Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort jordgetingbo hur?  (läst 94329 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #20 skrivet: 18 aug-12 kl 22:54 »
Geting som finns i Sverige och som föredrar att bygga under mark: http://en.wikipedia.org/wiki/Vespula_rufa
Länk om getingarter: http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #21 skrivet: 28 aug-12 kl 21:41 »
Häll en tillbringare med linolja över huvudingången så det sjunker ner till boet, mer miljövänligt än myrr. getingarna borta på ett par dygn då boet kollapsar och kvarvarande getingar inte kan flyga med oljiga vingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #22 skrivet: 29 aug-12 kl 05:51 »
På vilket sätt är olja bättre än mitt billiga alternativ?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #23 skrivet: 29 aug-12 kl 11:14 »
Man slipper gardera sig för sidogångar :D Häll på och kuta. Men jag sågar inte din metod för det, den kanske är ännu mer effektiv, vad vet jag :)

Bettylisious

  • Inlägg: 43
  • bild 2012
    • Övriga världen
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #24 skrivet: 17 sep-12 kl 17:01 »
SPRAYA SOM 17 MED VANLIG INSEKTSSPRAY MOT K SÅ DÖR DOMACKERLACKOR TYPEN BYGONE
Bettylisious

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #25 skrivet: 07 jan-14 kl 15:16 »
Kan väl fylla på denna gamla tråd med att varmvatten och het ånga är suveränt till getingar. Och kommer man inte åt med det så är dammsugaren  bra och giftfri.

Fast tunn olja i trakeerna fungerar fint också.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #26 skrivet: 07 jan-14 kl 16:07 »
Hej, har inte läst hela tråden men....

..jag häller bensin blandat med diesel i boet, sen tänder jag en gammal trasa som jag slänger dit...poff !!! Inga mer getingar i det boet  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #27 skrivet: 02 feb-14 kl 21:18 »
Nei, nei, nei fysj!

Kjöp en flaske med det ekle klisset som kalles for Fun Light i närmaste butik. Hell over boet. Ferdig.

Funka for meg på en myrstack (stokkmaur!) jeg var måtte bli kvitt siden den var närmest under husknuten på gåsehuset.

Bare synd man blir nödt til å gi pengene sine til slike som produserer Fun Light. Hadde jeg värt modig, skulle jeg nasket den  ;)

Mvh Karoline
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

söderommyren

  • Gäst
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #28 skrivet: 02 feb-14 kl 21:51 »
Miljömässigt så dock bensin och disel varianten bättre än Fun Light som innehåller aspartam. För även om våran tempratur går upp några grader behöver vi abborren och andra fiskar kvar.

Fun light sägs vara en av orsakerna till att gädda och abborren försvinner från t.ex stockholms skärgård. Vi människor dricker det och pissar ut aspartam i havet som fiskar sen blir steril av.

Otto_von_Grisahue

  • Gäst
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #29 skrivet: 02 feb-14 kl 22:00 »
 Fun light är en skröna som inte fungerar, inte ens på myror.

Själv använde jag senast T-röd och en tändsticka, det blev heltyst.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #30 skrivet: 02 feb-14 kl 22:21 »
Vel, maurene forsvant ihvertfall. Kanskje de ikke likte å bli våte på bena :)

Skal tillegge at det var i september, så det faktum at det krydde av maur da jeg helte på klisset og var tomt neste dag, kan teoretisk ha å gjöre med at alle maurene kollektivt bestemte seg for at nok var nok da de fikk klisset i hodet og enstemmig vedtok å ta vinter'n. Da kommer de isåfall til å dukke opp til våren og jeg kommer til å bli veldig skuffet og ikke så lite overrasket. Jeg tror på sannsynlighetsberegning, ikke tilfeldigheter.

Når det gjelder at aspartam er giftig for folk finnes det inget vitenskaplig belegg for dette. Aspartam er et av de mest undesökte og gjennomtestede tilsetningsstoff vi har, og de har ikke fått så mye som en flueskit på det. Ikke at jeg er noen tilhenger av klisset...
Når det gjelder om det skaper sterilitet hos fisk tviler jeg, men har ikke lest opp på det.

Så holder en knapp på å teste Fun Light för man tester bensin, diesel eller insekticider.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #31 skrivet: 02 feb-14 kl 23:06 »
Har testat fun men det gillade inte myrorna.Myrstackar kan man frysa.Banka ner ett spett eller järnrör om hösten.Under vinterns bistra dagar leder röret kylan genom det skyddande snötäcket och den isolerande högen av barr rätt ner i myrornas salong och permafrosten släcker deras livslåga.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #32 skrivet: 03 feb-14 kl 11:47 »
Har testat fun men det gillade inte myrorna.Myrstackar kan man frysa.Banka ner ett spett eller järnrör om hösten.Under vinterns bistra dagar leder röret kylan genom det skyddande snötäcket och den isolerande högen av barr rätt ner i myrornas salong och permafrosten släcker deras livslåga.

Och sedan får man i stället leva med det 10 000-tals insekter som myrorna annars skulle ha ätit upp.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #33 skrivet: 25 jul-14 kl 16:52 »
Hej!
Har inte läst mer än frågan- kan bli en upprepning:

Getingsamhällen på olämpliga ställen tas enklast omhand såhär- fixera en dammsugarslang precis där getingarna flyger in/ut, låt dammsugaren stå påslagen en lång stund (alla getingar som är ute kommer att sugas in vid hemkomst och alla som ska ut likaså) Elda sedan upp påsen.
Detta dödar dock inte hela samhället men det blir mkt försvagat. Upprepa gärna varje dag ca en vecka. Man kan på detta sätt även skapa sig en getingfri arbetsplats om man tex ska måla om vid boet- sedan återhämtar sig samhället.
Getingar fångar en attans massa andra insekter så utrota inte mer än nöden kräver.

Börja inte hälla ut en massa bensin eller annat som skitar ner!!

MVH/ Bosse

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #34 skrivet: 01 aug-14 kl 13:04 »
Vatten. Vatten. Vatten. Vattenkanna och / eller slang ner i boets mynning. Vatten. Vatten. Vatten. Runt om  och ner i boet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #35 skrivet: 01 aug-14 kl 14:55 »
Jag hade denna sommar ett getingbo i brevlådan på ett ställe där jag deltidsbor. Ej skriven här, så jag är måttligt beroende av brevlådan. Upptäckte boet när jag kom hit. Eftersom jag inbillar mig att jag ibland kan kommunicera med djuren och naturen gjorde jag sålunda. Jag sa till getingarna att de måste flytta. De sa att de behövde en vecka på sig och jag sa OK. Jag satte en tejpbit över lådöppningen och skrev GETINGBO! på den. Sen glömde jag av det hela. När jag kollade efter 2-3 veckor hade boet vuxit en del, men var övergivet. Idag tog jag bort det utan problem.

Det kan förstås vara så att boet har övergetts spontant eller p.g.a. okänd störning. Det är ju inte alltid som diverse djur är lika hörsamma som getingarna var. Långtifrån alltid faktiskt. Men i alla fall en rolig och uppmuntrande historia tycker jag, och ett enkelt sätt att lösa problemet, oavsett om det var kommunikation, tidens gång eller något annat.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ta bort jordgetingbo hur?
« Svar #36 skrivet: 01 aug-14 kl 23:51 »
Jag hade en granne som talade om för myrorna att hon inte ville ha dem i sitt hus, och om de nöjde sig med att vara utomhus så skulle de få socker serverat där ute. Myrorna kom inte in igen, och de fick sitt socker utanför.

I år har vi mycket getingar här, så jag får väl ta en variant på min snälla grannes djurkomunikation: så länge ingen i familjen blir stucken av de randiga, så låter jag bli dem. Vid första sticket däremot vankas inget socker, utan total utrotning inom en radie av 50 meter från ytterdörren >:D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser