Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med skakiga ögon?  (läst 1690 gånger)

Lantissara

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Tacka med skakiga ögon?
« skrivet: 12 jun-16 kl 23:20 »
Hej!
Jag är en nybliven fårägare och har precis köpt 8 tackor. De går på bete och verkar må ypperligt. Allt frid och fröjd bortsett från en tacka vars ögon ibland skakar (darrar?) snabbt. Hon är den mest gosiga av dem och kommer gärna och lägger huvudet i knät på en och bara myser. Hon äter och bajsar normalt. Verkar inte ha ont på något vis.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för hjälp!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med skakiga ögon?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-16 kl 23:25 »
En del gifter ger sådana symptom.  Kolla vilka växter som finns på betet till att börja med!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lantissara

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Tacka med skakiga ögon?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-16 kl 23:35 »
Tack för snabbt svar. Betet är en fälad med många olika växter så det kan vara vad som helst är jag rädd.

Men, jag är ganska säker på att hon hade det redan någon dag efter att vi fick dem. De föddes tidigt i våras och har stått i stall fram till vi köpte dem och släppte ut dem i denna hage.

Det har alltså varit såhär i ca en månad nu utan förändring på allmäntillstånd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka med skakiga ögon?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-16 kl 18:53 »
Aha, jag trodde det var hastigt påkommet.  Jag ser med spänning fram emot de svar du kan få av fårtavlans kunniga medlemmar!  Själv hade jag inte får så länge, och det djur jag såg med skakande ögon var en get.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser