upp". Nu känns den som att den inriktar sig på stadsbor med bakterieskräck och att det går ut på.att kasta maten istället för att minska svinnet. Nu går det ju bra att använda den på bägge sätten, synd bara att de valde att fokusera fel.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #2 skrivet: 24 feb-17 kl 07:20 »
Bara för att dom valt att formulera sig fel så anser jag att det är ett ganska kasst program.
Dessutom känns det lite fel att någon annan skall administrera och ha koll på vad som finns hemma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Topi

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #3 skrivet: 24 feb-17 kl 21:34 »
Intressant tolkning, hade inte reflekterat över att "byta ut" kunde ses som att det går ut på att slänga bort maten så fort den närmar sig bäst före-datumet.. :)

Man får påminnelsemejlen och "byter ut" (för min del "äta opp och lägga dit nytt") när det är 3-4 månader kvar till bäst före-datumet. Jag tror mao inte tanken är att man ska slänga massa mat i onödan utan snarare få koll på vad man har och hur gammalt det är. Sen att många matvaror är okej i åratal efter utgångsdatumet är en annan sak, tycker jag. Programmet funkar bra för mina behov, men smaken är i vanlig ordning som baken..

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #4 skrivet: 24 feb-17 kl 22:04 »
Finns det något program som talar om när toa pappret är slut, så det inte skiter sig på dass?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #5 skrivet: 25 feb-17 kl 00:37 »
Då skiter det sig om du har dålig täckning ;D Men du kan skriva ut en sida och använda.

Nä, man skall väl inte göra narr av människor som vill använda tekniken för att hålla koll, men för mig är det helt främmande att ens göra papperslistor på vad jag har i skafferiet. Men jag har i alla fall tankmätare på bilen.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #6 skrivet: 04 mar-17 kl 17:28 »
Tack för tipset. Jag spar det så länge.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #7 skrivet: 04 mar-17 kl 17:39 »
Superbra! Svårt att hålla koll när man lägger mycket i burk från plast väl hemma och saknar datummärkningen. Har ett eget litet register men lätt att glömma fylla i...... Så bra grej för mig med minne som en guldfisk!

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #8 skrivet: 04 mar-17 kl 19:06 »
Hej!
Ville tipsa om en sida på nätet för att hålla koll på matvarorna i sitt matförråd. Man skriver in sina matvaror och får sedan påminnelser via epost när någon matvara närmar sig bäst före-datumet. Rätt användbart när man har mat på långtidsförvaring t.ex. ute på sommarstugan och annars svårt att hålla koll på om varorna behöver bytas ut eller inte (och ibland glömmer man kolla..  ;)). Länken till sidan finns här: www.expirera.se
Det här är ditt första inlägg på detta forum.  Jag kommer inte ifrån tanken att det här egentligen är en annons.  Många användare på nätet genererar ju också besökare och annonspengar.  Kreativt visst har du gjort programmet själv ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 11:45 »
Ingenting är väl helt gratis i denna värld. Vad är motprestationen? Läsa reklam? Frestas att köpa tilläggsprogram? Köpa nya versioner för att få den inbyggda kalendern att fungera?

(Å andra sidan: Jag använder en gratis ordbehandlare som jag är mycket nöjd med. Där har jag (ännu) inte upptäckt några krav på en motprestation. Men det kanske kommer.)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #10 skrivet: 05 mar-17 kl 15:07 »
Sonen har lurat på mig Linus Ubuntu därför att det är fritt.  När jag sedan skickar listor gjorda på Libre office  så kan mottagarna inte öppna dem.  Jag gick en datakurs och läraren var också nörd och  såld på LibreOffice och gratisupphämtningar på nätet.   
Mobilen tycks vara inköpt efter samma princip. 

Vad jag uppskattar är att i Dalarna har sonen fixat så att dator och TV går genom samma skärm.  Bra ljud och tar liten plats.  Men de lokala nyheterna blir från storstan.  Jag vet inte än hur jag skall få in det lokala från  Dalarna. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #11 skrivet: 05 mar-17 kl 15:15 »
När jag sedan skickar listor gjorda på Libre office  så kan mottagarna inte öppna dem.


Du kan välja att spara dokument i Word- eller Excelformat inifrån Libre office.
Arkiv - Spara som - Filformat - Bläddra ned till Excel

När det gäller kalkylark för att hålla reda på ett matlager har jag sett gratis såna nånstans, försökte googla men hittade inte det jag tänkte på. Kanske nån med bättre googlekrafter kan?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #12 skrivet: 05 mar-17 kl 19:33 »
Gratis utan motprestation=Open source. Linux är ett exempel. Jag använder mig av Open source mediaspelaren kodi (fd xbmc). Funkar bra.

Mvh
Magnus

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #13 skrivet: 06 mar-17 kl 18:11 »
Hej!
Ville tipsa om en sida på nätet för att hålla koll på matvarorna i sitt matförråd. Man skriver in sina matvaror och får sedan påminnelser via epost när någon matvara närmar sig bäst före-datumet. Rätt användbart när man har mat på långtidsförvaring t.ex. ute på sommarstugan och annars svårt att hålla koll på om varorna behöver bytas ut eller inte (och ibland glömmer man kolla..  ;)). Länken till sidan finns här: www.expirera.se

Är det gratis så är det jättebra! Men när man lagt in sitt skafferi så kanske man helt plötsligt ska betala en årsavgift!? Eller ngt liknande..... vore lite taskigt med en sån överraskning...... ???

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #14 skrivet: 06 mar-17 kl 18:50 »
Är det gratis så är det jättebra! Men när man lagt in sitt skafferi så kanske man helt plötsligt ska betala en årsavgift!? Eller ngt liknande..... vore lite taskigt med en sån överraskning...... ???
🙁

Det är en risk, och dessutom man har inte sparat uppgifterna lokalt dvs hemma.
Det inmenär att någon annan kan ha stenkoll på vad du har i ditt skafferi.
Man kan själv på enkelt sätt skapa sådana program.
Dels så kan man enkelt lägga in i sin kalender påminnelser.
Man kan även använda excell, som ger dig möjlighet att jobba enligt lagehållningsplaneringmoch även härnkan man läggning olika slags larmfunktioner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #15 skrivet: 06 mar-17 kl 19:00 »
🙁

Det är en risk, och dessutom man har inte sparat uppgifterna lokalt dvs hemma.
Det inmenär att någon annan kan ha stenkoll på vad du har i ditt skafferi.
Man kan själv på enkelt sätt skapa sådana program.
Dels så kan man enkelt lägga in i sin kalender påminnelser.
Man kan även använda excell, som ger dig möjlighet att jobba enligt lagehållningsplaneringmoch även härnkan man läggning olika slags larmfunktioner.
Jag har tyvärr inte Excel i mitt nuvarande paket....köper nog inte heller även om det var bra att ha innan jag bytte dator..... Kalender påminnelse? Menar du via epost då eller vad? 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #16 skrivet: 06 mar-17 kl 19:08 »
Jag har tyvärr inte Excel i mitt nuvarande paket....köper nog inte heller även om det var bra att ha innan jag bytte dator..... Kalender påminnelse? Menar du via epost då eller vad?

I LibreOffice finns programmet spreadsheet som motsvarar Microsoft Excel

https://en.wikipedia.org/wiki/LibreOffice

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #17 skrivet: 06 mar-17 kl 19:08 »
För att administrera sitt matförråd kan man istället för Excel använda t.ex. Libreoffice https://sv.libreoffice.org/ som är gratis och kan hämtas här https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/ det kan spara filer i sitt eget format men även öppna och spara i Excel- och Wordformat.

Ser att Kurt hann före...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #18 skrivet: 06 mar-17 kl 19:17 »
Jag har tyvärr inte Excel i mitt nuvarande paket....köper nog inte heller även om det var bra att ha innan jag bytte dator..... Kalender påminnelse? Menar du via epost då eller vad?

Ja..  Du lägger in det i din kalender i datorn, telefonen eller vad du vill lagra det och så kan ställa in att något skall hända när tidpunkten inträffar. Skicka sms, e-post, ringa upp dig eller vad du nu känner för.
Det finns massvis med olika program som liknar excell med samma eller liknande funktioner.
Och ja...  Excell/motsvarande är svåra min bekantskapen matematikproffessorn har en del problem md det emedan kompisens 9 åring smäller ihop de mest fräcka grejer i det. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matförråds-administration (gratisprogram)
« Svar #19 skrivet: 06 mar-17 kl 19:23 »
Det innebär att någon annan kan ha stenkoll på vad du har i ditt skafferi.
Detta tycker jag skulle vara en mycket obehaglig effekt.  Varför inte bara fotografera det som finns i hyllorna, för den som inte passerar skafferiet dagligen och ser ändå vad som finns?

  "Tag framifrån och fyll på bakifrån."

  En lista över det som finns i frysen tejpar jag fast på frysen.  Lätt att stryka när man har tagit upp något.  Detta är det svåraste momentet för mig - att hålla listan aktuell.  Inte glömma att anteckna.  Det skulle för mig bli ännu mycket jobbigare om jag skulle gå omvägen runt en elektronisk apparat.

  Som alla ju vet laddar ur sig ibland, eller låter bli att fungera av någon annan anledning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser