Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många lammningsboxar?  (läst 2487 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Hur många lammningsboxar?
« skrivet: 16 mar-11 kl 10:51 »
Hur många lammningsboxar ska man planera att ha till fåren? Finns det nåt riktmärke? 1 per 10 tex.... Storlek på dem?

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Hur många lammningsboxar?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 13:09 »
jag skulle vilja påstå att det inte har så mycket med hur många tackor man har utan hur högt lammningstrycket är..
har man t ex 2 lammningar/dygn så räcker det väl med 4 boxar..
oftast behöver dom ju inte vara åtskilda ifrån flocken särskilt länge, 1 lamm-ett dygn, 2 lamm-2 dygn osv..

lagen säger att en lammningsbox ska vara minst 1,2m x 1,2 m, men jag tycker det känns trångt, 1,5m x1,5m funkar mycket bättre..
sen skulle jag nog satsa på lösa grindar som man sätter inne i ströbädden, kan man utgå ifrån ett hörn och kan bygga längsefter en vägg så går det åt 2 grindar/box..

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur många lammningsboxar?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 15:21 »
lagen säger att en lammningsbox ska vara minst 1,2m x 1,2 m, men jag tycker det känns trångt, 1,5m x1,5m funkar mycket bättre..

Saker o ting ändras snabbt numer  ;)

Allmänna råd till 3 § djurskyddsförordningen.
Lamningsboxar  för  tackor  med  fler  än  två  lamm  eller  för  tackor  av  tung  ras bör vara minst 1,5 x 1,5 m.

Det betyder att om några år står det inte bör längre utan ska... ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser