Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal djur/ha  (läst 6293 gånger)

louise

  • Gäst
Antal djur/ha
« skrivet: 09 apr-07 kl 10:45 »
Försöker planera nytt fårhus och vet inte hur många tackor jag ska räkna med att jag kan få plats med på mina marker. Man hör så olika uppgifter, allt från 4-10 tackor/ha. Beror förstås på betets kvalitet, men det är rätt stor skillnad på 4 och 10. Jag vill inte att fårhuset blir för litet om det visar sig att jag kan försörja maxantalet på mina marker. Vad kan vara någorlunda rimligt?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Antal djur/ha
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 11:10 »
För att svara på det
måste man veta om du tänker beta de 3 ha du har och köpa allt vinterfoder ?
Eller om dina 3 ha ska räcka till både bete och vinterfoder ?

Och om du har betesmark eller åker som du ska beta ?
Och hur mycket konstgödsel du tänker sprida på betena ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 12:56 »
Oj, du har koll på min gård:) Fast den är större, 4, 8 ha, men ungefär 4 går till fåren.  Jag vill göra mitt eget grovfoder, men inte kraftfoder. Allt är åker, utom 0,07 ha som är bete. Något konstgödsle blir det definitivt inte, om inte fårens bajs räcker kan jag tänka mig att sprida ko- eller hästgödsel, beroende på vad jag får tag på.
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 12:58 av Lollo »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Antal djur/ha
« Svar #3 skrivet: 09 apr-07 kl 13:00 »
Nä jag har dålig koll  :-[  men jag tyckte att du skrev 3 ha någonstans tidigare  :D så jag gissade på det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 13:12 »
Vad tror du är rimligt då, nu när jag svarat på frågorna?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 13:49 »
Vad tror du är rimligt då, nu när jag svarat på frågorna?


Jag kan försöka svara på denna fråga !

om du väljer 7 får så behöver du ca 5000 kg hö och det får du nog ut om du har tur på drygt 2 ha. Då kan du beta 2 ha medans höet växer och sedan beta återväxten på höåkern med lamm o tackor sedan.

Det är mitt förslag.

Efter att ha provat detta ett par år märker du ju hur det fungerar. Men bygga kan du ju göra för 10 tackor för det kostar ju inte mer för det när man ändå bygger.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 16:27 »
Oj vad många! Räknade du med mina magra marker då? Och att ungefär 1,5 ha är rätt usmpigt. Har tänkt dika ut det.

Grejen är den att jag vill utnyttja de byggnader som finns. Jag har ett utrymme på 50 kvm som skulle vara så himla bra, men det är lite väl litet om jag får plats med så många tackor. Sen har jag ett till (där går fåren nu) som är .. jag vet inte, 60 kvm, kanske 70.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Antal djur/ha
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 17:02 »
Krävs det inte 1,5 kvm per tacka när det gäller byggnad? 50 kvm räcker i så fall till många tackor. Det är nog snarare åker/bete som begränsar hos dig i så fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #8 skrivet: 09 apr-07 kl 17:05 »
1,7/dräktig tacka eller tacka med lamm under 15 kilo. Om man vill föda upp lamm under stallperioden behövs ännu större utrymme.  Men det är ju minimiutrymme, kanske de trivs bättre på större? Nu har jag tre tackor på 40-50 kvm, och de utnyttjar verkligen hela. Sover helst med 5 meter mellan sig i var sin hörna.

Av de 50 kvm kommer höhäck ta en hel del plats också, kanske 10 kvm. Då blir 40 kvar, å det blir drygt 20 tackor med "traditionell" lammuppfödning på sommaren.
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 17:40 av Lollo »

leifhh

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #9 skrivet: 09 apr-07 kl 18:12 »
Måste du bygga nytt eller kan du på ett enkelt sätt bygga ut det utrymme du redan nu har?

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #10 skrivet: 09 apr-07 kl 20:06 »
Nej, jag ska inreda de utrymmen jag har är tanken, inte bygga nytt. För att få plats med alla sorters djur med tanke på rasthagar m.m,hade det varit bra om fåren flyttade till "50 kvm- utrymmet".

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #11 skrivet: 09 apr-07 kl 20:57 »
Oj vad många! Räknade du med mina magra marker då? Och att ungefär 1,5 ha är rätt usmpigt. Har tänkt dika ut det.

Grejen är den att jag vill utnyttja de byggnader som finns. Jag har ett utrymme på 50 kvm som skulle vara så himla bra, men det är lite väl litet om jag får plats med så många tackor. Sen har jag ett till (där går fåren nu) som är .. jag vet inte, 60 kvm, kanske 70.

För att inget missförstånd ska uppstå så menade jag totalt 7 tackor på gården INTE 7 tackor /ha. Men det kanske du förstog !?

Jag räknade med 4 ha åker av normal kvalitet som gödslas väldigt lite.

Bygg fåravdelning för 10 tackor och utöka ditt fårinnehav eftersom så ser du ju hur det går, tycker jag.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 21:14 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #12 skrivet: 09 apr-07 kl 21:02 »
Lollo, hur många får har du tänkt ha? Enligt Storbondens tummen-och-pekfingretkalkyl borde din gård kunna försörja ungefär 7 får. Det lär ju få plats utan vidare på 50 m2, även om höhäcken också skall rymmas där.

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #13 skrivet: 09 apr-07 kl 21:18 »
Oj, det är ju ingenting. 7 stycken bara? Ja isåfall är det ju lugnt med utrymmet. Men jag har alltid räknat med ungefär 15 tackor, så nu känner jag mig lite snuvad på halva inkomsten:) Så lång tid det tar att lära sig det här med bonderiet... håhåjaja.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #14 skrivet: 09 apr-07 kl 21:33 »
Kom ihåg förprövningen hos länsstyrelsen så du slipper böter och straffavgifter  :-\

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #15 skrivet: 09 apr-07 kl 21:44 »
Men är inte sju tackor väldigt lite? Sitter här med Sjödins fårbok och de har beräkningar på mellan 6 och 12 tackor/ha.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #16 skrivet: 09 apr-07 kl 22:10 »
Men är inte sju tackor väldigt lite? Sitter här med Sjödins fårbok och de har beräkningar på mellan 6 och 12 tackor/ha.

Ja om du har extremt bra vallar som är gödslade med mycket konstgödning och läggs om vart tredje år. Då kanske du kan ha 7-10 tackor per hektar.

Tror tom att det står i boken att den tack-tätheten kräver extremt bra vallar. Med andra ord inga torparvallar  :-\

Men med dina förutsättningar så tror inte jag att du kan ha mer än 10 tackor totalt.

Du skriver ju själv att en del av åkermarken är vattensjuk eller hur ? Och du tänker dig inte att gödsla med annat än dynga och det kan du bara göra när du plöjer upp och sår om vallen. Så dina vallar torde inte bli högpresterande utan kommer som bäst att ge halv skördemängd.

Man ska inte överskatta vad marken kommer att ge, då blir både du och fåren besvikna !

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #17 skrivet: 09 apr-07 kl 23:11 »
Ja det är ju tur jag lär mig! Men om jag sår ny vall var tredje år, hur stor skillnad blir det jämfört med att inte göra det?

Men kan man alltså inte gödsla utan att plöja upp? Grannen här har gödslat med dynga för en vecka sedan och nån plöjning har jag inte sett.
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 23:12 av Lollo »

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #18 skrivet: 09 apr-07 kl 23:22 »
Ja det är ju tur jag lär mig! Men om jag sår ny vall var tredje år, hur stor skillnad blir det jämfört med att inte göra det?

Men kan man alltså inte gödsla utan att plöja upp? Grannen här har gödslat med dynga för en vecka sedan och nån plöjning har jag inte sett.

Om man lägger om vallen vart tredje år kan man bibehålla en förhållandevis normal skörd. Då kanske du kan ha något får till. Det är därför jag tycker du kan bygga för 10 tackor.

Man gödslar helst inte med fastgödsel på vall. Det blir för stor spridning av parasiter och föroreningar i fodret. Däremot kan man använda något som kallas svämgödsel och som sprids med stora tankvagnar. Det är gödsel och urin blandat med vatten.

Men eftersom får är så känsliga för parasiter så brukar man inte sprida någon form av naturlig gödsel på deras vallar utan att plöja ner den i jorden.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 23:28 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Antal djur/ha
« Svar #19 skrivet: 10 apr-07 kl 08:06 »
Storbonden skrev att det behövs förprövning hos Länsstyrelsen, det stämmer dock om man har  20 tackor eller fler. Men däremot ska man förstås följa måtten enligt djurskyddslagen (obs, det är minsta mått som står där, gärna får ytan vara större förstås... :D)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Antal djur/ha
« Svar #20 skrivet: 10 apr-07 kl 09:14 »
Jag funderar på det du, Storbonden, skriver om åtgången hö.

5 ton borde väl räcka till mer än 7 tackor? Om man räknar på en stallperiod på 8 månader och 1,5 kg hö per tacka så får jag 5 ton att räcka till dubbelt så många djur.

Det beror ju förstås på hur mycket man behöver stödutfodra, var i  landet man bor och hur stora tackorna är.

Lollo, har du ingen granne som du kan få arrendera lite mark av? Här i vår bygd är det iaf brist på djur. Mycket mark som växer igen....:-(

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #21 skrivet: 10 apr-07 kl 09:29 »
Angående vinterfoder kanske denna tråd kan vara av intresse:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=15730

Eller kanske denna tankvärda rapport från SLU:
http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/Bete_rapport2002.pdf

Det enklaste och billigaste är ju givetvis om fåren själva kan skörda sitt foder direkt i vinterhagen.


louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #22 skrivet: 10 apr-07 kl 10:01 »
På sikt kanske jag kan arrendera, men det är en plan långt fram i tiden. Men här är en som arrenderar allt här i närheten och har stor höproduktion till försäljning.

Ang mängd hö: När jag räknar på åtgången av hö så blir det tre ton till sju tackor. Utgick från vad mina djur äter nu  där de har fri tillgång och slänger en hel del på marken. Räknade på 8 månader som i exemplet ovan.
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 10:21 av Lollo »

leifhh

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #23 skrivet: 10 apr-07 kl 10:46 »
På sikt kanske jag kan arrendera, men det är en plan långt fram i tiden. Men här är en som arrenderar allt här i närheten och har stor höproduktion till försäljning.

Försök få till ett bra pris på hö med honom.... Han blir säkert glad att kunna köra sitt hö direkt hem till dig och veta att han har en återkommande kund nära platsen sina ängar. Då slipper du köpa egna maskiner eller leja in någon annan att hjälpa dig med höskörden samt att du får loss mer yta för bete.

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #24 skrivet: 10 apr-07 kl 10:50 »
Mm. Tänkte komma ner i utgifter genom att skörda mitt eget hö. På sikt kommer jag att skörda det själv, inte leja in folk. Dessutom kan jag inte bli certifierad som ekologisk bonde om jag inte producerar 50 % av fodret själv, på min egen gård.
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 10:50 av Lollo »

leifhh

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #25 skrivet: 10 apr-07 kl 11:06 »
Mm. Tänkte komma ner i utgifter genom att skörda mitt eget hö. På sikt kommer jag att skörda det själv, inte leja in folk.

Tids nog..... Man behöver (kan) inte göra allt med en gång även om man gärna skulle vilja.....

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #26 skrivet: 10 apr-07 kl 11:23 »
Jo men nu lovade jag eu en massa konstigheter, så om jag inte börjar skörda hö nu, så får jag inte göra det förrän om fem år. Eller ja, jag kan skörda mina gamla värdelösa vallar, men det är jag inte så pigg på . Och fem år vill jag inte vänta, så jag har börjat greja med nysådd redan nu i vår.

leifhh

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #27 skrivet: 10 apr-07 kl 11:28 »
Då verkar det väl som att du får vänta lite med att utöka besättningen allt för mycket..... Eller tänker jag fel?

(Själv är jag rätt nöjd med att inte ha förbundit mig till något visavi EU.)

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #28 skrivet: 10 apr-07 kl 11:32 »
Ja, första målet är att "fylla" mina egna marker och lära mig hur många tackor de kan försörja. Idag har jag ju bara tre, så jag kan ju ändå ta på mig en fördubbling av flocken.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #29 skrivet: 10 apr-07 kl 17:56 »
Storbonden skrev att det behövs förprövning hos Länsstyrelsen, det stämmer dock om man har  20 tackor eller fler. Men däremot ska man förstås följa måtten enligt djurskyddslagen (obs, det är minsta mått som står där, gärna får ytan vara större förstås... :D)
Njae !

Hon måste begära förprövning eftersom byggnaden hon använder KAN inrymma mer än 20 tackor.
Så även om hon bara gör inredning för 10 tackor så kan utrymmet innehålla många fler (tror Lollo skrev 50-70 m2).

Så kravet på förprövning gäller även i detta fall  :)

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #30 skrivet: 10 apr-07 kl 18:10 »
Jag funderar på det du, Storbonden, skriver om åtgången hö.

5 ton borde väl räcka till mer än 7 tackor? Om man räknar på en stallperiod på 8 månader och 1,5 kg hö per tacka så får jag 5 ton att räcka till dubbelt så många djur.

Det beror ju förstås på hur mycket man behöver stödutfodra, var i  landet man bor och hur stora tackorna är.

Lollo, har du ingen granne som du kan få arrendera lite mark av? Här i vår bygd är det iaf brist på djur. Mycket mark som växer igen....:-(

Man ska inte göra så snåla kalkyler när det gäller hö. Min erfarenhet säger mig att man bör räkna på 2kg / dag och lite spill/ströhö.
Det är ju så att fåren äter inte upp allt hö man ger dom, utan dom strör ju själva med en hel del.

I fårboken står det även där att man ska räkna med ett halvt kilo hö extra per tacka som strö !!!

Man kan ju strö med halm men då den oftast är lika dyr att köpa som det egna höet kostat så är det bättre att räkna med att fåren ströar själva. Sen ska man ju bädda i lammboxar mm så höet går åt i snabb takt.

Har man löshö så är det svårt att ge exakt kilogiva och då finns det en tendens att det går åt mer hö än om man har småbalar. Nu vet jag inte vilken form Lollo tänkt ta in höet i !?

Har man sedan rätt höstruktur (spätt fårhö) så går det åt enligt norm men har man lite grövre hö så ratar fåren mer
av höet och förbrukningen stiger.

Det är dessutom ett stort ekonomiskt avbräck att på vårsidan behöva stödköpa hö för 1,30-1,50:-/kg som troligen är grovt häst/ko-hö som fåren ju inte gillar.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 18:15 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Antal djur/ha
« Svar #31 skrivet: 10 apr-07 kl 18:34 »
Storbonden  - jag har ju redan räknat med extra hö. Mina får idag får obegränsat att äta, och strör och slänger en hel del. Och på sju får skulle det bli 3 ton om de åt hö 8 månader.

jag kan nog se till att utrymmet inte kan rymma 20 tackor:)

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Antal djur/ha
« Svar #32 skrivet: 10 apr-07 kl 21:38 »
Storbonden  - jag har ju redan räknat med extra hö. Mina får idag får obegränsat att äta, och strör och slänger en hel del. Och på sju får skulle det bli 3 ton om de åt hö 8 månader.

jag kan nog se till att utrymmet inte kan rymma 20 tackor:)

3 ton till 7 får ger 1,7 kg /dag vilket verkar lite. Tänk på att du får ett större utrymme att stö sen plus att när  fåren lammat så går det mycket mer hö.

Men du får göra hur du vill.

Jag har bara delat med mig av mina erfarenheter och jag skulle inte tro att du kommer att kunna ha mer än 10 tackor i verkligheten med dina förutsättningar.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser