Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest som markfyllnad  (läst 22868 gånger)

Gladesh

  • Inlägg: 12
  • Allt bara flyter!
    • Västergötland
Asbest som markfyllnad
« skrivet: 04 maj-11 kl 14:58 »
En kompis vill bli av med sin fasad som består av gammal eternit. Jag behöver fylla igen hålor i trädgården och vill inte använda sten och jord, för det behöver jag till annat...

Helt ok, eller? Miljömässiga nackdelar, någon som vet?

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 15:23 »
Ja, det är ju asbestplattor och jag tror inte det är särskilt tillåtet att använda dem som markfyllning. De ska deponeras på särskild plats vad jag vet.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 15:23 »
Det verkar typiskt vara en sån där sak som kommer att ge dig en påtvingad dyr marksanering.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 16:41 »
En kompis vill bli av med sin fasad som består av gammal eternit. Jag behöver fylla igen hålor i trädgården och vill inte använda sten och jord, för det behöver jag till annat...

Helt ok, eller? Miljömässiga nackdelar, någon som vet?
läkta och spika ny klädsel utanpå...
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 16:54 »
Eternitplattor klassas som miljöfarligt avfall och ska hanteras enligt regler för detta.  Det är absolut inte varken tillåtet eller särskild smart att slänga dom i trädgården.

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 18:01 »
För att de skall fungera som markfyllnad skall de ju helst sönderfördelas, det är ju inget kul att fylla med stora plattor. Och det är när man börjar såga i dom som det blir farligt... Dessutom vill man inte ha asbestpartiklar i grundvattnet.

Så nej, det är inte smart att använda asbest som markfyllnad.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 18:15 »
Det är förbjudet. De ska helst tas ner av en saneringsfirma annars ska de plastas in och lämnas på miljöstationen. Slår du sönder dem så fylls dina lungor med asbestdamm som du varken ser eller känner förrän du börjar hosta blod när du blir äldre. Tänk att gräva i det när du vill något i trädgården samt att du gjort något olagligt om du vill sälja i framtiden.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 18:19 »
Det är förbjudet. De ska helst tas ner av en saneringsfirma annars ska de plastas in och lämnas på miljöstationen. Slår du sönder dem så fylls dina lungor med asbestdamm som du varken ser eller känner förrän du börjar hosta blod när du blir äldre. Tänk att gräva i det när du vill något i trädgården samt att du gjort något olagligt om du vill sälja i framtiden.
Riktigt så farligt är det väll inte heller, men det skadar inte att vara försiktig med det när man handskas med det

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 18:43 »
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 19:12 »
Riktigt så farligt är det väll inte heller, men det skadar inte att vara försiktig med det när man handskas med det

Vad är det som inte är farligt? Dammet lägger sig i lungorna och du blir aldrig av med det. Tungandad mm lungcancer, stenlunga you name it.. Nu skrev jag om hon krossar plattorna. Inte om hon lägger ner dem hela men då begår hon miljöbrott. Bättre de sitter kvar där de är eller  tas ner på korrekt sätt.

Vi fick plasta våra och tejpa och lämna in våra som vi hittat här på miljöstationen. De tog dem så varför göra något olagligt och desutom riskera att bli bärare av det dammet i lungorna resten av sitt liv?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Gladesh

  • Inlägg: 12
  • Allt bara flyter!
    • Västergötland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 19:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 20:33 »
Jag håller med om att man bör tänka sig för och att det troligen inte är lämpligt att göra så här. Men jag undrar om ni tänkt tillräckligt på följande:
* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.
* Asbesten är i eternit bunden av cement. Dock om eterniten bryts sönder kommer en del av eterniten lös. I hur hög grad?
* Asbest är mindre farligt om det är fuktigt. Har man det i jorden är det oftast fuktigt. Problemet är dock att jord inte alltid är fuktig. Om man bearbetar jorden när den är torr, och kanske inte vet att där finns asbest, så kan det kanske vara riskabelt, beroende på hur mycket man håller på med jorden. Men om man gräver ned det djupare? Tja, det finns ju alltid en risk att nån gräver upp det.

Sen får man väl ha ett visst förtroende för våra myndigheter. Att de vet vad de gör när de inför såna här regler. Dock tycker jag det verkar som att först är det ofarligt, sen är det ofarligt sen är det plötsligt jättefarligt och helförbjudet. Har myndigheter och lagstiftare lättast att hantera de två svart-vita varianterna eftersom de tycks föredra att ha det så? Eller genererar det mest BNP på det viset?

Det jag tycker verkar farligast i Gladesh plan är själva krossningen. Sen det där med grundvattnet, samt eventuell bearbetning av marken förr eller senare och dessutom att det hela är svårbedömt (om man inte kan hitta någon forskare som verkligen undersökt saken). Dessutom förstås att det är förbjudet att göra så. Så min preliminära slutsats blir i alla fall att det är bäst att låta bli. Däremot om eterniten redan låg i marken skulle jag inte oroa mig jättemycket, men däremot ta reda på mer fakta.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #12 skrivet: 04 maj-11 kl 20:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.


Ja, berätta för dem att de kan bli åtalade om de gräver ner dem om de skulle sälja och det upptäckas.

http://www.skanskan.se/article/20101223/YSTAD/712239883/1184/kavlinge/*/dumpade-eternittak-8211-atalas-for-miljobrott
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #13 skrivet: 04 maj-11 kl 20:50 »
Jag håller med om att man bör tänka sig för och att det troligen inte är lämpligt att göra så här. Men jag undrar om ni tänkt tillräckligt på följande:
* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.
Asbest kan följa med grundvattnet och ge cancer i mage och tarmar på de som dricker. Fyrvaktare som samlat dricksvatten som runnit ner för ett eternittak konstaterades ha en förhöjd risk för dessa cancertyper. Men som vanligt med eternit så krävs det en långvarig exponering för att man skall ta skada. De som fått cancer av att arbeta med eternit är sådana som arbetat med det proffessionellt under lång tid, inte sådana som rivit fasaden på sitt hus.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #14 skrivet: 04 maj-11 kl 20:58 »

* Asbest är tydligen en naturprodukt. Dock en naturprodukt som normalt ingår i berg (tolkar jag Wikipedia som). Troligen beror problemen på att fibrerna frigörs vid brytningen. Har man dem i hus blir väl risken extra stor. I mark kanske mindre? Men enligt uppgift inte bra att ha i grundvatten? Varför? Kan asbestfibrerna följa med grundvattnet in i brunnar eller binds de i jorden? Kan de även skada mag-tarm-kanalen eller vandra runt i kroppen? Det är väl i alla fall inga farliga kemikalier som kommer ut? Det är silikat och cement. Silikat finns masor i jorden redan. Cement är till stor del en naturprodukt och inte sååå farligt.

Naturprodukt, du menar att det förekommer naturligt? Ja, det gör även kadmium, kvicksilver och uran, inte blir det mindre farligt för det. Alla dessa produkter är ganska problemfria sålänge de finns väl bunden i sitt berg, värre när de kommer ut.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #15 skrivet: 05 maj-11 kl 07:33 »
en tanke som slagit mej sedan jag blev medlem på alternativ är att vara alternativare betyder inte att man är miljövän? som denna tråden så väl beskriver,frågan är ju självklar,asbest är farligt,det är klassat som miljöfarligt avfall,vad finns att diskutera,följ lagar o regler avseende detta.  Alternativare=miljövän   gäller tydligen inte alla. Ulf

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #16 skrivet: 05 maj-11 kl 07:50 »
sedan är det nog tyvärr så att en försvinnande liten del av dom som skriver här är alternativare...  ::)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #17 skrivet: 05 maj-11 kl 16:59 »
Naturprodukt, du menar att det förekommer naturligt? Ja, det gör även kadmium, kvicksilver och uran, inte blir det mindre farligt för det. Alla dessa produkter är ganska problemfria sålänge de finns väl bunden i sitt berg, värre när de kommer ut.

Ja det är sant. Det är inte säkert att det är relevant att det är en naturprodukt. Men å andra sidan, de ämnen du räknar upp är kemiskt giftiga och kan t ex tas upp av växter. Asbest är mest bara farligt vid kontakt med lungor och tydligen även andra organ, och det är då fysiskt farligt, inte kemiskt. Asbest består av silikat. Jag känner inte till kemiskt farliga silikater. Stendamm är ju också farligt. Ska man se asbest som ett extra farligt stendamm? Det kräver ju omsorg. Samtidigt kan man gödsla med stendamm.

Det jag syftar till med mina inlägg är inte att hävda ofarlighet, utan att se närmare på grad av farlighet i olika sammanhang, samt diskutera lämpligt omhändertagande.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #18 skrivet: 05 maj-11 kl 17:21 »
en tanke som slagit mej sedan jag blev medlem på alternativ är att vara alternativare betyder inte att man är miljövän? som denna tråden så väl beskriver,frågan är ju självklar,asbest är farligt,det är klassat som miljöfarligt avfall,vad finns att diskutera,följ lagar o regler avseende detta.  Alternativare=miljövän   gäller tydligen inte alla. Ulf

En sak som slagit mig på det här forumet är hur många reflexmässigt frågar efter vad reglerna och myndigheterna säger utan att försöka tänka själva. Hur alternativt är det? Varför inte tänka självständigt i den praktisk-teknisk-naturvetenskapliga sakfrågan, och inte bara på reglerna?

En sak man då kan undra över är hur det förhåller sig med miljöfarligheten för asbest i mark. Varför inte ställa den frågan? Det har inte framkommit några vidare belägg för miljöfarlighet i mark här såvitt jag kan se. Jag har funderat lite kring det och kom fram till att det troligen finns vissa risker. Vad gäller det svarta fårets uppgift om avrinning från tak så är den av intresse, men är det samma sak som transport med grundvatten? Rinner det från taket är vägen kort och direkt. Hur är det i marken? Binds fibrerna i marken eller färdas de långt med grundvattnet?

Något som jag tycker borde känneteckna alternativare är att man försöker använda resurser på ett kreativt sätt. Man säger ofta att avfall är en resurs som hamnat på fel ställe. Nu tycker jag inte att gamla eternitplattor är någon strålande resurs, men omhändertagande av dem är också en resursfråga. Kanske Gladesh kompis idé är kreativ? Varför inte vända och vrida på frågan lite även om det är förbjudet? Jag har dessutom inte stött idén, utan även jag kommit fram till att den knappast är så lysande.

En annan sak som jag tycker gott kunde känneteckna alternativare är ett kritiskt förhållningssätt till vad myndigheter och etablissemang säger. Kritiskt betyder inte negativt utan snarare självständigt och tänkande/reflekterande.

Inget av detta handlar om att inte vara miljövän. Jag är miljövän, men jag är en tänkande miljövän, som kan se olika sidor av sakerna.

En sak man kan undra: om asbest nu är så farligt, inte bara när man rör i det (för då är det farligt, särskilt vid långvarig exponering) utan asbest rakt av är farligt i alla lägen, varför har man då inte beordrat omedelbar sanering av alla hus med eternit och andra former av asbest?
« Senast ändrad: 05 maj-11 kl 17:50 av Skalman »

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #19 skrivet: 05 maj-11 kl 17:52 »
Det handlar ju om kostnader och att villaägaren ska betala det. Det är som radonet. Man gör åtgärder som krävs för att man ska kunna leva med det. Byggarna som satte det är redan plågade och rör man det inte gör det mindre skada än om man river bort det.

När asbest tas om hand så grävs det ner i säkra och slutna depåer om inte jag missuppfattat det så inget grävs inte ner direkt i marken. Inte var det där kreativt utan mer troligt ett sätt att förhoppningsvis slippa kostnader för eternitplattorna, då många miljöstationer tar kilopris men det kan löna sig åka någon annanstans där det kan vara gratis. ;-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #20 skrivet: 05 maj-11 kl 18:18 »
Asbest i sej själv är Inte giftigt!

Råd om klassning finns på Naturvårdsverkets hemsida.
080820 Deponering av asbest och gips.

Hur bör en asbestcell byggas upp?
    Svar:
 Anledningarna till att man vill deponera asbest och gips separat är helt olika. När det gäller asbest vill man deponera asbest på en så liten volym som möjligt. Asbest är ju farligt att inandas, men väl i en deponi och med täckning är asbesten inte farlig eftersom den inte sprider sig om man inte gräver i den. Man vill därför gardera sig mot att människor skall komma i kontakt med asbesten vid framtida schakter, borrningar, eller andra arbeten. Därför skall asbesten hållas samlad på så liten yta som möjligt, och täckas över så snabbt som möjligt. Asbestcellen skall mätas in och redovisas på karta så att man vet var asbesten finns och kan undvika arbeten där. Det behövs inte någon särskild lakvattenuppsamling eller tätningar kring cellen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #21 skrivet: 05 maj-11 kl 19:06 »
Asbest i sej själv är Inte giftigt!

Råd om klassning finns på Naturvårdsverkets hemsida.
080820 Deponering av asbest och gips.

Hur bör en asbestcell byggas upp?
    Svar:
 Anledningarna till att man vill deponera asbest och gips separat är helt olika. När det gäller asbest vill man deponera asbest på en så liten volym som möjligt. Asbest är ju farligt att inandas, men väl i en deponi och med täckning är asbesten inte farlig eftersom den inte sprider sig om man inte gräver i den. Man vill därför gardera sig mot att människor skall komma i kontakt med asbesten vid framtida schakter, borrningar, eller andra arbeten. Därför skall asbesten hållas samlad på så liten yta som möjligt, och täckas över så snabbt som möjligt. Asbestcellen skall mätas in och redovisas på karta så att man vet var asbesten finns och kan undvika arbeten där. Det behövs inte någon särskild lakvattenuppsamling eller tätningar kring cellen.

Så om du gör det på liten yta och ritar in den ordentligt så framtida människor slipper komma i kontakt med det av misstag är det förmodligen inget problem. Men andrahandsvärdet på tomten kan nog anses vara lägre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #22 skrivet: 05 maj-11 kl 19:30 »
är väll skit samma det är ju åtalbart .

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #23 skrivet: 05 maj-11 kl 19:34 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #24 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Mitt....... Alternativ  ;)  är att behålla plattorna på väggen! Har någon tänkt på hur många "Sidiplatt"-hus det finns som målats med silikatfärg i en eller annan kulör?
Etrnit håller hur länge som helst om det inte utsätts för mekanisk åverkan. Jag skulle låtit plattorna sitta och tagit fram hornsuggan!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #25 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.
j ja kan hålla med i ska men om alla gör så hur tror du det blir då .?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #26 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.

Ja, det kanske grävs upp på soptippen också, men där är alla moderna asbestdeponier utritade och arkiverade. I skogen vet man aldrig vem som ska komma dit och dika eller så, och då utsätter du andra för onödigt fara. Att kommunen tar betalt för att ta hand om eternit är förståeligt. Det kommer in i små portioner, det ska direkt till det anvisade område. Därefter ska marken dränkas i vatten, jorden avlägsnas, asbesten in och därefter direkt täckas över igen. Det krävs inte jättemycket för att en grävmaskin lägger uppåt en timme för varje asbestmottagning, om de inte har turen att det är flera som kommer samtidigt. En del kommuner har andra sätt att täcka över asbest mellan mottagningen, men det kräver ändå omhändertagande. Så jag är tveksam till om just asbestmottagning är särskilt lönsamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #27 skrivet: 05 maj-11 kl 19:52 »
är väll skit samma det är ju åtalbart .

Det finns Mycket som är åtalbart! Kör 15 km för fort, eller tappar ett glasspapper drar de också in pengar på.. Med lite otur, hade årspremiären på mc gett staten mer än jag klarat av.. Främst för att kommun/stat drar in pengar på det sättet!
Har du hört om Gösta Bomans dass på en ö i Sthlms skärgård??
Han fick Inte ha ett utedass på ön. Allt han klämde ur sej skulle han transportera lill land! Detta av miljöskäl! Pytts!!
 Till saken hör att varje sommar användes ön som betesplats för ett antal nötkreatur!
Hade staten tjänat på asbestoskarusellen, så inte fanken hade de brytt sej.

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #28 skrivet: 05 maj-11 kl 20:11 »
Ingen lär gräva för att dika ur ett surhål i skogen, o då få upp dammig eternit ;)

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #29 skrivet: 05 maj-11 kl 20:22 »
Det finns Mycket som är åtalbart! Kör 15 km för fort, eller tappar ett glasspapper drar de också in pengar på.. Med lite otur, hade årspremiären på mc gett staten mer än jag klarat av.. Främst för att kommun/stat drar in pengar på det sättet!
Har du hört om Gösta Bomans dass på en ö i Sthlms skärgård??
Han fick Inte ha ett utedass på ön. Allt han klämde ur sej skulle han transportera lill land! Detta av miljöskäl! Pytts!!
 Till saken hör att varje sommar användes ön som betesplats för ett antal nötkreatur!
Hade staten tjänat på asbestoskarusellen, så inte fanken hade de brytt sej.
ja sant att det finns mycket som är åtalbart    att inte hålla hastig het begränsningen är ju åt hellvete då du inte hinner reagera lika fort eller stanna på samma sträcka som den lagliga tillåtna far ten det går ju jätte bra att köra fort om man vet att man är ensam på vägen men det vet man ju inte i förväg  samma är ju med aspeten du vet ju inte på för hand var folk gräver eller hur det lakar ur.

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #30 skrivet: 05 maj-11 kl 21:09 »
När det nu är gratis att vara laglig och lämna in det på miljöstationen så förstår jag inte vitsen med att istället välja att ha skiten i sin egen mark. 
Eller skulle ni även vilja gräva ner målarfärgsrester, batterier, begagnat gullfiber och trasiga datorn i eran trädgård?

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #31 skrivet: 05 maj-11 kl 21:17 »
Ja Pålle, det är riktigt..
I det här fallet var det bara några plattor som han hade svårt att transportera, o naturligtvis gräver man inte ner det var som helst. Det får man ju göra med omdöme. I det småländska stenhie jag lever i skulle jag inte ha problem att finna lämplig plats. Enligt undersökningar gjorda på eternit, har de inte funnit att några ämnen urlakas. Den eternit som legat nergrävd dammar inte om den bara är det minsta blöt. Jag vet en nu nedlagd soptipp, där även eternit blev mosad med de stora piggjärnjulsförsedda monstren som packade Allt avfall. Det är på pappret det låter Bra!  :-\
Visst blir bromssträckan längre vid högre fart, men den sträcka jag höll hög fart på känner jag till väl. Inga utfarter varken från hus eller skog. Om något hänt hade det drabbat mej.. såvida jag inte överraskats av någon självmordsbenägen figur som rusat ut ur skogen.. Men jo.. ev ngt vilt.. men det kan ju hända även om jag håller fartgränsen..

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #32 skrivet: 05 maj-11 kl 22:03 »
Gratis att lämna in? Ja om det är max 4 kg tror jag gränsen är..
Batterier o datorer får väl ingen för sej att gräva ner hoppas jag, för där är verkligen en hel mängd ämnen som lakar ut sakta men säkert. Där är olika tungmetaller o kemikalier..

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #33 skrivet: 05 maj-11 kl 22:15 »
Vet flera ställen där 20 kilo är gratis och kanske någon 1000-lapp för ett helt tak vad är det mot att bli åtalad och skadeståndsdömd???

Urlöjligt att vara så snål och principfast.


I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #34 skrivet: 05 maj-11 kl 22:35 »
Blanda inte in vad du anser vara snålhet. Jag kommenterade ett flertal påståenden om att det är gratis att lämna in eternit.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #35 skrivet: 06 maj-11 kl 07:00 »
Vet flera ställen där 20 kilo är gratis och kanske någon 1000-lapp för ett helt tak vad är det mot att bli åtalad och skadeståndsdömd???

Urlöjligt att vara så snål och principfast.

Då har du fått det alldeles för billigt? vi deponerade en mindre del av vårat stalltak och det kostade saftig 8000 kr + moms det är betydligt mer än någon 1000-lapp!

Faran med att hantera eternit som husägare och det endast rör sig om enstaka tillfällen med minimal exponering för ev damm kan man gott skippa saneringsfirman utan göra det själv i stället.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #36 skrivet: 06 maj-11 kl 09:52 »
Då har du fått det alldeles för billigt? vi deponerade en mindre del av vårat stalltak och det kostade saftig 8000 kr + moms det är betydligt mer än någon 1000-lapp!

Faran med att hantera eternit som husägare och det endast rör sig om enstaka tillfällen med minimal exponering för ev damm kan man gott skippa saneringsfirman utan göra det själv i stället.

Jo klart man kan skippa saneringsfirma och göra det själv men här handlar det ju om att gräva ner dem i hål i skogen eller trädgården.

Jag skrev längre fram att det kan löna sig att ringa runt och kolla priser och kanske inte alltid billigast att lämna där man bor. ;-) Ni hade fått lite mer i bensinpengar men antagligen tjänat en slant på det. Om nu inte alla omkring er är lika dyra.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #37 skrivet: 06 maj-11 kl 11:18 »
Abbans vilket liv det blev om eternit och Sidi-plattor!  ;D ;D ;D
Ett sprucket tak är en sak men de utmärkta plattorna borde inte få förstöra längre tid än det tar att måla dom. Röda, gröna, gula eller blå. Med silikatfärg håller kulören i flera årtionden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #38 skrivet: 06 maj-11 kl 12:05 »
De gamle grävde ner skiten, eldade upp det, släppte ut i närmaste sjö eller kastade ut i skogen. Det är bara de senaste 20 åren man börjat fjanta med sopsortering. Var ursprunglig och alternativ.  :o

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #39 skrivet: 06 maj-11 kl 14:39 »
Trodde vi hade passerat tiden där vi trodde att om vi grävde ner det, spolade ut nåt i toaletten eller dumpade det i havet så var det "borta".
Jag skulle i alla fall alldrig vilja göra nåt sånt med den lilla bit moderjord som jag har hand om när det finns andra alternativ.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #40 skrivet: 06 maj-11 kl 18:05 »
Vi jämför två alternativ som båda innebär nedgrävning. Det som skiljer alternativen är väl främst graden av sortering, där deponering på tipp innebär att ett material som är farligt (om det hanteras fel) blir mer utsorterat och platsen bättre markerad. Dessutom belastas en mark som redan avsatts för sådana ändamål. Vid nedgrävning hemma belastas en boendemiljö (eller t ex skogsmark). Det kan också finnas skillnad i säkerhetsåtgärder vid nedgrävningen. Hur stora skillnaderna är beror förstås på hur det genomförs i respektive fall. Detta talar sammantaget för deponering på tipp, tycker jag. Hur pass tvingande bestämmelser det talar för kan diskuteras, men nu är bestämmelserna som de är.

En sak appropå detta: gammal betong har man brukat gräva ner i närheten av rivningsplatsen. Nu hörde jag att man inte får göra det längre. Stämmer det och hur ska man se på det?

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #41 skrivet: 06 maj-11 kl 18:33 »
Eterniplattorna är farliga för att de innehåller asbest, om plattorna går sönder finns det risk för att man andas in asbestfibrer, om det är sant eller inte vet jag inte men på kurser i arbetsmiljö har jag lärt mig att det kan räcka med en enda fiber i lungan för att få lungcancer :( eller i magen :(
Hur som helst är faktisk cancer den vanligaste dödsorsaken av sjukdomar.

När vi plockade ner vårt eternittak för tre år sedan, köpte  vi speciella andningsmasker (som skyddar mot fiberstorleken på asbest) , var noga med att byta kläder innan vi gick in och tvättade oss noga. Vi släppte ner plattorna på en kana och la dem på pallar som plastades in, sedan spolade vi runt huset för att binda ev damm. Mycket annat skit finns också i/under gamla tak, fladdermusspillning, fågelskit, döda djurrester you name it... snacka om risk för salmonella och annat om man hade andats in det.
Kommunen kom och hämtade med kranbil och körde det på deponi för 2340 inkl moms och vi bor ändå över 2 mil från soptippen och det var tot 2,24 ton. Jag skulle aldrig få för mig att gräva ner sådant hemma, har nog med att städa upp allt gammalt som dyker upp här på gården efter tidigare ägare...

Broberg

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #42 skrivet: 06 maj-11 kl 20:08 »
Trodde vi hade passerat tiden där vi trodde att om vi grävde ner det, spolade ut nåt i toaletten eller dumpade det i havet så var det "borta".
Jag skulle i alla fall alldrig vilja göra nåt sånt med den lilla bit moderjord som jag har hand om när det finns andra alternativ.

Finns ju alltid en och annan inavlad bonnj***l kvar tyvärr.

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #43 skrivet: 06 maj-11 kl 20:36 »
Finns ju alltid en och annan inavlad bonnj***l kvar tyvärr.
Det finns fortfarande många, många som skiter i miljön, och litar på att naturen tar hand om allt de placerar i den. Och då handlar det ofta om värre grejer än några gamla eternitplattor

Broberg

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #44 skrivet: 06 maj-11 kl 20:57 »
Det finns fortfarande många, många som skiter i miljön, och litar på att naturen tar hand om allt de placerar i den. Och då handlar det ofta om värre grejer än några gamla eternitplattor

Jo, tyvärr.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #45 skrivet: 06 maj-11 kl 22:58 »
Oavsett om asbest är lite eller mycket farligt så är annat hyggligt ofarligt fyllnadsmaterial så billigt att det inte finns någon som helst anledning att ta reda på någon annas eternit för att få tag på fyllnadsmaterial. Osorterad fyllnadsjord/morän kostar ofta ca 30-40 kr/ton + frakt. Sorterad matjord ca 200 kr per kubikmeter. Varför då krångla med något otrevligt som eternit/asbest?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #46 skrivet: 06 maj-11 kl 22:59 »
Oavsett om asbest är lite eller mycket farligt så är annat hyggligt ofarligt fyllnadsmaterial så billigt att det inte finns någon som helst anledning att ta reda på någon annas eternit för att få tag på fyllnadsmaterial. Osorterad fyllnadsjord/morän kostar ofta ca 30-40 kr/ton + frakt. Sorterad matjord ca 200 kr per kubikmeter. Varför då krångla med något otrevligt som eternit/asbest?

Som efter krossning inte ens fyller nåt vettigt hål. Jag menar att en 12 tons gruslast bara försvinner i tomma intet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #47 skrivet: 20 maj-11 kl 02:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.

Satt ut en annons pa blocket, eller ring nagon lokal byggentrepenad eller stall och beratta hur mycket du vill ha. Det ar nog manga som vill bli av med jord/sten/godsel gratis!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare
sayerbýr, xaelanar, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser