Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till personbilen  (läst 18542 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #60 skrivet: 19 jan-17 kl 17:42 »
5 km klarar man ju utan problem att ligga i 45-50 km/h utan att börja trumma med fingrarna allt för mycket. Och 2 mil klarar man väl en gång i veckan utan att få klåda ;D

Jag pendlade mycket med en vanlig motorcykel en gång i tiden, även vintertid (utan dubbdäck), och visst har det sin charm. Norrlänningarna har ju sin skotersäsong, och de kör ju inte bara på soliga vårvinterdagar, så på med skoteroverallen och vin iväg ;)

Det finns betydligt billigare elmopeder. Den där var fin, men de hade hutlösa priser. Man får surfa runt för att inte bli blåst. Klart du skall ha en moppe, du kommer nog att vilja fortsätta med den även när kortet kommer tillbaks.

andtol

  • Gäst
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #61 skrivet: 19 jan-17 kl 17:58 »
Man får surfa runt för att inte bli blåst.

Har du tips?

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #62 skrivet: 19 jan-17 kl 19:14 »


Det finns betydligt billigare elmopeder. Den där var fin, men de hade hutlösa priser. Man får surfa runt för att inte bli blåst.

Jag tror det är svårt att hitta en ny eldriven flakmoped så väldans mycket billigare än den här.  Om man kollar på begagnade bränsledrivna flakmoppar så ligger de om de är i gott skick i regel på minst en 20 000:-.

Det är klart att den som kan mecka själv och är händig säkert kan hitta nåt billigare, såg nån beg elflaksmoppe på blocket för 15 000 men den såg rätt risig ut.
En vanlig elmoped dvs utan lastmöjlighet, såna har jag sett för typ 13000 nya, men i varje fall för mig så är det lastmöjligheten i första hand som gjorde den jag länkade till intressant. Sen är det troligen så att om man köper en äldre elmoped så får man byta till nya batterier det första man gör och vipps så är mopeden ca 2000-3000 kr dyrare.

Sen att denna var snygg i modellen är ett stort extra plus, i synnerhet eftersom jag själv är ganska svältfödd när det gäller vackra fordon.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #63 skrivet: 19 jan-17 kl 22:45 »
Ja, flakmoppar är eftertraktade, så just den var det väl inte så ruskigt överpris på. Men jag tittade lite på deras sida och de skulle verkligen ha bra betalt för andra grejer.

Jag tänkte mer på vanliga elmopeder, har inte tittat efter flakmoppar alls. Men när jag tittade för några år sedan så insåg jag att man nog skall handla nere i Europa. Det kanske är så fortfarande, för när jag tar en snabbtitt så är det utanför gränsen jag hittar de bra modellerna och rimliga priser.  Smakprov  http://www.ekobikes.co.uk/electric-moped/eko-speedster/     Men finns det nya i Sverige för 13 000 så har det gått åt rätt håll :)

Tittade även på prisskillnaden mellan en ny elflakmoppe (32 000) och en ny fyrtaktsflakmoppe (20 000). Inte samma stora summa som när det gäller bilar, men ungefär samma procent. Fördelen med mopedernas prisbild är att i alla fall jag kan tänka mig att betala mellanskillnaden för att få vad jag tycker är rätt både miljömässigt och arbetsmiljömässigt. Den lyxen har jag inte råd med när det gäller en bil.

andtol

  • Gäst
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #64 skrivet: 20 jan-17 kl 09:14 »
Jag fick förslag på att köpa en sån här:

http://www.cargobike.se/produkt/Cargobike-Classic-Electric-Lastcykel

Då kan man trampa vidare även när batteriet är slut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #65 skrivet: 20 jan-17 kl 10:36 »
Ja, till 5 km räcker ju även cykelfart. Du slipper också de flesta besvärande regler eftersom det är en cykel. Hjälm t ex. Har man ett tyst fordon är det skönt att slippa fågelsångsdämparen.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #66 skrivet: 20 jan-17 kl 11:40 »
Självfallet använder man hjälm även på cykel. Det enda som hindrar att fågelsången hörs är fartvinden.

MVH
Magnus

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #67 skrivet: 20 jan-17 kl 13:04 »
Leder inte tanklöst bruk av cykelhjälm till överhettning och bestående hjärnskador? - Där kunde finnas en förklaring. - Hjärnan förbrukar en betydande andel av energin och värmen måste ju ledas bort.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #68 skrivet: 20 jan-17 kl 13:17 »
På tal om glesbygdens trafikbehov kom vi in på skogsbruket och virkestransporterna. Där skulle Lübeck-modellen kunna passa ihop med ett mycket glesare vägnät och istället för dagens skördare skulle man ha skördare som liknade krigsmaskinerna i Världarnas Krig som tassade omkring obemannade och lyfte upp de mogna förmärkta träden att bära iväg till närmsta lastplats.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #69 skrivet: 20 jan-17 kl 14:30 »
Leder inte tanklöst bruk av cykelhjälm till överhettning och bestående hjärnskador? - Där kunde finnas en förklaring. - Hjärnan förbrukar en betydande andel av energin och värmen måste ju ledas bort.

Det är tydligt att du inte har tillräckligt mycket mellan öronen för att använda cykelhjälm ;). Men för den som är interesserad så kan jag säga att hjärnan (eller gröten?) kyls bättre med en bra hjälm än utan. De är liksom byggda med just det i baktanken.

MVH
Magnus

Seniorkvinna

  • Inlägg: 251
    • Medelpad
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #70 skrivet: 20 jan-17 kl 14:50 »
Äh åk utan cykelhjälm vetja .... finns för få organdonatorer idag,  så då kan vi hoppas på någon till som bidrar  ::)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #71 skrivet: 20 jan-17 kl 20:56 »
Det är inte godkänt med cykelhjälm på moped, så det blir rätt tyst i en vanlig hjälm.

Hoppas på du, Seniorkvinna :) De få gångerna jag cyklar eller rider så sker det utan hjälm, och hittills har jag lyckats få behålla mina organ ;D 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #72 skrivet: 20 jan-17 kl 21:57 »
Jag är så tjockskallad så om jag dör av att vurpa med cykeln och spräcka skallbenet lär det inte vara något kvar av övriga organ heller  8)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #73 skrivet: 21 jan-17 kl 10:05 »
Jag tycker nog att diskussion huruvida man ska ha hjälm eller ej när man cyklar eller kör moped inte riktigt hör till ämnet i denna tråd där alternativ till personbilen väl ska vara temat?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #74 skrivet: 21 jan-17 kl 10:49 »
Visst driver det iväg, men det väcker en tanke som är väldigt viktig när det gäller energisnåla fordon på våra allmänna vägar - säkerheten.

Vi som bor så att cykelvägar blir något udda som man åker till staden för att titta på, har problemet att det kommer bilar, ibland små men oftast stora, med ouppmärksamma och hänsynslösa förare som förhoppningsvis missar gående, cyklister, mopedister och ryttare. Hjälm är inte det som skyddar då. Det känns som att man måste ha blinkande blåljus för att kunna komma ner i risk så pass att det är idé att dra på hjälmen.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #75 skrivet: 21 jan-17 kl 18:44 »

Själv har jag körde xtracycle (longtail-lastcykel förlängning på ett vanligt 26" MTB) året runt i 16+ år.  Lastkapacitet på 95 kilo över bakhjulet räcker till mycket. När jag cyklar långfärd blir det med cykelväskor fram, fast när man kör utan last känns det som en vanligt cykel. Det funkar hyfsat även på spåret i skogen om man är inte helt nedlastade (det säger jag som mtb fanatiker sedan '80tals:)  Bonusen med longtail på vintern är cykeln bli mycket mer stabilt på is (med dubb såklart) pga ökade hjulbaset/sänkt tyngdpunkt. Bakhjulet glider långsamt om det börja sticka iväg och om framhjulet gör det har man har helt enkelt mycket mer tid att regera/ återta balans med foten. Känns väldigt stabilt även med barnstolen i bruk.

/W
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #76 skrivet: 21 jan-17 kl 21:07 »
Extracycle är grymt. Generellt tror jag att pedalkraft är den enda långsiktigt hållbara lösningen för persontransporter. Se bara hur Peking såg ut på 80 talet vs idag. När alla cyklade var det frisk luft där.

Mvh
Magnus

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #77 skrivet: 21 jan-17 kl 21:11 »
Nu skall jag svära i kyrkan!
För oss som bor på vischan finns det inget alternativ till den egna bilen.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #78 skrivet: 21 jan-17 kl 21:37 »
Vi har svårt att vara utan egen bil ja, men det går att lösa många transporter med cykel, moped eller grannens bil. Kollektivt fungerar på landet om man som en hippie lever i ett kollektiv, eller om man har bra kontakt med grannarna och samåker, för det som man normalt menar med kollektiv trafik fungerar inte här. Skolskjutsen blir bara sämre och sämre så snart får vi skjutsa ungarna till skolan själva. Eller låta dem lifta med grannarna.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #79 skrivet: 21 jan-17 kl 21:57 »
Det finns allt folk på vischan som klarar sig utan bil. Jag vet 3 st.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser