Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arrendera mark till får  (läst 3200 gånger)

tamtam

  • Inlägg: 43
    • Uppland
arrendera mark till får
« skrivet: 11 sep-10 kl 21:16 »
Hej! är lite ny här!: )
Jag ska köpa ca 5 får och ska iväg imorgon och kolla på bete.
Vad ska jag tänka på när jag arrenderar mark? viktiga saker? frågor jag kan ställa? hur mycket/ska jag betala? eller ska jag ha betalt?
Vad ska stå med i avtalet?
Är helt grön!
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 21:22 av tamtam »

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: arrendera mark till får
« Svar #1 skrivet: 11 sep-10 kl 22:41 »
Viktigt är att det inte finns sprängört på betet, (dödligt för får och kor).
Växten växer på blöt, sumpig mark eller dikeskanter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ng%C3%B6rt

Försiktig bör du också vara med rödklöverrika vallar. Kan orsaka trumsjuka hos får.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: arrendera mark till får
« Svar #2 skrivet: 11 sep-10 kl 22:49 »
Tusen tack för tipset!  ;D


Viktigt är att det inte finns sprängört på betet, (dödligt för får och kor).
Växten växer på blöt, sumpig mark eller dikeskanter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ng%C3%B6rt

Försiktig bör du också vara med rödklöverrika vallar. Kan orsaka trumsjuka hos får.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: arrendera mark till får
« Svar #3 skrivet: 12 sep-10 kl 20:59 »
Några tips:

Har du möjlighet att söka gårdsstöd på marken (du behöver minst 4 ha)? Är det naturbetesmarker så att du kan söka miljöersättning (betesmark med allmänna eller särskilda värden)? Är det mycket arbete med t.ex. slyröjning eller röjning av ohävdsarter för att klara regelverket om du söker stöd på marken? Vem står för stängsel och dess underhåll (kan bli en tung post..)?

En del gör så att markägaren tar gårdsstödet och djurägaren tar miljöersättningen. En del släpper inte sina djur på marker om de inte får 50-90% av stöden...Men det varierar var man är i landet. Jag tror inte att det är särskilt vanligt att man betalar arrende för betesmark nuförtiden - betesdjuren är en bristvara och även en markägare vill ha ett "öppet landskap". Däremot betalar man arrende för åkermark.

Arrendealternativen är jag inte bra på, men jag vet att om man skriver ett 1-årigt arrende så kan man sedan förlänga det muntligt år efter år. Annars är det vanligt att man skriver ett 5-årigt - d.v.s. detsamma som åtagandeperioden i miljöersättningarna. Men då kommer väl detta med besittningsrätt in.... Vilket jag inte vet innebörden av...  :-\

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: arrendera mark till får
« Svar #4 skrivet: 12 sep-10 kl 21:00 »
Ett tillägg: 5 får klara inte att beta av 4 ha om du har som ambition att klara regelverket/söker ersättningar..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser