Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader  (läst 7797 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #20 skrivet: 22 jun-16 kl 11:13 »
Vår ekonomiska förening som vi startade för att gräva ner fibern är fortfarande verksam och driver föreningen med underhåll och avtal motleverantörer.
Här på Gotland är alla soknar anslutna till fiber med några undantag, Fårö och några tätorter.
Frågan togs upp på ett årsmöte i bygdegårdsföreningen, en arbetsgrupp utsågs, sedan har det bara runnit på.
vi är i dag ca 75 abbonenter  av 180 hushåll. Vi har grävt 4mil och det kostade 17000 per anslutning.
Det finns föreningar som sålt nätet till någon stor leverantör och andra som låtit leverantören bygga nätet. Bägge dessa modeller har blivit dyrare för kunden.
jag betalar i dag 350:- för TV, Telefon+samtalskostnad och fri Internet. jag tror inte jag har någon begränsning på datamängden.
För dom som inte anslöt sig direkt har det blivit väldigt dyrt att ansluta sig senare.

Så här var det för oss också. Det var några driftiga som drev det ganska hårt och fick med sig de flesta i bygden. Vi samgrävde med EON som grävde ner elen, det underlättade förstås mycket. Och att den projektansvarige på EON bodde här.

Vi grävde ganska mycket själva och det fick ner kostnaden en hel del.

Men sen sålde vi fibernätet till det kommunala nätet för 50 öre eller något liknande. För vi ville inte ha något driftansvar. Så vår bredbandsförening är upplöst.

Hittills har det fungerat oerhört bra med fiber. Och för mig som arbetar hemma är det helt avgörande. Några få och korta avbrott.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #21 skrivet: 22 jun-16 kl 12:23 »
Radion på min bil lade ner i veckan. Så jag tittar på att utrusta den med en modern Android baserad sak, främst för att få till navigation och hands free på ett smidigt sätt. Den kommer med en 3G Dongel......kan jag använda ett 4G abonnemang med en sån?

Mvh
Magnus

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #22 skrivet: 22 jun-16 kl 12:41 »
Vi har ADSL som fungerar jättebra, men snart är det slut med det. Kopparlinan ska bort. Istället blir det 4G-lösning trots att täckningen är minst sagt svajig bara för vanligt mobilpratande... känns jättetrist och verkar helt opåverkbart!  >:( Men men, jag sitter ju lite för mycket vid datorn som det är nu...

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #23 skrivet: 22 jun-16 kl 12:43 »
Radion på min bil lade ner i veckan. Så jag tittar på att utrusta den med en modern Android baserad sak, främst för att få till navigation och hands free på ett smidigt sätt. Den kommer med en 3G Dongel......kan jag använda ett 4G abonnemang med en sån?

Mvh
Magnus

Hm
En android enhet med USB uttag som klarar att förstå ett usb 4G modem är inte något vanligt direkt.
Enklare är att ha en mobil och sätta simkortet för 4G surfen i den mobilen så kan den använda surfen utan dongel på det sättet.


HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #24 skrivet: 22 jun-16 kl 13:04 »
Vi har ADSL som fungerar jättebra, men snart är det slut med det. Kopparlinan ska bort. Istället blir det 4G-lösning trots att täckningen är minst sagt svajig bara för vanligt mobilpratande... känns jättetrist och verkar helt opåverkbart!  >:( Men men, jag sitter ju lite för mycket vid datorn som det är nu...

Om du går över till 4G uppkoppling kan du få din surf att räcka längre.
Du kan köra till exempel inaktivera automatiska uppdateringar och inte titta på strömmande video.

Jag har ibland klarat mig väldigt länge på mycket lite surfmängd.

Om man använder de mest kända alternativen för webbläsning typ Google Chrome, Opera, Microsoft Edge får man räkna med att för att kunna spara pengar och spara datamängd kommer ens surfhistorik och användning lagras och analyseras i olika projekt av till exempel Google och Microsoft.
Vad som sedan görs med all insamlad data det vet vi inte med full säkerhet förutom att det delas med myndigheter då myndigheter ställer frågan.

Deras webbläsare må vara bra på att hantera cachelagring och dylikt men allt som skickas därigenom får man räkna med samlas in av dessa parter.

Mozilla Firefox har inte samma stora mängd avlyssning och datainsamling men är inte lika bra på att använda lokal cache från tidigare surf så den använder lite mer datamängd på grund av det.

Operativsystemet Microsoft Windows från och med version 7 är som gjort för datainsamling.
Smart Screen Filter skickar alla besökta webbadresser med tidloggar och identifierande ipadress till Microsoft.
Smart Screen Filter skickar även vilka program som laddas ner och installeras och när programmen startas skickas log till microsoft.
Även om du tar med dig en bärbar dator till ett annat nätverk så skickas kontrollpaket till microsoft så fort anslutningen görs mot internet.
Det är i och med det som det visas "du är nu ansluten till internet" med de 2 datorerna nere i högra hörnet.
Produktnyckel följer installationen oavsett vilken uppkoppling man använder och möjliggör identifiering oavsett ipadress.
På detta vis kan även insamling göras vilka olika nät en dator är uppkopplad på och vid vilka tider.

Använder man istället en Linuxdistribution som sitt operativsystem exempelvis Debian så har man inte alla dessa spionfunktioner och man kan även kryptera sin hårddisk ifall datorn blir stulen så får inte tjuven ut ens filer om man har tillräckligt svår lösennyckel för sin kryptering.

Man får göra valet om man är mån om sin integritet eller bara är ute efter att spara pengarna och datamängden.
Det finns olika vägar att gå.

Eftersom vi är på sidan Alternativ.nu så ville jag nämna alternativet Debian som jag tycker är ett bättre alternativ för de som är mån om sin integritet :)
Debian drivs av frivilliga över planeten och har ett starkt rykte att vara etiska och bry sig om integriteten hos användarna.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #25 skrivet: 22 jun-16 kl 16:56 »
Hm
En android enhet med USB uttag som klarar att förstå ett usb 4G modem är inte något vanligt direkt.
Enklare är att ha en mobil och sätta simkortet för 4G surfen i den mobilen så kan den använda surfen utan dongel på det sättet.

Tack för svaret. Jag har företagstelefon med mycket begränsad surf. Kan man teckna 3g avtal fortfarande?

Mvh
Magnus

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #26 skrivet: 22 jun-16 kl 19:08 »
Tack för svaret. Jag har företagstelefon med mycket begränsad surf. Kan man teckna 3g avtal fortfarande?

Mvh
Magnus

Idag är det 4G som gäller oftast. På min 4G utrustning är det bakåtkompatibelt med 3G så det borde fungera i de allra flesta fall så länge inte operatörerna får för sig något annat.

Så du kan nog sätta in ett simkort för 4G i den dongeln och köra på bakåtkompabilitet mot 3G nätet. Det borde fungera fint om du vill använda den lösningen med dongeln.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #27 skrivet: 22 jun-16 kl 19:41 »
Om du går över till 4G uppkoppling kan du få din surf att räcka längre.
Du kan köra till exempel inaktivera automatiska uppdateringar och inte titta på strömmande video.

Jag har ibland klarat mig väldigt länge på mycket lite surfmängd.

Om man använder de mest kända alternativen för webbläsning typ Google Chrome, Opera, Microsoft Edge får man räkna med att för att kunna spara pengar och spara datamängd kommer ens surfhistorik och användning lagras och analyseras i olika projekt av till exempel Google och Microsoft.
Vad som sedan görs med all insamlad data det vet vi inte med full säkerhet förutom att det delas med myndigheter då myndigheter ställer frågan.

Deras webbläsare må vara bra på att hantera cachelagring och dylikt men allt som skickas därigenom får man räkna med samlas in av dessa parter.

Mozilla Firefox har inte samma stora mängd avlyssning och datainsamling men är inte lika bra på att använda lokal cache från tidigare surf så den använder lite mer datamängd på grund av det.

Operativsystemet Microsoft Windows från och med version 7 är som gjort för datainsamling.
Smart Screen Filter skickar alla besökta webbadresser med tidloggar och identifierande ipadress till Microsoft.
Smart Screen Filter skickar även vilka program som laddas ner och installeras och när programmen startas skickas log till microsoft.
Även om du tar med dig en bärbar dator till ett annat nätverk så skickas kontrollpaket till microsoft så fort anslutningen görs mot internet.
Det är i och med det som det visas "du är nu ansluten till internet" med de 2 datorerna nere i högra hörnet.
Produktnyckel följer installationen oavsett vilken uppkoppling man använder och möjliggör identifiering oavsett ipadress.
På detta vis kan även insamling göras vilka olika nät en dator är uppkopplad på och vid vilka tider.

Använder man istället en Linuxdistribution som sitt operativsystem exempelvis Debian så har man inte alla dessa spionfunktioner och man kan även kryptera sin hårddisk ifall datorn blir stulen så får inte tjuven ut ens filer om man har tillräckligt svår lösennyckel för sin kryptering.

Man får göra valet om man är mån om sin integritet eller bara är ute efter att spara pengarna och datamängden.
Det finns olika vägar att gå.

Eftersom vi är på sidan Alternativ.nu så ville jag nämna alternativet Debian som jag tycker är ett bättre alternativ för de som är mån om sin integritet :)
Debian drivs av frivilliga över planeten och har ett starkt rykte att vara etiska och bry sig om integriteten hos användarna.


Tack för intressanta tips! Dock är problemet på liten annan nivå, då täckningen svajar... surfpotten som kommer ingå kommer räcka för oss, om vi bara kan koppla upp oss med tillräckligt stabil hastighet.

andtol

  • Gäst
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #28 skrivet: 22 jun-16 kl 20:22 »

Tack för intressanta tips! Dock är problemet på liten annan nivå, då täckningen svajar... surfpotten som kommer ingå kommer räcka för oss, om vi bara kan koppla upp oss med tillräckligt stabil hastighet.

Då ska läsa torbjorns tips här ovan hur man kan förstärka signalen/mottagningen.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #29 skrivet: 22 jun-16 kl 20:34 »
Då ska läsa torbjorns tips här ovan hur man kan förstärka signalen/mottagningen.

Tack Toll! Och torbjörn förstås!!
Vi har blivit lovade en antenn, bra att veta att vi bör ha den nära modemet det kommer kunna gå att lösa relativt smidigt. Känner oss ändå väldigt osäkra på att det kommer bli tillräckligt bra iom att vi ibland inte ens kan ringa från våra mobiler i dagsläget, då är kopparlinan guld värd. Vi är precis i utkanten av en "vit fläck"... Förhoppningsvis löser det sig!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #30 skrivet: 22 jun-16 kl 20:48 »
Tänk på att prova olika platser för riktantennen och se ut det ställe där signalstyrkan är bäst. Som regel så högt upp som möjligt och på den sida av huset som vätter mot närmaste basstation. Det är precis som det var att prova ut plats för en tv-antenn på den analoga tiden.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #31 skrivet: 22 jun-16 kl 22:43 »
Jag har inte märkt något sådant på väldigt länge.
Då 3G var nytt märkte jag att det var mycket sådant men det avtog sedan några år tillbaka här där jag bor.
Där vi bor, så finns det mycket sommargäster.

Den redan urusla mobilmottagningen blir ännu sämre under sommaren. Det finns alltså både 2G (GSM) och  3G i teorin, =på täckningskartan men inte i verkligheten annat, än fläckvis.

Så när många försöker använda den lilla bandbredd som finns, så fungerar det inte alls, utom möjligen kl 4 på morgonen...

Själv använder jag Net1 för internetuppkoppling, och det fungerar utmärkt. Men vi har ett annat abonnemang som reserv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #32 skrivet: 24 jun-16 kl 12:15 »
Det följde med en Samsung Xcover 2 Gt-S7710 när jag köpte min buss.
Är den lämplig att använda när jag vill få betalt med Swish?

Kontantkort är ju rena röran med alla olika prisplaner och allt annat.
Har ett Telia kort, vad ska man välja att ladda det med?
Hur långt räcker 0,5 GB till en mobil?

 

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #33 skrivet: 24 jun-16 kl 18:59 »
Tänk på att prova olika platser för riktantennen och se ut det ställe där signalstyrkan är bäst. Som regel så högt upp som möjligt och på den sida av huset som vätter mot närmaste basstation. Det är precis som det var att prova ut plats för en tv-antenn på den analoga tiden.

Tack torbjörn! Ska tänka på det när det blir dags! Bra tips!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #34 skrivet: 25 jun-16 kl 02:58 »
Vilken skojig och informativ tråd!   :)  Jag har ännu en infallsvinkel:  Den som är elöverkänslig, hur tycker ni den ska göra, när nu kopparledningen har tagits bort?  Det är långt ute i skogen, och fiber har nämnts.  Men när jag nu läser de höga summorna för att få igång fibern, undrar jag ...  Den som är elöverkänslig har ofta, som en följd av handikappet, en mycket dålig ekonomi.  Och tvingas bo långt bort från alla mobilmaster!  Kopparledningen har varit livlinan.

  För att öht kunna köra dator måste den elöverkänslige skärma av själva datorn, och förlänga ledningarna mellan tangentbord och skärm.  Förstora bilden så att den syns från några meters håll.  Och givetvis inte ha något trådlöst!  Och så ska det hela helst gå på 12 V, eftersom växelström ställer till värre symptom.  Elöverkänslighet kan ju drabba olika hårt.

  Minsann att jag ska ta och skriva ut den här tråden på papper och skicka med posten!  Så länge som nu pappersposten fungerar...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #35 skrivet: 25 jun-16 kl 09:49 »
Det är märkligt att det (nästan)  bara är mobiltelefonbasstationer som elöverkänsliga reagerar på. Rimligtvis borde de ha mycket större problem med  t ex rundradio- och tv-sändare, radaranläggningar inom försvaret, flyget och på fartyg mm, som ger tusentals gånger högre fältstyrkor.

Sen har ju en hel del praktisk erfarenhet visat att de flesta elöverkänsliga inte alls känner av elektromagnetiska fält vid blindtester. I många fall har det visat sig att problemen i själva verket i grunden beror på något annat - det är inte helt ovanligt med olämplig kost som medför brist på vissa vitaminer eller spårämnen.

På 80- och 90-talet, då de flesta datorskärmar var av den "tjocka" typen, så visade det sig att många fall av "elöverkänslighet" i själva verket berodde på att skärmens yta blev ganska varm då den visade en huvudsakligen vit bild, och man reagerade på värmestrålningen mot ansiktet. Det var också många som reagerade på det flimrande ljuset från tjockskärmar och dito tv.  För riktigt gamla tjockskärmar (tillverkade före ca 1991), som inte hade något statiskt avledande skikt på skärmens yta, förekom det också att man fick besvär pga elektrostatiska fält som fick damm i miljön att virvla omkring runt skärmen.
Det är också många som får besvär av pappersdamm och bläck- eller tonerpartiklar som skrivare sprider omkring sig. En del äldre stora kopiatorer och färglaserskrivare är värst, men svart/vita skrivare och bläckstråle är inte heller helt oskyldiga. Det kan vara lämpligt att ha ett särskilt skrivarrum och inte ha skrivarna stående direkt vid arbetsplatsen.

Om man ska ge några råd till elallergiker som ska använda modern datorutrustning så föreslår jag följande:
1) Använd så liten skärm som möjligt. Undvik plasmaskärmar och använd istället LCD, TFT eller liknande. Se till att backlighten är gjord med LED och inte med någon slags lysrör.
2) Undvik roterande hårddiskar, använd istället flashdiskar.
3) Se till att all utrustning verkligen uppfyller alla gällande myndighetskrav för EMC, elsäkerhet mm. Det är ofta si och så med mer eller mindre märkeslösa lågprisprylar där tillverkaren har nöjt sig med självdeklaration för CE-märkning och inte kostat på testning på ett certifierat labb, och kanske inte heller bryr sig om att följa upp att kraven hålls även i serieproduktion. Undvik stationära datorer som någon lokal återförsäljare har plockat ihop av delar från olika håll, det är bättre med datorer som är färdigbyggda på en stor fabrik med bra resurser.
4) När det gäller stationära datorer, se till att lådan är ordentligt hopskruvad och alla skärmplåtar, jordflätor mm verkligen sitter på plats. Även viktigt att fästskruvarna för t ex nätdel, moderkort och ev instickskort är ordentligt åtdragna.
5) Använd riktantenner för all trådlös kommunikation, och rikta in dem noga så att sändare inte behöver arbeta med högre uteffekt än nödvändigt. Använd bra koaxialkablar med låg dämpning, se till att kablarna inte är längre än nödvändigt, se till att alla kontakter är korrekt monterade på kabel och, där det rör sig om gängade kontakter (t ex SMA eller TNC) väl åtdragna.
6) Se till att nätdelar, laddare mm inte blir överbelastade. Håll koll på dem och byt eventuella tveksamma elektrolytkondensatorer i nätdelar och på moderkort, grafikkort mm innan de blir riktigt dåliga (man brukar se att de börjar svälla upp, att krympplasten krullar ihop sig eller att de börjar läcka). Undvik "pirat"- eller universalladdare till bärbara datorer, originalladdaren brukar vara bättre.
7) Använd papper av bra kvalitet till skrivare, en del billiga sorter dammar mer än nödvändigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #36 skrivet: 25 jun-16 kl 10:16 »
Helt klart är vi olika känsliga för t ex el, och det har förekommit så udda företeelser att personer fått in radiokanaler via sina tandlagningar, men jag har tyvärr bara mött den typen av elallergiker som skriker rakt ut om de ser ett 1,5v batteri på håll. Lite svårt att göra egna tester på sådana individer :-\

Men en timme med mobiltelefon vid örat så rycker det i ögonvrån på mig, så något lite kan jag i alla fall säga att det går att känna ;D

En av mina bröder som både jobbat med och har datorer som intresse blev påverkad i ansiktshuden av allt för många timmar per dag vid tjockskärmarna. Och på den tiden blev jag väldigt irriterad i ögonen om uppdateringsfrekvensen i skärmen var för låg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #37 skrivet: 25 jun-16 kl 14:39 »
Tack för svar!  Ja, vi är olika känsliga.  Själv blev jag mycket bättre efter att ha låtit dra ut alla mna lagade tänder.  Det var efter att jag läst boken "Mörkläggning", där det även tipsas om att kolla om man tål att titta på TV genom ett skyltfönster.

  Radiosändningar har jag bara hört en som reagerat mot, desto fler mot TV.  Försvarets radar är en helt annan sak!  En blindtest jag hörde talas om skedde i ett mottagningsrum på ett sjukhus, med massor av elektroniska apparater, lysrör med mera.  Läkaren (!) lade in en vanlig glödlampa (som de allra flesta tål ganska bra) i en väska, och uppmanade patienten att försöka avgöra om lampan var tänd eller släckt där inne!  Rätta mig om jag har fel, men går inte växelströmmen fram till strömbrytaren även när lampan är släckt?

  Ett annat blindtest är det som Per Segerbäck gjorde i en täckt bil.  Han åkte alltså utan att se ut, och noterade på ett papper tidpunkt och hur han mådde.  I förarhytten satt en person och antecknade klockslag och var man befann sig.  Efter att ha analyserat anteckningarna fann man att Segerbäck mådde sämre ju närmare en mobilmast och liknande som bilen befann sig.

  Hur Segerbäck mådde dagen därpå stod inte i rapporten jag läste...

  Problemet för min bekant ute i skogen är att Telia tagit bort kopparledningen.  Nu ska jag skicka hela den här tråden på papper dit ut!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

HC

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #38 skrivet: 25 jun-16 kl 14:42 »
Det följde med en Samsung Xcover 2 Gt-S7710 när jag köpte min buss.
Är den lämplig att använda när jag vill få betalt med Swish?

Kontantkort är ju rena röran med alla olika prisplaner och allt annat.
Har ett Telia kort, vad ska man välja att ladda det med?
Hur långt räcker 0,5 GB till en mobil?

0.5GB som blir 512Megabyte räcker till kanske 30-50 sidvisningar utan reklamblockerare om sidorna innehåller måttlig mängd bilder och logotyper.
Att betala för 0.5GB datamängd brukar snabbt gå över till en känsla av att ha blivit ockrad och blåst då den lilla datamängden kan ta slut mycket fort om man blir sugen att surfa lite.

Då man läser om de olika kontantkorten gäller det att ta det lugnt och jämföra och titta priser och räkna lite :)

Jag rekommenderar Hallon 20GB för 149kr / 30 dagar kontantkort för den som vill surfa rätt mycket.

Det kan även vara så att man beställer ett nytt kort och sätter i telefonen och märker att man inte har någon mottagning och tvingas prova ett annat.
Sådant händer alla som provar sig fram med detta. Det är därför jag rekommenderar kontantkort man bara kan lämna om man är missnöjd eller att det inte fungerar som det skall.

Jag känner personer som bundit upp sig på fleråriga abonnemang som har mycket dålig täckning och operatörerna säger att de inte bryter avtalet "utan att ha fått en chans att åtgärda problemet" som de kallar det. Detta har tagit flera år att åtgärda och abonnemangens bindningstid löper ut och de säger upp avtalen som de inte kunnat nyttja och ej lyckats avsluta.
Det blir mycket dyrt till ingen nytta.

En ännu större varning gäller all tecknande av alla typer av abonnemang i butiker.
I butiker gäller INTE 14 dagar ångerrätt via distansavtalslagen som enbart gäller vid hemförsäljning då du blir uppsökt i ditt hem (vilket du ALDRIG ska teckna något alls genom) samt då blir uppringd per telefon (vilket du ALDRIG heller ska teckna någonting alls genom) samt då du handlar på egen hand över distans via internet.

Halebop 20GB datamängd i 180dagar för 299kr blir 50kr per månad och 3.3GB datamängd i snitt per månad om man ska försöka ligga i fas för sin egen del.
Det är ett bra deal för den som surfar mindre.

Ett bra tips är gratisprogrammet NetWorx som är gratis som håller reda på hur mycket datamängd man använt.
Mycket lättanvänt.
https://www.softperfect.com/products/networx/
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 15:54 av HC »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #39 skrivet: 25 jun-16 kl 14:57 »
Det är bara något som går i Telias nät som är av intresse.
Det funkar knappt häromkring och alla andra funkar inte alls

Jag är bara intresserad av att få betalt via Swish och kanske surfa lite 2-3 gånger/vecka.
Ringer gör jag med ett gammalt Halebop och en gammal Nokia, som håller strömmen en vecka.
Mitt gamla Halebop laddade jag med 300 för ca 4 år sen och har fortfarande pengar kvar på kortet.

Mest använder jag Net-1, för den går det att ringa med nästan överallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Mortsreka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser