Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor i kompost  (läst 9897 gånger)

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Råttor i kompost
« Svar #20 skrivet: 18 dec-14 kl 17:03 »
Råttor är oerhört intelligenta så jag kan säga så här.

Börja med att sätta ut fällor, jag skulle ta såna som inte dödar djuren och fånga in dom med goda beten som kött, korv, ost eller liknande. När du fångat dom så ta med dom och kör dom långt bort med dom. Några kilometer bort och så släpper du ut dom i skogen. Löst!  :)

Gör sedan ren komposten och göra om den och sedan börja kompostera igen.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Råttor i kompost
« Svar #21 skrivet: 18 dec-14 kl 17:26 »
Råttorna är inte anpassade för att bo i skogen. Jag tror de kommer dö där, bli uppätna eller söka sig till bebyggelse i alla fall, där de brukar ställa till med problem. Råttor brukar leda till problem. I.o.f.s. beror problemen till stor del på att människorna hanterar sitt avfall slarvigt.

Jag gjorde samma variant med en skogsmus som jag fångat i en bur på vinden. Det var för mycket möss så jag var tvungen att göra något. Att mustäta det gamla huset kan möjligen gå senare, men det är ett stort projekt. Alltså, jag vill inte döda djur i onödan, så jag gjorde ett försök att låta den leva. Jag tog den i bilen och körde den till en skog några km bort. Där släppte jag den. Men den stackars musen var helt chockskadad så den kunde inte bete sig naturligt. Den klarade knappt av att bete sig alls. Först gjorde den ingenting, sen hoppade den konstigt några meter och satte sig sen helt öppet, så vilket rovdjur som helst lätt kunde ta den. Där lämnade jag den, för jag kunde inte mer göra. Det var bedrövligt. I.o.f.s. tror jag att om jag täckt över buren under transporten så hade den inte blivit lika chockad.

Råttor är kanske mentalt robustare, gissar jag, men å andra sidan finns det andra problemet som jag skrev om först.

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råttor i kompost
« Svar #22 skrivet: 20 dec-14 kl 07:46 »
Råttor är oerhört intelligenta så jag kan säga så här.

Börja med att sätta ut fällor, jag skulle ta såna som inte dödar djuren och fånga in dom med goda beten som kött, korv, ost eller liknande. När du fångat dom så ta med dom och kör dom långt bort med dom. Några kilometer bort och så släpper du ut dom i skogen. Löst!  :)

Gör sedan ren komposten och göra om den och sedan börja kompostera igen.
god tanke att låta dem leva....men råttor är ena hemska skadedjur..snart är de vid bebyggelse igen och skapar ett helvete för den som drabbas..när man upptäcker dem har de redan ynglat av sig så ser du en har du minst 10.. Denna milda vinter är optimal för dem.. De kan gnaga sig genom betong..klättra på lodräta väggar och ta sig genom riktigt små hål.. Har man väl fått råttor så är de svåra att bli av med.. På 90-talet hade jag råttor i hönshuset..på två år fångade jag och sköt 300 råttor utöver de som togs med gift.. Och antagligen berodde invasionen på att en råtta kommit och ynglat av sig.. För här har inte vart en råtta på över 20 år så det är ingen råttbiotop där jag bor(ren skog runt om)..,
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser