Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra på honung  (läst 2269 gånger)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Övervintra på honung
« skrivet: 01 aug-14 kl 14:21 »

Jag börjar fundera på den kommande övervintring. Vill gärna att bina ska få äta honung i stället för socker. Jag utgår från att bina borde må bättre av att äta sin naturliga föda.
Det blir visserligen mindre skörd men jag driver inte någon kommersiell verksamhet utan samlar honung för egen konsumtion och för nöjes skull.
Kan ni som har testat berätta om era erfarenheter?
Hur kan man uppskatta hur mycket honung man ska lämna? Behöver man "mata" samhället så som man gör med sockerlösning eller räcker det med att man lämnar tillräckligt i kupan?
Jag vill så gärna höra olika synpunkter, vad som kan tänkas vara bra/dåligt och varför. Det är INTE meningen att starta en sur diskution om vad som anses vara "rätt" eller "fel".



urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Övervintra på honung
« Svar #1 skrivet: 01 aug-14 kl 15:23 »
Min första invintring förra året gjorde jag på både och. Bifor+honung. Tänkte att de behöver det som finns i honungen, men som många säger kan hösthonungen vara svårsmält. Säkert ett av naturens sätt att gallra ut svaga samhällen. Kanske kan det vara en variant att spara honungsramar från sommaren o sätta in igen vid invintringen? Mina då endast 2 samhällen klarade sig och var starka. Mycket av fodret var kvar så de borde mumsat i sig (höst)honungen först.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Sanntos

  • Gäst
SV: Övervintra på honung
« Svar #2 skrivet: 01 aug-14 kl 20:13 »
Jag vill så gärna höra olika synpunkter, vad som kan tänkas vara bra/dåligt och varför.

Mitt förslag blir då att ta hand om honungen och sälj den, skänk sedan pengarna. Bina tycker socker är minst lika bra, så dem kvittar det, och det finns massor med människor som skulle behöva pengarna, både här i Sverige nu när moderaterna haft makten länge, och på andra ställen (en burk honung=en familjs uppehälle ett par dagar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Övervintra på honung
« Svar #3 skrivet: 01 aug-14 kl 21:34 »
Tror oxå det är klokt att lämna en del honung eftersom den innehåller det som bina egentligen behöver för sitt immunförsvar och allmänna välbefinnande. Socker är en genomraffinerad produkt som helt saknar näringsämnen. Jag tänker lämna ca 5 kg honung i varje stark kupa och sen ge dem en hink bifor var så tror jag det blir ganska bra både för bina och mig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Övervintra på honung
« Svar #4 skrivet: 01 aug-14 kl 22:30 »
 Visst finns det saker i honungen som bina behöver minneraler o så .. sen kan man ju fundera på vad Honung egentligen är för nått ?  en blandning av allt sött som bina hämtar ibland kommer det från nån sopptipp som slängt gammla söta ättiksgurkor /rödbetor / godis  ibland från bladlöss från blad som utsöndrar sött, o såklart även från blommornas nektar .. så för bina är det nästan vilket som så länge det inte bildas för mycket slaggprodukter i magen från "dålig" honung då blir man kortvarig biodlare

 

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Övervintra på honung
« Svar #5 skrivet: 01 aug-14 kl 23:29 »
Kommer inte socker från växter ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Övervintra på honung
« Svar #6 skrivet: 02 aug-14 kl 01:19 »
Kommer inte socker från växter ?

Jo, men det kan finnas hakar. Speciellt med det raffinerade sockret. En anledning till att använda honung är ju att alla mineraler och kanske vitaminer o dyl finns kvar för bina att fylla på med.

 "När man talar om socker, menar man generellt vitt raffinerat socker (sackaros). Sackaros består av två ihopkopplade glukos och fruktosmolekyler. De vanligaste råvarorna för vitt socker är sockerbeta eller sockerrör som behandlas och upphettas för att få så söt smak som möjligt. Tyvärr medför detta att nästan alla vitaminer och mineraler försvinner under processen, socker ger alltså snabb energi, men i stort sett ingen näring. Ett stort och regelbundet intag av raffinerat socker i kombination med en dålig kost i övrigt kan i längden bidra till näringsbrist."
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Övervintra på honung
« Svar #7 skrivet: 02 aug-14 kl 01:23 »
Med hakar menar jag att binas immunförsvar långsamt kan utarmas, och då står vi där sen med långa näsor.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Övervintra på honung
« Svar #8 skrivet: 02 aug-14 kl 11:55 »
Hej


Att vit socker inte är särskild hälsosam för oss människor vet väl de flesta...medan honung lär vara det.
Märkligt bara att det skall vara precis tvärtom för själva "producenten".

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Övervintra på honung
« Svar #9 skrivet: 02 aug-14 kl 18:05 »
Men dom som har fodrat sina samhällen med socker under ett halvt sekel och haft stora starka samhällen med få vinterförluster och allmänt domminerar luften har de gjort fel?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Övervintra på honung
« Svar #10 skrivet: 02 aug-14 kl 18:31 »
Jo, det har de förvisso gjort men har det inte blivit mer problem med sjukdomar och kvalster under den tiden?
« Senast ändrad: 02 aug-14 kl 22:23 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Övervintra på honung
« Svar #11 skrivet: 02 aug-14 kl 20:12 »
Det är väl just det som är den stora frågan när man pratar övervintring på honung resp socker. Rätt eller fel hit eller dit. Faktum är ju att bina blivit svagare med åren, eller? Att övervintra på honung är ju mest logiskt egentligen. Man kanske får ta vinterförlusterna helt enkelt. Nu blev det ju iofs nån typ av diskussion som trådstartaren kanske inte ville ha men frågan är stor och ser man djupare i det finns kanske bara svaren om man ser till utveckling av/dålig resistens mot sjukdomar kontra vinterfodringsvarianter eller motståndskraft hos vildbin för eoner sen. Mina egna blygsamma erfarenheter står sig nog slätt egentligen..
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Övervintra på honung
« Svar #12 skrivet: 02 aug-14 kl 20:41 »
Jag känner mig tvungen att förklara min ursprungliga fråga.
Jag är inte ute efter argument för eller emot socker/honung. Jag tror bina vet bättre än biodlare vad det är de vill ha. Jag ska alltså övervintra på honung.
Frågorna var följande

Citera
Hur kan man uppskatta hur mycket honung man ska lämna? Behöver man "mata" samhället så som man gör med sockerlösning eller räcker det med att man lämnar tillräckligt i kupan?

Jag förstår att det finns olika åsikter om detta med socker/honung och jag respekterar det. Men min fråga handlar inte om socker utan om hur man övervintrar med honung.   ::)


 

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Övervintra på honung
« Svar #13 skrivet: 02 aug-14 kl 20:50 »
Om utgångspunkten är att bina vet bäst så lämnar man väl lämpligen all honung i kupan så är det klart. De bör ju rimligen då dra in så mycket de behöver för att klara vintern.
Känns ju omständligt att ta honung och slunga den för att sedan mata bina med den.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Övervintra på honung
« Svar #14 skrivet: 02 aug-14 kl 21:12 »
En lågnormal eller svearam innehåller ca 2 kg foder om den är full. Hur mycket foder de behöver har alla olika åsikter om, jag brukar se till att de har mellan 12-15 kg efter invintring. I praktiken räknar jag innan vinterfodring hur mycket honung det finns och sedan fyller jag på med socker. Det brukar bli 6-8 kg socker, resten är kvarlämnad honung. Brukar vara rätt trött på att slunga i slutet av säsongen...

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Övervintra på honung
« Svar #15 skrivet: 02 aug-14 kl 21:28 »
det finns mängder av trådar om detta men visst och alla ballar ur.

det går utmärkt att invintra på honung, både att lämna kvar honung eller skattad och slungad honung (om man har många bigårdar så risk för spridning av yngelröta mm).

Enda fördelen med slungad honung är att man kan välja bort raps, lus och ljunghonung eventuellt andra starkt aromatiska och kristalliserad honung.

håll koll bara så de har tillräckligt med täckt honung hela tiden, vilket är lättare när de får foder i givor som de drar ner snabbt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Övervintra på honung
« Svar #16 skrivet: 02 aug-14 kl 22:03 »
Jag känner mig tvungen att förklara min ursprungliga fråga.

.. Solklart. Ursäktar mitt bidrag till urballning.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Övervintra på honung
« Svar #17 skrivet: 03 aug-14 kl 14:42 »
Hej


Enligt Warrés erfarenheter så räcker det med en låda full av honung, dvs ungefär 12 till 14 kg till ett samhälle som sitter på två lådor innan invintring. Detta motsvarar ett utrymme på 36 liter för ett samhälle.

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Övervintra på honung
« Svar #18 skrivet: 04 aug-14 kl 21:21 »

Tusen tack för era hjälpsamma bidrag!   :)
De är mycket värda för en novis som jag.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare
bjurn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser