Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Janoel 24 äggkläckare  (läst 5263 gånger)

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
Janoel 24 äggkläckare
« skrivet: 19 maj-17 kl 22:29 »
Har någon använt äggkläckaren Janoel 24?
Vi har skaffat en och jag förstår inte riktigt hela bruksanvisningen. Det står att man ska fylla på vattenkar 1 först och därefter 2, men det står ju inte utmärkt vilken som är vilken  ???.
Likaså behövs en hygrometer, vilket jag förstått inte ingår (trots att det står att den är helautomatisk). Hur sätter man dit en sån?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 20 maj-17 kl 19:07 »
Verkar vara som på 12:an jag köpte.
Covina super 12 river systems, som skulle vara så bra.

Två fack men man ska bara fylla på ett, spelar ingen roll vilket fram till dag 18.
Problemet här är att man måste fylla varje dag, plus att fläkten låter onödigt högt.
Annars är det säkert en bra kläckare.
Märks om en vecka.

Hask

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #2 skrivet: 23 maj-17 kl 23:11 »
Vi har inte haft så många kläckningar med vår Janoel 24 än men som vi har tolkat det så är vattenkar 1 det du fyller på genom det vänstra hålet i bottenplattan, jag har för mig att hålen är numrerade. Dock tyckte vi att fuktigheten blev väldigt hög om man följde manualens riktlinjer, så man bör nog vara lite vaksam. Vi använder oss av en lös hygrometer som vi bara lägger i om det finns plats alternativt stämmer av med då och då. Det går kanske att skaffa en hygrometer med sensor på sladd som man stoppar ner i luftningshålet på toppen av kläckaren.
 
Till vanliga hönsägg (ej dvärg) har vi inte fyllt på något vatten alls förrän de sista dagarna och fått bra resultat - ca 90% kläckning. Dvärgägg verkar vara lite svårare att torrkläcka...

 

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #3 skrivet: 25 maj-17 kl 00:49 »
Vi har inte haft så många kläckningar med vår Janoel 24 än men som vi har tolkat det så är vattenkar 1 det du fyller på genom det vänstra hålet i bottenplattan, jag har för mig att hålen är numrerade. Dock tyckte vi att fuktigheten blev väldigt hög om man följde manualens riktlinjer, så man bör nog vara lite vaksam. Vi använder oss av en lös hygrometer som vi bara lägger i om det finns plats alternativt stämmer av med då och då. Det går kanske att skaffa en hygrometer med sensor på sladd som man stoppar ner i luftningshålet på toppen av kläckaren.
 
Till vanliga hönsägg (ej dvärg) har vi inte fyllt på något vatten alls förrän de sista dagarna och fått bra resultat - ca 90% kläckning. Dvärgägg verkar vara lite svårare att torrkläcka...

Tack, mycket riktigt var hålen på framsidan numrerade. Idag sattes kläckaren igång, har köpt en separat termo-/hygrometer med sladd och satt i. Hade bara fått upp luftfuktigheten i 38% när jag gick och lade mig, får se imorgon bitti hur hög den blivit. Temperaturen var på 37,1 på den separata och 38 på maskinen.
Äggen står och väntar och om maskinen tycks fungera som den ska så åker de i den imorgon. Våra första ägg någonsin, känns jättespännande.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #4 skrivet: 25 maj-17 kl 07:30 »
38% fuktighet låter helt okej, om något högt.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #5 skrivet: 26 maj-17 kl 23:17 »
38% fuktighet låter helt okej, om något högt.
På alla sidor och i böcker jag läst står det 50-55% luftfuktighet, ska ökas till 70% från dag 18. Så då låter 38% lite lågt, eller?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Janoel 24 äggkläckare
« Svar #6 skrivet: 05 jun-17 kl 18:28 »
9 av 12 ägg kläckta i corvina 12, med ett fack uppfyllt till dag 18, sedan 2 fack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser