Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmbädd  (läst 1634 gånger)

Cizzi87

  • Inlägg: 20
Halmbädd
« skrivet: 19 apr-14 kl 22:00 »
Det börjar dra ihop sig tills man skall mocka ut halmbädden, som legat över vintern. Funderar lite vad ni gör av allt?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Halmbädd
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 21:40 »
Första året för mig! Men min plan är att göra en lång odlingslimpa av den och låta pumpor, vintersquash, bönor o dyl växa och må bra där. Ett år till sen på det så är det förhoppningsvis prima kompost av det sedan.

Cizzi87

  • Inlägg: 20
SV: Halmbädd
« Svar #2 skrivet: 20 apr-14 kl 23:23 »
Ja det är första året för mig med och är rädd att jag under de närmaste åren bara kommer ha en gigantisk hög med halm och hö. Därför är jag lite intresserad över vad ni andra gör med det.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Halmbädd
« Svar #3 skrivet: 20 apr-14 kl 23:57 »
Förhoppningsvis har den börjat brinna redan. Lägg den i en stuka och låt den brinna klart. Finfin jord på två år. Se till att inte lägga den i närheten av nässlor. Nässlefrön är ett elände att sprida över markerna.
//Luff

 

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Halmbädd
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 00:23 »
Förhoppningsvis har den börjat brinna redan. Lägg den i en stuka och låt den brinna klart. Finfin jord på två år. Se till att inte lägga den i närheten av nässlor. Nässlefrön är ett elände att sprida över markerna.

Hur är det med tistlar? Har tistlar lite överallt här - tyvärr - och har inte lust med att tistlarna ska sprida sig ännu mera nu när jag försöker bli av med skiten...

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Halmbädd
« Svar #5 skrivet: 22 apr-14 kl 15:13 »
Luff- vad menar du med en stuka?

Det blir ju en hel del och lägger man det bara i en hög på backen ngnstans så hittar man ju inte igen det nästa år utav grässvålen som växt över. Gjorde så ett år och det blev ju jobbigt att gräva igenom gräset året efter. Plus att massa rötter följde med.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Halmbädd
« Svar #6 skrivet: 22 apr-14 kl 21:40 »
En stuka är en hög. En gödselhög som man inte fyller på. Inte sjutton blir det så igenväxt på ett år? Har aldrig haft en gödselhög som växt igenom så fort. Man brer ju inte ut det i ett tunt lager?
Om det nu blir ogräs så fort så täck med en presenning.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser