Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete-liljekonvalj  (läst 2267 gånger)

kalas

  • Inlägg: 132
Bete-liljekonvalj
« skrivet: 21 maj-13 kl 08:02 »
Är liljekonvalj giftigt för får? Ev så ska vi släppa en del tackor med lamm på ett naturbete och där finns liljekonvaljer. Hur klarar tackorna/lammen det?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bete-liljekonvalj
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 09:08 »
Jag har varit med om att min tackflock har utrotat ett enormt liljekonvaljbestånd... utan att bli det minsta sjuka!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bete-liljekonvalj
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 09:52 »
Samma här.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Bete-liljekonvalj
« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 16:09 »
Jag har också upplevt att mina får har utrotat ett enormt liljekonvaljbestånd utan att bli sjuka.
Åsenfår, hundar och katter

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: Bete-liljekonvalj
« Svar #4 skrivet: 28 maj-13 kl 10:57 »
Skönt att flera av er har erfarenhet av att de inte blir sjuka, men att utrota...hihi....det var trist, har så mycket fina liljekonvaljer i hagen, skulle vilja ha några själv hemma på bordet, jag får vara snabb med andra ord :)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bete-liljekonvalj
« Svar #5 skrivet: 02 jun-13 kl 07:56 »
Tror att det är bären på liljekonvaljernas blomställningar som är giftiga, inte själva bladen. Fåren verkar undvika dem, alternativt glufsar i sig växterna långt innan några blomställningar hunnit mogna till bär. Synd på liljekonvaljerna, kul för fåren...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
alternaiv, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser