Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försöker sätta namn på mina höne pönor  (läst 7333 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
försöker sätta namn på mina höne pönor
« skrivet: 12 okt-07 kl 10:46 »
  ;D :D ;D

har ni några bra namn på hönor?

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #1 skrivet: 12 okt-07 kl 10:56 »
Vi hade inga problem med att sätta namn på våra hönor, då har vi bara fem iofs...

Jag tycker korta namn är bra, gärna tvåstaviga, som Agda, Beda, Ada, Vera, Sara, Stina etc.

Sen beror det ju lite på hur hönorna ser ut och vilken personlighet de har.

Sen kan man ju hitta på namn efter något slags system, t ex alla av en ras eller kläckta vid samma tillfälle har namn efter folket i någon bok, film eller teveserie eller så.

På en gård hemma hade alla djur namn efter Astrid Lindgrenfigurer...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #2 skrivet: 12 okt-07 kl 11:05 »
det är väl bara att ta från almanackan, börja 1 januari..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #3 skrivet: 12 okt-07 kl 11:55 »
Vi har Clara kluck, Röda Rut, Ada & Beda, J R & Sue Ellen. Anki & Pytte (fast det är ju änder). Dom små har inte fått namn än...

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 12:41 »
Här valdes alla namn på samma bokstav.......P.......
Från tuppen Putte till Petronella, Pimpinella, Prillan, Pyttan, Pyret osv ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 12:58 »
Jag vill varna för att sätta människonamn på djuren! Tänk dig att din son kommer hem med en flickvän med samma namn som hönan som ligger på middagsbordet eller hönan som måste nackas pga sjukdom. Inte så kul kanske?

Själv fick jag en kanin som hette Sture. Samma som min mosters fd. Jobbigt när Sture försökte "sätta på" hönorna :-[ :-[

Ett annat exempel är när man står och ropar på tuppen Kurt ute på tomten och grannen Kurts fru undrar varför man står där och ropar!! :P
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 12:59 av Helenan »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #6 skrivet: 12 okt-07 kl 13:09 »
Vi har Clara kluck, Röda Rut, Ada & Beda, J R & Sue Ellen. Anki & Pytte (fast det är ju änder). Dom små har inte fått namn än...

Knut glömde jag! Det är övertuppen!

ela84

  • Inlägg: 509
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #7 skrivet: 12 okt-07 kl 14:06 »
Mina höns har fått namn vart efter som jag kommit på nåt som dom passar att heta.

Min svarta Paduan tup- Gubben
Hans fru Gumman
De ve enkelt döpta efter mina föreldrar  :-[

Guld Paduan tupen- Funken
Hans fru- Pullan
Hon fick sitt man efter några nätter inne i huset (hon blev total mobbad)
en höna är ju en pulla och för att provosera folk lite fick han sitt namn :P

Araucana tuppen har inget specielt namn men han kallsa för Snutten eller Sture
Hans fru- snuttan
Tycker att dom e så snuttigt söta med hennes kinder

Skons blomme höna- hon heter helt enkelt Blomman

Japanska silke- dom e fortfarande så smo att dom hetter babysarna och godisrotterna

Värphönan- Tove efter min mamma
För att jag sa att jag funderade på att skaffa några värphöns och hon ringde runt och hadde sig en hel dag  för att jag skulle få en värphöna.
Tiggde och bad om att hon skulle få en höna åtminstonde av en granne.
 ;D ;D ;D

Pärlhönan- Pärlan enkelt att komma ihåg

Har 2 blandras tuppar- Rocky va ett enkelt val, min älsklings film
den andra kallas för Skatan då vi trodde de ba en höna :-[
Blandras hönan- her en massa namn (kärt barn han många namn)

Lite väl ingående men, men de va kul :-[ ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 14:22 »
Vår tupp heter också Rocky, dels efter filmen (visst är den kul!) och för att han är just en Plymouth Rock
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

  • Inlägg: 509
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 14:43 »
Dom Filmerna e as bra allehopa
Vi hade en Tuppson förut men han blev översexuel, så han e i hönshimmlen och får hålla på som han vill :-[ :P
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 15:10 »
En av mina hönor heter Paris Hilton för hon älskar att äta barnmat.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 15:25 »
En av mina hönor heter Paris Hilton för hon älskar att äta barnmat.

hahaha den va bra

Ja mina älskar min blandning med majs havregyn  vällingpulver (kvar från barnen i stället för att slänga ;D)
o vatten en härlig gröt
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #12 skrivet: 13 okt-07 kl 14:07 »
Våra var lite namnlösa innan vi fick kycklingarna i midsomras. Då blev ju LillTuppis, Gullefjun, Svartakrus, Mummel och Duvan födda.
De fick namn efter hur de ser ut.
O plötsligt  har de andra fått namn också, lättast när vi är två som springer där och sen
vill berätta nåt dråpligt de har gjort när man varit där. :D
Så nu har vi SkallePär som är en höna (tuppens favorit, vi har sett hur han håller sig fast i huvudfjädrarna när han ska till, vilket resulterar i en skallig höna - men det är ju modernt med skalligt!  ;) )
Sen har vi SurKärringen, som vaktade kycklingarna trots att de inte är hennes, sur som ett kart.
De nya bebisarna som nu är ca 5-6 veckor de går under namnet bebisarna eller KnolloTott, då de nästan går i armkrok med varann - hela tiden. De går så tätt för o va tuffa i gruppen tror jag, de blir ju dubbelt så stora om de sitter ihop, hehe.
Sen är det några som inte heter nåt än... men det kommer kanske efterhand som de utmärker sig!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Maria1xx

  • Inlägg: 392
  • En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #13 skrivet: 13 okt-07 kl 14:37 »
HÖNOR                               TUPPAR

Anita                                   Simon
Margit                                 Sven
Berit                                    Bertil
Elsa                                     Åke
Vera
Blå
Tira
Rut
Siv
Ulla
Röda Birgit
Märta
Sollan
Felicia

Det är mitt glada gäng ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #14 skrivet: 13 okt-07 kl 17:16 »
Hej, mina tre blommehönor heter Sol, Silje och Villemo
.......alla efter Isfolketböckerna  ;)
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #15 skrivet: 13 okt-07 kl 17:57 »
Idag hämtade vi blommetuppen Peps

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #16 skrivet: 13 okt-07 kl 18:02 »
Idag hämtade vi blommetuppen Peps

(Peps persson)

Hunden heter förstås Bob, Bob hund.  ;D
« Senast ändrad: 13 okt-07 kl 18:02 av Nypålandet »

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #17 skrivet: 14 okt-07 kl 08:37 »
(Peps persson)

Hunden heter förstås Bob, Bob hund.  ;D

Ojojojoj.... ;)
Jag vill inte tänka på vad bebisen ska heta...! Hihihi!
Lycka till förresten, lovar hålla tummarna!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Ankmor

  • Inlägg: 42
  • Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #18 skrivet: 14 okt-07 kl 19:38 »
Våra nya höns heter Blomma, Fröken, Moa, Snövit, Törnrosa, Ariel, Mimmi, Snutta, Askungen, Ragata, Smurfan, Suris..............
med reservation ifall att jag glömt nån!  ;D

Hundarna heter Tej och Birk. Katterna heter Tricia och Flisa.
Sen har vi en hög ankor som alla har namn som börjar på P och R.
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

eden

  • Inlägg: 11
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #19 skrivet: 14 okt-07 kl 20:28 »
jag har några på lager:
tupp: leif, thorvald, ragnar, yngve
höna: signhild, svanhilde, siv
om någon vill sitta i knäet på en annan måste båda vara helt överens

bemo

  • Inlägg: 9
  • Ha en skön sommar och njut av livet
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #20 skrivet: 14 okt-07 kl 20:45 »
Hej Olle!!!
Jag tycker att hönor skall heta Stina, Olga eller Helga. Det hette våra sist vi hade.
mvh bemo

Melica

  • Inlägg: 447
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #21 skrivet: 17 okt-07 kl 00:00 »
Jag försöker undvika att sätta namn på mina, för att kunna fortsätta att se dem som nyttodjur. Jag tror faktiskt att jag skulle ha ändå svårare att äta upp "Anna", än att äta upp "den svarta hönan".
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Maria1xx

  • Inlägg: 392
  • En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #22 skrivet: 17 okt-07 kl 08:21 »
Dax även här för att namnge min tvillingkläckning som kom förra veckan.

Kanske B1 och B2.

Sen kom det en liten ur det andra ägget .
Har inte en aning om vad den lilla ska heta.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #23 skrivet: 17 okt-07 kl 08:55 »
Jag försöker undvika att sätta namn på mina, för att kunna fortsätta att se dem som nyttodjur. Jag tror faktiskt att jag skulle ha ändå svårare att äta upp "Anna", än att äta upp "den svarta hönan".

det är det som är grejen jag äter inte upp mina älsklingar

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #24 skrivet: 17 okt-07 kl 09:06 »
Dax även här för att namnge min tvillingkläckning som kom förra veckan.

Kanske B1 och B2.


Det hade varit perfekta namn ;D

tittade bland bananernas gäng:

Nallarna: Morgan, amy o lulu
fåret o grisen: Dolly o pedro
skatan: maggie
Tuppen o Hönan: Gregory O Peck
skickar med en bild på Tuppen o hönan

Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #25 skrivet: 17 okt-07 kl 09:08 »
Tack föra alla underbara namn o berättelser ;D

jätte kul

ni får gärna fortsätta

alltid kul o veta vad de små liven får heta i andra familjer :D

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #26 skrivet: 17 okt-07 kl 09:29 »
Jag hade från början en tanke, att alla kläckta kycklingar förra året skulle få namn på A, alla i år på B osv. Så det skulle bli enkelt att veta hur gamla de var. Men mina barn var så snabba på att kalla dem vid namn, så jag hann inte med. I början innan vi vet könet så heter de ofta bara Dunis och Fjunis osv.

Vi har tre bruna hönor som är svåra att skilja åt, de kallar vi ofta bara "bruna hönorna". Vilket jag tycker är trist. Vi har provat att ge dem namn ibland. En har hetat Gunnel och en Lovis. Men det har runnit ut i sanden när man inte vet vem som är vem.

Annars har vi Berta (från början KlantBerta som min man kallade henne). Hon hade två svarta kycklingar förra året som fick heta Felix och Felicia, men Felicia blev dödad av en duvhök förra hösten.

Felix blev herreman på täppan och i år far åt Måns och Mona som har en brunis som mamma.

Sedan fick vi en vit tupp av en bekant som fick heta Bertil eftersom han blev kär i Berta och bara gick med henne hela tiden.

Ytterligare en brunis fick kycklingar nu i september. Medan hon låg på äggen så visste ju barnen att hon var just hon, så då fick hon heta Gunnel, vilket hon heter fortfarande, men när hon inte har sällskap med kycklingarna längre så lär hon väl bli en brunis igen.


Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #27 skrivet: 17 okt-07 kl 09:44 »
Hej.

Våra dvärgkochin hönor heter: Trippan, Trappan, Pippi, Grållan, Sippan och Tippan.
Tupparna heter: Piffen, Puffen, Ragnar och Fjutten.

När jag kommer ut på morgonen så säger jag bara kort och gott: Godmorgon mammas pipparna :-[.
På kvällen blir det: Godnatt mammas pippisarna :-[.
Vilken himla tur att vi inte har några grannar ;D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #28 skrivet: 17 okt-07 kl 12:14 »
Vi har inga höns än, inte förrän till våren har vi sagt nu, men vi vet med bestämdhet att tuppen kommer att heta Knut Agaton (Wallenberg) och att två av hönorna kommer att heta Majsan och Gunsan (efter våra respektive mammor).  :P

Fast egentligen tycker jag nog det bästa är att inte namnge höns o tuppar, det är nog lite lättare att äta upp dem då, inbillar jag mig.

Fast det är ju så roligt med namn...
Övriga djur: Hunden heter Tea, katten Siri och de två kaninisarna heter Rakel (Spektakel) och Ramona...

« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 12:15 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #29 skrivet: 17 okt-07 kl 16:53 »
Mitt stora gäng heter; Lucifer, Kicki, Bettan, Lotta o gittan  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Maria1xx

  • Inlägg: 392
  • En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Re:försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #30 skrivet: 17 okt-07 kl 16:58 »
Hehehe fin bild.

Jag det ska bli kul och se hur de artar sig om dom blir identiska eller inte.
Som läget är nu så ser som precis lika dana ut så innan jag vet vad det är för kön på tvillingarna så blir det B1 och B2.

maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Långstrump

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #31 skrivet: 11 jun-13 kl 18:17 »
Vi har 9 hönor, bara 6 har namn än så länge.
Eva, Hilda, Irma, Gojjan, Magda, Bruna (de andra tre komemr få namn inom kort när vi lärt känna dom mer, (köpte dom i måndags)
Tuppen hete Olle
Kycklingarna heter Ulla, Ester, Lotta och Svante. Vi hade också lilla Rut.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #32 skrivet: 11 jun-13 kl 19:53 »
Jag har i regel inte namn på djuren speciellt inte smådjur som hönsen.
korna får namn iom att kofamiljerna har namn och hästarna och hundarna måste ju registreras med ett namn men sen får det vara bra.

Trots det smyger det sig in namn på vissa djur utan att jag planerat det... såna självklara namn gillar jag, som plötsligt bara är självklara utan att man planerat så mycket.

Tex MYS som när hon var liten kattunge läspade, varje "mjau" avslutades med ett s-ljud..  så det lät "myyss" istället för "mjau"  och det var ju omöjligt att inte härma henne när man ropade på henne...  Idag är hon (fortfarade pytteliten och mysig)en vuxen katt och jamar ordentligt, men Mys kommer hon alltid heta.


De som sett den tecknade barnversionen av Robin Hood vet att Maid Marions kammarjungfru är en vit kraftigt överviktig gladlynt och varm men även dominant och moderlig höna vid namn Lady Kluck.  Och på ett ställe i filmen så tilltalas hon "klucka lilla".
Jag har inte tänk på den där filmen på säkert 20 år nu, men varje gång jag ser min lilla vita Serama, rund och frodig trots att hon är min minsta dvärg, bossa runt med de andra hönsen kan jag inte tänka på annat än den där fåniga hönan i en tecknad film för så länge sen...
Så givetvis är hon namngiven Lady Kluck men tilltalas alltid "klucka"  ;D
Kennel SweetCaileanz

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #33 skrivet: 11 jun-13 kl 20:31 »
Mina Hedemoror har namn efter min barndoms Filadelfia-tanter. Jag väljer namn efter vem jag tycker hönan påminner mest om! Tant Judit var stor och frodig men snäll, alltså heter en stor o snäll höna det, Tant Tyra färgade håret svart och hon hade aldrig varit gift - en lite egensinnig "gammjänta", alltså heter en liten svart höna som ofta sticker ifrån de andra på egna små äventyr Tyra... osv.
Elvy, Deri, Anna och Ottilia heter de andra. Och tuppen heter Halvard efter den gubban som jag tyckte mest om. Jag tyckte inte Filadelfia passade mig alls, ändå ler jag ibland då jag lockar på hönsen... Flera av dom där gummorna var stora personligheter. Får jag många höns så räcker inte Filadelfia tanternas namn till längre, vad ska jag hitta på då?!

En gång köpte jag en trio med dvärghöns-korsningar, skulle vara höns... En visade sig vara tupp. Hur som helst var dom lika som bär så dom fick heta Helge, Hilda och Hulda -då gjorde det inte så mycket om man råkade säga fel! Ett tips till er som har flera lika.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #34 skrivet: 11 jun-13 kl 21:23 »
Här heter tupparna Albert och Herbert. Hönorna heter Doris, Hjördis, Hjärtrud och pÄggy.

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #35 skrivet: 12 jun-13 kl 09:08 »
Tuppen heter Kenneth och de 3 hönorna vi har heter Märta,Eivor och Majvor.Ska idag hämta 3 till och de ska heta Kicki,Bettan & Lotta  ;D

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #36 skrivet: 13 jun-13 kl 16:17 »

Jag sätter alltid namn på dom som jag vet jag ska ha kvar.
Mina vuxna tuppar heter:

* Bilbo
* Gandalf
* Agaton
* Sture

Några av små tupparna har fått namn:
* Axel (han flög alltid upp på axeln)
* Leopold (har lite leopard mönster)
* Kvarnen (han är en tjatkvarn,piper hela tiden)
* Sillen (han är en pipsill)

Några höns namn:
* Agda (äldsta hönan här)
* Yvonne o Yvette (systrar)
* Julia o Juliette (systrar)
* Kastrulla ( hon är så tjock så det ser ut som hon har ätit ur en hel kastrull)
* Jasmin (söt som en karamell)

Jag har mycket mer höns, men ger inte namn till dom. Svårt att skilljas från någon med ett namn.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #37 skrivet: 14 jun-13 kl 09:34 »
Sedan några år ger jag dem namn på en bokstav varje år. Går i bokstavsordning och har kommit till D i år. Vet inte hur många nya hönor det blir av årets kullar men Dagny, Dora, Daisy, Dagmar och Doris är några som säkert kommer att bli.

Våra tuppar heter Berra, Svenne och Jonny
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tillyvonn

  • Inlägg: 377
  • lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: försöker sätta namn på mina höne pönor
« Svar #38 skrivet: 16 jun-13 kl 17:15 »
Mina första hette på T
Tina, Titti, Tova, Tilda o Tyra

Men sen blev det på A:
Alice, Agnes
och nu på B:
Bea, Bodil o Berit
hoppar över C - blivande på D:
Dagny, Dolly, Disa, Dora kanske
Det är för att jag ska hålla reda på hur gamla dom är  ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser