Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?  (läst 2586 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« skrivet: 31 okt-15 kl 19:56 »
Tänkte kolla lite om det är någon mer här inne som jagar med hund och i så fall vad ni har för hundar, samt om ni har några tips inför en nyanskaffning.

Själv har jag två Basset Hound som jag iaf tidigare jagat med den ena. Han jagade då rådjur, någon enstaka gång dovvilt, med mkt bra drevtider och fina bukter. Tyvärr dras han med en odiagnostiserad hälta sedan i vintras så vi får se om han överhuvudtaget kommer jaga igen. Hans bror sim jag också äger håller jag på just nu att försöka få jaktintresserad men än så länge utan någon större framgång.

Nu letar jag efter en ny hund, därav min fråga om era hundar.. Vi behöver ha någon hund som kan sätta fart på kronvilt, dovvilt och gris då vi har mkt av dessa på markerna men vi lyckas mkt dåligt med att få ut dem ur såtarna utan hund. De vill gärna bara gå undan en bit och stå kvar om ingen hund går efter dem.
Såtarna är ju små, så det som behövs är ju någon kortdrivande eller stötande hund. Inga gigantiska utsök eller drevtider är önskvärda, några hundra meter och max 30 min längd vore optimalt..

Nu kommer jag iof inte köpa någon valp utan det måste bli en vuxen hund denna gång så man får väl egentligen ta den ras man hittar men det kan ju vara bra att veta vilka passande raser som finns.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-15 kl 18:53 »
Låter som ni behöver en tyskterrier eller liknande. Ett annat alternativ är en strävhårsvorsteh av kontinentalt snitt. Bägge raserna kräver dock en del av sin förare. Köpte själv en vuxen hund, en stövare o har bara bra erfarenheter; man kan forma dom snabbt efter sina egna önskemål. Lätt att få en gammal hund sitta är min erfarenhet,

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-15 kl 08:23 »
Rätt Wachtelhund kan också fungera.
Fördelen med att köpa vuxen hund är ju att du vet vad du får (dvs hur den jagar idag) nackdelen är att injagade hundar är dyra, i alla fall om dom är bra...
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #3 skrivet: 25 nov-15 kl 17:48 »
Jag använder korthårig tax. hamiltonstövare och jämthund. men med de marker du beskriver så är det nog inte de raserna du skall ha. Bjud in någon med terrier eller någon annan kortdrivare och kolla vad ni tycker om dem. Köp ingen stötande hund. Om den funkar som den skall så jobbar den under hagelbössan och skall aldrig gå längre från dig än att du kan skjuta det den sätter fart på med hagel

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 17:06 »
Verkar gå trögt att hitta en hund som inte är valp.. Får se om det kanske blir en valp till nästa sommar kanske. Lutar åt en Kleiner Münsterländer tror jag. De verkar ha det jag eftersöker..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-15 kl 17:49 »
Hej! Vi har strävhårsvorsteh som fungerar alldeles utmärkt. En "riktig" sådan ska inte förfölja vilt någon längre sträcka utan bara få fart på dem. Skulle det bli eftersök kan du ju använda den till det också(om den är tränad). En rovdjursskarp vorsteh kommer i kapp och kan dra ner allt ev skadat vilt. Dessutom är den en alldeles utomordentlig apportör.

 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-15 kl 18:43 »
Hej! Vi har strävhårsvorsteh som fungerar alldeles utmärkt. En "riktig" sådan ska inte förfölja vilt någon längre sträcka utan bara få fart på dem. Skulle det bli eftersök kan du ju använda den till det också(om den är tränad). En rovdjursskarp vorsteh kommer i kapp och kan dra ner allt ev skadat vilt. Dessutom är den en alldeles utomordentlig apportör.
Ja det är en ras jag funderat på faktiskt, och en ras jag tycker är väldigt vacker att se på med. Men vad jag förstått så är det också en väldigt krävande ras att äga, att den kräver väldigt mkt aktivering typ som Border Collie.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-15 kl 22:24 »
Alla hundar behöver aktivering för att må bra. Får en vorsteh tillräckligt med daglig motion klara den sig ett tag. Strävhårig vorsteh är den mest ultimata allroundhunden som finns och därmed också väldigt rolig att jobba med. Det finns alltid något man kan hitta på! Därmed inte sagt att man måste flänga runt stup i kvarten! En vorsteh kan du träna till att göra allt(fysikaliskt sett inte lämpad för gryt).

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-15 kl 22:33 »
Alla hundar behöver aktivering för att må bra. Får en vorsteh tillräckligt med daglig motion klara den sig ett tag. Strävhårig vorsteh är den mest ultimata allroundhunden som finns och därmed också väldigt rolig att jobba med. Det finns alltid något man kan hitta på! Därmed inte sagt att man måste flänga runt stup i kvarten! En vorsteh kan du träna till att göra allt(fysikaliskt sett inte lämpad för gryt).
Jo att hundar måste aktiveras vet jag.. Har haft, och har, många hundar. Men det finns ju nivåer även där, och vad jag förstått så är vorsteh i behov av mer fysisk aktivitet än typ promenader under icke-jaktsäsong.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #9 skrivet: 02 dec-15 kl 11:39 »
Jag säger bara: Wachtel! Vi har en femårig tik som är fenomenal på just de vilt du har på dina marker. En envis ras som kräver en fast men kärleksfull ägare. Hade jag haft henne som första gångs hund hade jag nog tappat tron på mig själv, men det gäller att inte ge upp. Och en finare familjehund kan man heller inte önska sig! Rekommenderas varmt! Vår fungerar på allt klövvilt men också fågel, perfekt på dov- och kronvilt och en sjujäkel på gris :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vad har ni för jakthundar samt tips om ras?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-16 kl 00:18 »
Håller med Nena,  wachtel!
Har inte hört om någon som jagar gris med vorsteh. Däremot flera vorsteh som rivit/fällt rå. Skulle jag ha en hund till att jaga det du önskar så skulle jag ha valt wachtel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 6 användare
xaelanar, Radar, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser