Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips och råd om höns!  (läst 3113 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Vill ha tips och råd om höns!
« skrivet: 17 jun-15 kl 13:33 »
Hej ny här på forumet, väldigt intresserad av självhushållning. Går i tankar om att skaffa höns. Bor i ett parhus område med en skogstomt på ca 700-800 kvm där 55 kvm är grönsaksodling.
Vad jag vill veta/ha tips om är hur man har höns? Jag tänker mig att hägna in grönsakslandet så att hönorna inte pickar i det, sedan hägna in baksidan och bara ha dem frigående hela dagen, sedan låsa in dem på kvällen.
Eller hur gör man? Kan man ha ett mindre hägn där hönorna är hela tiden? Hur funkar det med rävar? Ja allt ni kan komma på som man behöver ta sig en rejäl funderare kring om man kan ha höns eller inte.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #1 skrivet: 30 jun-15 kl 17:36 »
Det finns ju egentligen olika sätt att hålla höns på. Rent lagligt kan du ju ha dem i hönshuset dygnet runt, men så vill man ju inte ha de. :)

I ditt fall skulle jag vara noga med att välja en ras som inte flyger så bra/gärna. Många höns flyger 2 meter upp på ett staket utan problem, vilket kan bli jobbigt om man har grannar nära inpå och trädgårdsland. Höns älskar trädgårdsland, ffa att förstöra dom genom att sprätta upp allt, precis allt, och äta på bären - om det hinner bli några. ;) Förra året provade jag att ha bärnät över jordgubbslandet och det var inte en enda hel jordgubbe knappt, alla hade pickhål nånstans. En del raser går också längre bort än andra, så ska du ha dem frigående på hela tomten bör du välja en ras som inte har instinker som gör att de drar iväg längre.

Jag menar inte att avskräcka dig, du kan absolut ha höns och du kommer att älska det. :) Men välj ras utifrån dina förutsättningar och behov.

Du kan ha hönsen frigående i din trädgård, men som sagt kan en del raser ta sig över högt staket så tänk på det. Eller så har du en hönsgård med tak. Du kan ha hönsen i hönsgård nattetid också, om du inte har väldigt mycket räv i området och du bygger väl är det ingen fara. Jag bor lantligt med räven i tomtgränsen (ibland på tomten) men jag har haft hönsen i hönsgården nattetid till och från mycket utan problem. Sätt högs sittpinnar i gården om räven mot förmodan skulle ta sig in. Men på en parhustomt känns det inte så troligt.

Det vanliga är att man har hönsen i hönshuset på natten (i skydd från rovdjur) och sen har man dem i hönsgård eller frigående dagtid. Beroende på vilka förutsättningar man har. :) Jag har mina frigående men har en gård för ifall att det är mkt rovdjur en period eller så. Det är också bra när man har små kycklingar för dom går snabbt åt till katter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #2 skrivet: 30 jun-15 kl 20:24 »
Bor du i stadsplanerat område så måste du börja med att skaffa dig ett tillstånd från komunen.
Dom kommer säkerligen att kräva att du får skriftliga tillstånd av grannar som kan beröras.
En hel del pyssel innan du ens kommer igång alltså.

Raser då.
En produktionsras är intensiv i sitt matsökande och kan ställa till det ganska rejält i trädgården.
Medan lantras oftast är mer modesta och betydligt lugnare. Dom löser sig väldigt gärna sig närmare hemmet. Men ger mindre ägg och inte lika ofta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #3 skrivet: 30 jun-15 kl 20:39 »
Välj noga när du väljer leverantör av både ägg och ev kycklingar.

Avelsägg är inte alltid självklart Avelsägg bara för att någon påstår det!!!

Besök stället, hämta äggen själv. Då vet du vad får.

Bygger du med 19mm nät så kan inget ta sig in.

En bra och fin kombinationsras (kött & ägg) är t ex Australorp, de var bättre än väntat. Härliga höns som är en lagom stor köttras och som värper hyggligt.


Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #4 skrivet: 30 jun-15 kl 21:01 »
Jag hade inte valt lantras om jag bodde tätbebyggt. Dom är goda födosökare, flyger bra och nöjer sig inte med att gå på liten yta. Skulle köpa en kombinationsras istället. En tyngre ras eller en liten lugn ras. Dvärgar är väldigt ruvvilliga, det kan vara bra att veta för vill man ha värphöns är väl kanske dvärgar inte det bästa valet då. Dvärgraser ruvar gärna och ofta. :)

Orpington kanske kunde passa?

Kontakta kommunen och fråga vad som gäller och vad du måste göra för att ansöka om att ha höns. Ibland får man ha upp till 5 höns utan tillstånd, olika kommuner har olika regler.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #5 skrivet: 05 jul-15 kl 13:04 »
Här hos oss får man ha ett halvt dussin höns med tupp, men då måste tuppen låsas in mellan klockan 04.00-09.00 och 18.00-24.00 eller så får man ha ett dussin höns utan tupp utan tillstånd. Vill man ha fler höns ex 8 höns+ tupp så måste man ha tillstånd.
S vad vi har tänkt oss är ca 6-10 hönor utan tupp.
Och ja en ras som håller sig mer på marken är ju att föredra så man slipper springa och hämta hönor inne hos grannen:P
Vi har väl mer tänkt oss frigående på baksidan för en hönsgård med nättak och hus känns så belamrat på en lite mindre tomt, medans ett hönshus och fri tillgång känns mer harmoniskt eller så är det bara jag som inbillar mig :P
Men om man nu skulle ha ett hägn vad är minsta storleken man får ha för den mängd hönor vi täkt oss?
Vad gäller ägg och kött så vill vi inte ha någon köttproduktion alls, är alldels för blödig för det här med slakt än så länge :P Så vi vill bara ha dem som värphöns och att dom pickar bort lite ogräs i gräset och tillför lite hönsgödsel^^
Vi är ju två stycken i hushållet så vi skulle vilja ha hönor som skulle kunna lägga ca 6-10 ägg i veckan med det antalet hönor. Men det kanske är väldigt högt antal ägg och få raser som lägger så mycket?

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #6 skrivet: 06 jul-15 kl 09:04 »
Här hos oss får man ha ett halvt dussin höns med tupp, men då måste tuppen låsas in mellan klockan 04.00-09.00 och 18.00-24.00 eller så får man ha ett dussin höns utan tupp utan tillstånd. Vill man ha fler höns ex 8 höns+ tupp så måste man ha tillstånd.
S vad vi har tänkt oss är ca 6-10 hönor utan tupp.
Och ja en ras som håller sig mer på marken är ju att föredra så man slipper springa och hämta hönor inne hos grannen:P
Vi har väl mer tänkt oss frigående på baksidan för en hönsgård med nättak och hus känns så belamrat på en lite mindre tomt, medans ett hönshus och fri tillgång känns mer harmoniskt eller så är det bara jag som inbillar mig :P
Men om man nu skulle ha ett hägn vad är minsta storleken man får ha för den mängd hönor vi täkt oss?
Vad gäller ägg och kött så vill vi inte ha någon köttproduktion alls, är alldels för blödig för det här med slakt än så länge :P Så vi vill bara ha dem som värphöns och att dom pickar bort lite ogräs i gräset och tillför lite hönsgödsel^^
Vi är ju två stycken i hushållet så vi skulle vilja ha hönor som skulle kunna lägga ca 6-10 ägg i veckan med det antalet hönor. Men det kanske är väldigt högt antal ägg och få raser som lägger så mycket?

Vilken tid menar du att tuppen måste vara instängd? Som du skriver skulle tuppen inte behöva vara instängd 24.00-04.00, men inte få släppas ut förrän 09.00 och stängas in redan 18.00 Det låter konstigt. Här har vi tillstånd för tupp, men han måste vara instängd 22.00-08.00. De flesta kommuner verkar ha bestämmelser där tuppen ska vara instängd 21.00-07.00.

Vi har Skånsk blommehöna (6 hönor)och får ca 120 ägg/höna och år. De flesta äggen får vi mars-oktober, vintermånaderna får vi bara några enstaka ägg. I snitt blir det ca 2-3 ägg i veckan per höna under de 8 månaderna.
MVH Rosita zon 1

 

Görangranholm

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #7 skrivet: 06 jul-15 kl 10:14 »
Om ni är två i hushållet räcker det med tre hönor , tänk bara på att ordna en bra bostad. En gammal lekstuga kan funka , men bör isoleras mot kyla , beroende på klimatet där du bor. Själv tycker jag ju det är mest praktiskt att ha ett så stort hus att du har plats för foder utanför det utrymme där hönsen bor. Att kunna dra dit en skarvsladd för ett element om det blir väldigt kallt är bra.
Skaffa försvinningsvärprede ! ;) Se till att ha ett galler under sittpinnarna så hönsen inte kommer åt att krafsa i spillningen. :-\
Det finns olika bra ritningar och bilder på hönshus här på forumet.  Tänk på ventilation !! Höns utvecklar häpnadsväckande mängder fukt !!
Jag har någon sorts blandning mellan Svart Minorka- Vit Lohman och något mer = lätt ras , men genom att jag sysslar mycket med dem , ger spagetti , brödbitar , krusbär !! ,mm. blev de tama och springer efter mig så fort jag visar mig ,tigger vid kaffebordet osv ;D
« Senast ändrad: 06 jul-15 kl 11:53 av Görangranholm »

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #8 skrivet: 06 jul-15 kl 21:47 »
Vilken tid menar du att tuppen måste vara instängd? Som du skriver skulle tuppen inte behöva vara instängd 24.00-04.00, men inte få släppas ut förrän 09.00 och stängas in redan 18.00 Det låter konstigt. Här har vi tillstånd för tupp, men han måste vara instängd 22.00-08.00. De flesta kommuner verkar ha bestämmelser där tuppen ska vara instängd 21.00-07.00.

Vi har Skånsk blommehöna (6 hönor)och får ca 120 ägg/höna och år. De flesta äggen får vi mars-oktober, vintermånaderna får vi bara några enstaka ägg. I snitt blir det ca 2-3 ägg i veckan per höna under de 8 månaderna.

Just precis så, här vill dom ha tuppen instängd i skymmning och gryning vilket ju typ inträffar mellan dom tiderna beroende tiden på året så på natten får du ha tuppen ute om du nu vill det :P

Dock så kan man få ha tuppen ute längre så att han stängs in mellan klockan 21-24 och 04.00-07.00 men då måste man ha tillstånd. Antar att det är föratt det då finns risk föratt han väsnas men då är väl grannarna med på det och det är mer ok :P

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #9 skrivet: 06 jul-15 kl 21:47 »
Om ni är två i hushållet räcker det med tre hönor , tänk bara på att ordna en bra bostad. En gammal lekstuga kan funka , men bör isoleras mot kyla , beroende på klimatet där du bor. Själv tycker jag ju det är mest praktiskt att ha ett så stort hus att du har plats för foder utanför det utrymme där hönsen bor. Att kunna dra dit en skarvsladd för ett element om det blir väldigt kallt är bra.
Skaffa försvinningsvärprede ! ;) Se till att ha ett galler under sittpinnarna så hönsen inte kommer åt att krafsa i spillningen. :-\
Det finns olika bra ritningar och bilder på hönshus här på forumet.  Tänk på ventilation !! Höns utvecklar häpnadsväckande mängder fukt !!
Jag har någon sorts blandning mellan Svart Minorka- Vit Lohman och något mer = lätt ras , men genom att jag sysslar mycket med dem , ger spagetti , brödbitar , krusbär !! ,mm. blev de tama och springer efter mig så fort jag visar mig ,tigger vid kaffebordet osv ;D

Oj så få? mår dom bra av att vara en så liten flock?

shmehd

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #10 skrivet: 10 jul-15 kl 11:24 »
Jag köpte tre stycken höns i maj - på en hönsbytardag, kan VARMT rekommenderas att besöka en sådan! -- och de tycks må bra! Lägger 2 ägg per dag, vilket räcker mer än väl för mig och min man. Har ingen tupp då grannarna slår vilt omkring sig vid blotta tanken (och så skall man nog inte ha tupp om man har färre än 6-8 höns, tror jag, 3 höns skulle bli utmattade - för att uttrycka det fint - av 1 tupp).

De bor i rymlig lekstuga med dörren öppen till inhägnad träd-och-gräs hönsgård.      En sak förundrar mig. De verkar ovilliga - även efter 2 månader - att lämna själva lekstugan. Kan detta bero på (a) de är endast 3 stycken och är skraja (b) lekstugan är så rymlig (c) de har mat också inne i lekstugan (d) något annat?

Gilbert

  • Gäst
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #11 skrivet: 10 jul-15 kl 11:28 »
Orpington och Australorp är två favorithöns. Många väljer dock höns efter hur de ser ut i fjäderdräkten. 3 höns är som tidigare sagt perfekt och man behöver inte ha tupp för att få ägg.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #12 skrivet: 11 jul-15 kl 16:56 »
Vi var på hönsbytardag i maj tror jag och kikade runt lite finns ju så mycket! Dessutom så är jag lite fågelrädd och dom där gigantiska pärlhöns tror jag dom heter med typ byxor på sig var en skräckinjagande syn faktiskt :P Så sånna blir det iaf inte! Tänker inte bli jagad av mina egna djur haha ;D

Hur är orpington och australtorp att ha på villaträdgård med avseende på rymningsbenägenhet? De kändes som riktigt stora höns är dom bra till nybörjare?

Gilbert

  • Gäst
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #13 skrivet: 11 jul-15 kl 17:34 »
Vi var på hönsbytardag i maj tror jag och kikade runt lite finns ju så mycket! Dessutom så är jag lite fågelrädd och dom där gigantiska pärlhöns tror jag dom heter med typ byxor på sig var en skräckinjagande syn faktiskt :P Så sånna blir det iaf inte! Tänker inte bli jagad av mina egna djur haha ;D

Hur är orpington och australtorp att ha på villaträdgård med avseende på rymningsbenägenhet? De kändes som riktigt stora höns är dom bra till nybörjare?

Tro inte att mindre höns är lättare än vanliga ... Mina Australorp är hur trevliga som helst och nyfikna. De kommer när det vankas mat och höns som trivs på gården rymmer inte.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #14 skrivet: 11 jul-15 kl 17:36 »
Orpington och Australorp är de populäraste hönsen i USA och England, det börjar bli så här också.

« Senast ändrad: 11 jul-15 kl 17:56 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #15 skrivet: 13 jul-15 kl 17:38 »
Vi har snart 4 sorters höns i varierande ålder, lite gäss och får mm.

Men av hönsen är det bara Australorp som fullständigt ignorerar min 4- hjulsdrivna gräsklippare som låter lite och ger en och annan puff när den stannar.

De är också väldigt lyckliga när man kommer och de möter den som kommer och hoppas på godsaker förstås. Väldigt sociala höns!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #16 skrivet: 29 aug-15 kl 23:01 »
Jag tror Orpington är idealiska för en liten tomt. Jag tror jag aldrig har sett någon flyga högre än 30 cm och de vill mest stå eller ligga stilla hela dagen. Baserat på de Orpington vi hade skulle de nog nöjt sig med sisådär 2 kvadratmeter hönsgård per höna.

Att bli jagad är inget du behöver oroa dig för, jag har aldrig sett en höna jaga en människa. Tuppar är en annan historia...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #17 skrivet: 29 aug-15 kl 23:25 »
och så skall man nog inte ha tupp om man har färre än 6-8 höns, tror jag, 3 höns skulle bli utmattade - för att uttrycka det fint - av 1 tupp).

Det där stämmer inte. Jag har 2 hönor och en tupp och jag har inte sett några "utmattningssymptom" eller kala ryggar.  Sen så verkar det som du skriver "höns" när du egentligen menar endast flickor, dvs hönor.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Vill ha tips och råd om höns!
« Svar #18 skrivet: 30 aug-15 kl 08:56 »
Jag har inte läst igenom alla svar du fått, men jag tänkte att du kan väl skaffa dig en bok? Finns till ex en som heter Höns i trädgård, skriven av Karin... minns ej efternamnet.

Då grönsakerna blivit en dm höga eller så gör hönsen nytta i grönsakslandet. Dom plockar små sniglar och snigelägg, larver och insekter och så luckrar dom jorden med sitt sprättande.

Du behöver inte alls ha en klumpig ras som inte flyger bra. Du skulle kunna ta vilken ras som helst om du vingklipper dom.

Tänk på att lösspringande hundar kan vara lika farliga som rävar för hönsen. I bostadsområden så är brukar det ju finnas en o annan hund... som självklart bör gå kopplad men kanske inte alltid gör det... eller lyckas rymma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

992 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser