Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218105 gånger)

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1460 skrivet: 29 maj-15 kl 07:12 »
hej första inlägget här efter många års studerande på alternativ . har satt ut tobaken nu efter mycket plågande och expriment (västmanland). ca 130 st fick jag plats med  :) någon nordamerikansk berley och virginia gold . tänkte fråga om någon testat att bara torka och tugga bladen och lägga under läppen ? måste spara mycket arbete med malning och liknande till snus om man får tillräckligt med nikotin på detta vis ? har prövat att torka och tugga och tyckte det var gott faktiskt . har provat att sätta några direkt i brunnen hästskit och de mår kalas . provade även att lägga köpe kogödsel i en kruka upp till hälften och sen lite planteringsjord och i med plantan , dom verkade inte få näringsbränna  iaf . nu är det fart på dom !  :)

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1461 skrivet: 29 maj-15 kl 08:27 »
20procentarn jag har haft 40-50cm mellan plantor-rader innan det har funkat inte mycket ogräs men förbaskat trångt när man börjar skörda,så i år har har jag dubblat ytan på landet och har 80cm mellan raderna ser glest ut men om plantorna växer upp blir det nog trångt.Men då krävs värme här bara blåser o regnar om vart annat och så jag har fått problem med sniglarna för första gången.Har satt ut ca 400 plantor fegar lite med dom andra men snart måste väl sommaren komma.

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1462 skrivet: 29 maj-15 kl 09:28 »
en idé som slog mej förut ang snigelproblem . man tar t.ex typ kabelrör eller liknande i 2 olika storlekar . kapar längst mitten på längden på båda rören borrar ett 5 mm håj genom båda och sätter en gängstång genom båda så det större delade röret blir som ett tak för det mindre under som man lägger salt i . gängstången ska gå ut en bra bit på undersidan mot backen så man kan trycka ner det med foten så det blir stadigt . en idé jag ska prova iaf

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1463 skrivet: 30 maj-15 kl 06:59 »
Har redan fått blomknoppar på bondtobaken,inte bra, jag var nog lite för snabb med härdningen ut till växthuset,Virginian växer fint och bladen är redan 25 cm då jag sådde lite för tidigt  ::).
Funderar på att korsa virginia och bondtobak i år för att se hur dom plantorna ser ut :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1464 skrivet: 31 maj-15 kl 02:22 »
Tack Balder för avståndstips. Ser galet glest ut nu ( och jag har nog kortare radavstånd än så) men de växer väl till sig. Satte ut en del av plantorna idag, testade lite olika ställen.
Ang enkelt snus så har jag testat att snusa helt färskt, och gillade det. Fast svårt att veta hur starkt det blir. Inget direkt sting, så jag blir sugen på en "riktig" efter ett tag. Men friskt och gott.

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1465 skrivet: 01 jun-15 kl 05:30 »
 man blir sugen på vanligt snus alltså . det hade jag ju tänkt sluta med och bara tugga ist . det billigare lite bekvämare ursprunget ;) får se hur det går och om det går bra . mina största under glas mot husväggen är riktogt stora och gröna redan . de verkar gilla hästskit ordentligt :) men blåsten har knäppt några blad på de jag satt ut :( stackarna

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1466 skrivet: 05 jun-15 kl 21:31 »
Så har man planterat ut det sista till slut blev ca 600 plantor men blåsten har piskat sönder en stor del men är man en obotlig optimist så tror jag att vinden lägger sej och det regnar på nätterna då kommer det bara att smälla till och plantorna når 2meters strecket.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1467 skrivet: 06 jun-15 kl 12:02 »
...En till som planterat ut...Hmmm...inte många dagar sedan marken var vit av hagel...Kall vår kanske ger mild höst , kanske jämnar ut sig till slut...

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1468 skrivet: 07 jun-15 kl 11:36 »
Mina är också i jorden. De jag prövade att sätta ut för tre veckor sedan står helt still i växten och jag har ersatt mer än hälften. Förra året när jag odlade för första gången hade de redan tagit fart så här i början av juni. Min lärdom blir att det knappast är någon arbetsbesparing att jaga efter tidigt utplantering. Jag har också tre plantor på balkongen inne i stan - de växer så att min blir glad :)

Nu får vi hoppas att både vind och kyla ersätts av goa soliga dagar....

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1469 skrivet: 07 jun-15 kl 23:10 »
 Många av mina plantor är också ute nu, men de har inte riktigt satt fart.
Några står kvar i växthuset (i en drivbänk med mycket stallgödsel) och där har några plantor fått upp farten tycker jag. Det största bladet är nog tallriksstort (Burley var compact).

Angående att "snusa grönt" så kanske det visst funkar... Mina plantor står som sagt väldigt tätt, så jag gallrar bort skadade blad ibland och då rullar jag dem till en liten prilla, klämmer till så att den saftar lite och jag kan ha dem inne rätt länge innan det känns "fattigt". Men det är svårt att veta hur bra det funkar. Har försökt lura på folk som inte snusar en prilla för att se börjar må illa, men ingen har nappat ???

Ska testa en hel dag med att endast snusa primörer, blir jag inte extremt lättirriterad så kanske det är melodin. Återkommer efter testet.

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1470 skrivet: 10 jun-15 kl 06:17 »
mina största blad på berleyn som stod under glasfönster är säkert 40cm långa och säkert 20 breda nu och på friland har det äntligen börjat växa på :) första gången jag odlar tobak i år men odlat mycket annat , mycket konstig yta på bladen tycker jag . nästan lite lädrigt eller galon :) fina är dom iaf . jag har provat några småblad att torka och när de är torra (sån tid det tar!) och man stoppar in och tuggar så blir de sega igen och inte smular sig, vilket känns bra . får hoppas att det går då det sparar mycket arbete och tid som snustillverkning innebär, rent praktiskt borde det ju vara samma sak bara att man maler i munnen ist

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1471 skrivet: 22 jun-15 kl 05:53 »
jag har snusat blad i 3 dagar nu under helgen . inget sug efter snus . bara tjyvar användes . ska vänta och prova att köra hela semestern med bara blad . och växer gör det !

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1472 skrivet: 06 jul-15 kl 01:11 »
 :D...Börjar bli lite fart i tobaken nu när det är lite värme...

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1473 skrivet: 06 jul-15 kl 10:27 »
Äntligen - nu verkar det hända saker. värme gör gott.  :)

 

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1474 skrivet: 06 jul-15 kl 10:45 »
Mina har börjat blomma vissa bara en halvmeter höga.Bådar inte gott

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1475 skrivet: 16 jul-15 kl 18:04 »
mina blommar nu med , bara en halvmeter mina med , dock snusat tuggade torkade blad och inte tagit en snus på snart 2 vecor ! billigt :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1476 skrivet: 17 jul-15 kl 03:28 »
husbehov..snacka om billigt snus  :D ...Mina blommar inte ännu men växer lite segt ,inte den fart jag förväntat mig.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1477 skrivet: 18 jul-15 kl 14:13 »
Ja, kul att det funkar att snusa direkt, husbehov! Vad har du för sort(er)?
För mej rullar det också på hyfsat, trots en ojämn kamp mot mördarsniglar. Jag har någon planta i mitt mycket enkla växthus som nog är dryga metern (Virginia Gold), och någon annan som har grova blad, kanske 60*40 cm (rustica cornplanter).
De på friland ligger efter mycket, men har är på g de också.
Har kanske 700 plantor som växer på olika vis (tänkte testa mej fram i år, vilken sort som funkar bäst för mej och hur jag enklast får tillräckliga mängder).

Jag börjar lura på hur jag så småningom ska skörda, torka och göra snus av tobaken, och tänkte höra mej för här på forumet, men denna tråd kanske inte är lämplig?
Bör jag starta en ny tråd och var skulle den bäst placeras då? Jag hittar ingen lämplig underrubrik under Mat & tillvaratagande.

Jag skulle också gärna se en tråd om tobakssorter, där vi kan dela med oss av våra erfarenheter (vilka sorter som passar till vilket ändamål mm), och kanske byter frösorter med varandra?
Den här tråden börjar bli lite ohanterlig tycker jag...
Synpunkter?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1478 skrivet: 18 jul-15 kl 15:17 »
..För mig det finns eller fanns en tråd om tillvaratagande någonstans men det blev nog inte så lyckat...bättre gjort underrubrik här istället...

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1479 skrivet: 19 jul-15 kl 10:18 »
Startade en tråd här istället,som Tännlappen tyckte. protesteras det kan den ju flyttas.
Länk: [url=http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177359.0]http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177359.0[/url]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser