Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haemonchus / stora magmasken  (läst 5926 gånger)

MrsMagpie

  • Inlägg: 3
Haemonchus / stora magmasken
« skrivet: 03 jun-15 kl 22:35 »
Vill gärna höra från er som haft Haemonchus i er besättning och lyckats bli av med den.
Jag har köpt in några nya tackor som var tänkta att bli avelsgrunden i min besättning. De har stått i karantän sedan de kom och nu har träckprov visat att de har med sig Haemonchus :-( Jag har avmaskat med noromectin och kommer att ta nya träckprov efter sju dagar efter samråd med min veterinär. Frågan är hur hoppfull jag kan vara? Veterinären tyckte att jag borde fundera på att slakta ut de smittade tackorna och börja om eftersom jag inte har Haemonchus på gården sedan tidigare (vi har några friska blandrastackor som ska slaktas i höst). Hon sa att Haemonchus är omöjligt att bli av med. Tackorna är fina och i bra skick i övrigt och det känns ju jättetråkigt att slakta, så nu vill jag gärna ta del av andras erfarenheter. Har du lyckats utrota Haemonchus och har du några råd till mig?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #1 skrivet: 04 jun-15 kl 00:48 »
Att veterinären sa att det inte går att bli av med stora magmasken tycker jag var konstigt. Jag visste inte att det var så.
Jag har läst många kommentarer på FBs grupp "vi som har får" från folk som haft stora magmasken och gjort träckprov som senare var rena. Men det kanske är så att den inte går bli av med, och kommer tillbaka senare.

Hur som helst verkar det finnas lite information om hur man blir av med parasiten. Exempelvis sägs den inte övervintra på bete, men det kanske den gör?
Kanske även är så att maskmedlet tar vuxna maskar men inte larver. Och att man måste avmaska i rätt cykel för maskarna för att bli av med dem.
Jag har också fått in skiten på nåt vis. Förra träckprovet visade 0 på stora magmasken och eftersom jag inte köpt in några djur sen dess är det konstigt jag helt plötsligt har den enl träckprovet.
Av de träckprover som analyseras på vidilab visar 25% på stora magmasken och alla kan ju inte skicka sina djur på slakt. Har man däremot resistenta magmaskar måste man skicka på slakt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #2 skrivet: 04 jun-15 kl 10:18 »
Vet inte om din veterinär är duktig på får. Ett tips är att kontakta Fårhälsovården. Deras veterinärer är mycket kunniga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MrsMagpie

  • Inlägg: 3
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 12:07 »
Det är fårhälsovården jag pratat med. Den veterinären menade att man aldrig helt blir av med stora magmasken, utan bara kan hålla nivåerna nere mhja avmaskning. Det känns ju lite dumt att börja med en smittad besättning isf... Å andra sidan, förra året fanns Haemonchus i 1/3 av alla besättningar och då är det ju rätt stor risk att få med den med nya livdjur och då har jag ju slaktat i onödan. Jag har googlat en hel del, och även frågat runt Irland och det verkar som åsikterna och erfarenheterna går isär. Allt från folk som tvingats slakta ut stora besättningar pga tackor och lamm dör som flugor till att man inte upplever några problem alls.
Om nästa träckprov visar 0, betyder det då att tackorna är friska eller kan masken ligga gömd? När kan man isf friskförklara en besättning? Haemonchus kan inte övervintra på betet utan ligger i dvala i tackorna om jag förstått det rätt.

MrsMagpie

  • Inlägg: 3
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #4 skrivet: 04 jun-15 kl 12:12 »
Hur gör du Olivia.k ? Har du skickat in nytt träckprov efter avmaskningen? Har dina djur visat några symtom? Antar att maskäggen sprids lätt under besökares skor tex, kanske det är så du fått in den?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 13:48 »
Hur gör du Olivia.k ? Har du skickat in nytt träckprov efter avmaskningen? Har dina djur visat några symtom? Antar att maskäggen sprids lätt under besökares skor tex, kanske det är så du fått in den?

Jag upptäckte detta för 2 veckor sedan bara och har avmaskat med noromectin. Jag flyttade tackorna efter 3 dagar till nytt bete där inga djur gått på 50 år. Jag har inte gjort nytt träckprov. Jag tror man ska göra det ifall man köpt in nya djur och funderar på att släppa ihop dem med de andra, för visar det fortfarande på stora magmasken är nog djuren resistenta mot avmaskningsmedlet och då kanske man får fundera på slakt istället. För min del spelar det ingen roll. Jag kör vidare och funderar på att skicka träckprov på lammen i höst istället eftersom de är känsliga mot parasiter. Sen ska jag ge dem nya beten de närmaste året och får hoppas träckprovet nästa vår ser bättre ut.

Jag har inte så många djur men en av tackorna har varit mager och hade lite mjölk i juvret i jämförelse med förra året, så hon var en av dem jag tog träck av. Ja, om parasiten kommit hit med besökare eller rådjur vet jag ej. Kanske var så att de hade parasiten i magen när jag köpte dem, men att träckprovet tagits vid fel tidpunkt så därför det visat 0 på stora magmasken. Jag har ju avmaskat tidigare med valbazen men enl veterinär så är det inte ett bra avmaskningsmedel för stora magmasken. Jag kanske underdoserade också.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #6 skrivet: 17 jun-15 kl 07:58 »
Om man tar ett medel som dödar masken och låter fåren gå ute hela vintern, borde masken försvinna.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #7 skrivet: 17 jun-15 kl 09:27 »
Om man tar ett medel som dödar masken och låter fåren gå ute hela vintern, borde masken försvinna.

Det hjälper dessvärre inte mot stora magmasken eftersom den övervintrar i fåret. Ett rent bete från stora magmasken räknas det som inte betats av får på två vintrar och en sommar. Då krävs förstås korrekt avmaskning av fåren innan de släpps på det rena betet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #8 skrivet: 21 jul-15 kl 20:43 »
Problemet är ju inte längre dina tackor, utan ditt nersmittade bete... >:D
Jag hade behållit tackorna och tagit träckprov och avmaskat som man ska.
Jag har haft Stora Magmasken i fler år (minst 5 år) men inte haft problem med det eftersom jag tar träckprov och avmaskar mina tackor på hösten..
Om tackorna avmaskas på hösten och man tar täckprov på lammen, så ser man till att inte lammen drabbas. = Skadan minimeras.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #9 skrivet: 23 jul-15 kl 07:22 »
Stora Magmasken är från början en tropisk parasit, vilket gör att äggen dör på betet om det är en "vanligt" kall vinter. En sån vinter som den sistlidna var dock mildare än normalt, så jag har fått höra att det är många som haft besvär med får och getter som drabbats hårt av Stora Magmasken i år.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #10 skrivet: 23 dec-15 kl 11:32 »
Har behållit två lamm födda i våras för de är fortfarande små. Har nu fått besked från Vidilab att de har Haemonchus. Ekonomisk som jag är undrar jag om gammalt Noromectin fungerar? Kan man öka dosen eller måste det vara nytt? Skall göda dessa två lamm till slakt mitten februari.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Haemonchus / stora magmasken
« Svar #11 skrivet: 25 dec-15 kl 07:51 »
Hur gammalt? Efter bäst före-datum?
Noromectin ska funka mot Haemonchus, har jag för mig. Men är det inte snävt att avmaska nu, och sedan hoppas att de ska ha återfått hullet till mitten av februari? Kan gå om du har bra grovfoder, men det är inte säkert.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser