Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur löser ni sopsorteringen?  (läst 2158 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Hur löser ni sopsorteringen?
« skrivet: 03 nov-17 kl 15:45 »
Det känns som ett ständigt problem med sopsorteringen. Skulle behöva sortera: brännbart, hårdplast, mjukplast, papper, kartong, tetror, metall, glas, batterier, lampor, elektronik, kompost, textil, pant och farligt avfall.

Det är 15 olika behållare. Uppenbarligen fungerar det inte i praktiken så jag förenklar lite.
Under diskbänken:
Brännbart i en vanlig soptunna.
Hårdplast i en stor balja
Mjukplasten samlar jag i gamla brödpåsar så tar den nästan ingen plats, ligger med hårdplasten så sorterar jag de när jag tömmer.
Tetror samlar jag i varandra.
Papper o kartong slänger jag i samma, en papperspåse, men borde dela upp det.
Komposten har jag i en emaljhink.
Metall, glas, lampor, batterier, elektronik sorterar jag också i samma men delar på dem när jag för dem till återvinningen.

Textil, pant och farligt avfall får inte plats under diskbänken så de är lite utspridda på andra ställen.


Ett system som fungerar men är bökigt och jag får tömma ofta.
En tanke jag har för när jag i framtiden bygger eget hus är att göra en liten utbyggnad längs köksväggen i vilken sopsäckar kan hängas. Sen inifrån köket små luckor i väggen, en över vardera säck så det går att slänga skräpet direkt ut.


Hur löser ni det? Tar gärna emot förslag på smarta lösningar!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-17 kl 16:44 »
Mjukplast = brännbart (polyetylen)
Tetror = kartong (eller brännbart)
Textil = brännbart
Papper ≠ kartong, det är helt olika cellulosafibrer

Det finns ju ingen anledning att sortera material som ändå inte återvinns i ett senare led

Det finns ju utmärkta instruktioner, det finns ingen anledning att hitta på egna lösningar

https://www.srvatervinning.se/sorteringsguiden
http://www.sopor.nu/sortera-%C3%A5tervinn/
https://www.ragnsells.se/kundservice/sortera-ratt/

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-17 kl 16:51 »
Jag har brännbart i vanliga soppåsar på insidan skåpsdörren.
Komposten i nerbrytningsbara bruna kompostpåsar som jag går ut med ca 2-3ggr i veckan (komposterar själv).
Hård&Mjukplast går tillsammans. Har en plastpåse hängande i köket till detta. När den är full, så tar jag med den när jag åker iväg.
Metall står i en bytta innan för dörren. Alt. i uthuset beroende på årstid.
Papper, reklam mm går i en vanlig papperspåse som töms när den är full.
Papp, karton, well, pappersförpackningar mm går i en hög fyrkantlig karton jag försett med bärhandtag av silvertejp och töms när den blir full.
Batterier i en egen liten burk vid ytterdörren (jag använder i huvudsak uppladdningsbara batterier till ficklampor mm)
Farligt avfall står i uthuset tillsammans med färgrester osv. Töms när det är dags att åka till tippen.

Övrigt brukar gå ner i brännbart när det närmar sig tömning. Tömmer 1ggr per månad.

/Rikard

JS

  • Inlägg: 88
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-17 kl 18:21 »
Mjukplast = brännbart (polyetylen)
Tetror = kartong (eller brännbart)
Textil = brännbart
Papper ≠ kartong, det är helt olika cellulosafibrer

Det finns ju ingen anledning att sortera material som ändå inte återvinns i ett senare led

Det finns ju utmärkta instruktioner, det finns ingen anledning att hitta på egna lösningar

https://www.srvatervinning.se/sorteringsguiden
http://www.sopor.nu/sortera-%C3%A5tervinn/
https://www.ragnsells.se/kundservice/sortera-ratt/


Bra länkar, jag bor på Åland så vi har inte exakt samma sortering här.

Brännbart kostar för mig att lämna medan sorterat skräp är gratis. Så mjukplast och hårdplast sorterar jag trots att de båda bränns här på Åland.
Anledningen att det ska sorteras över huvud taget är att folket ska få in vanan att sortera, för när möjligheten finns.
Av den anledningen vill jag sortera för att uppmuntra de som har nått att säga till om att börja ta vara på skräpet.
Tetror och textil sorterar vi också, vad som sedan händer med dem vet jag inte.
Papper och kartong ska jag helt klart börja skilja på!


Men det jag är mest intresserad av är era praktiska lösningar. Oberoende hur skräpet sorteras tar det ju en massa plats. Och även tid om det ska tömmas ofta. Jag "mellantömmer" i sopsäckar i garaget för att inte behöva åka och lämna stup i kvarten.
Jag försöker handla på lösvikt så långt det går, men vissa varor känns det inte som det finns något alternativ med. Jag dumpstrar mycket också och då kommer det med en del förpackningar..

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-17 kl 20:38 »
Återanvänder och säljer det mesta.
Resten hamnar i en låda och sorteras på återvinningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-17 kl 22:14 »
Här slutade man för några år sedan att skilja på mjukplast och hårdplast i återvinningen, numera går alla plastförpackningar i samma binge.

Min sopsortering ser i stort sett ut på följande sätt:
Liten kommunal box med två fack för batterier/mindre elskrot respektive lampor, där hamnar såklart sådana saker. När boxen är full ställer man ut den ovanpå soptunnan och får den tömd.
Vedkorgen, dit kommer i stort sett alla pappersförpackningar som blir över inne i boningshuset. En del av dem används till att tända i kaminen med, det som blir över eller inte är lämpligt att mata kaminen med (t ex juicekartonger med aluminiumfolie på insidan eller mjölkpaket med plastgänga för skruvlock) samlas ihop och går till en återvinningsstation när det börjar bli överfullt.
Sopkorgen under diskbänken, där brukar plast- och metallförpackningar hamna, den sorterar jag i efterskott när den börjar svämma över så rätt sak kan gå till rätt ställe.
I ett hörn i ett uthus brukar större pappkartonger mm hamna i väntan på att köras bort.
Spillolja samlas i 10-litersdunkar tills det blir läge att köra ett större lass till sopstation. Då går även oljefilter, däck, lysrör och grövre elskrot med.
Kasserade bilbatterier brukar få samla sig tills jag har 5-10 stycken, dem kör jag bort till en bekant som lägger dem på hög tills han har fått ihop ett par ton som han sedan säljer för aktuellt skrotvärde.
Matavfall hamnar delvis i egen kompost och delvis i kommunens bruna tunna (för rötning till biogas). Till kommunens rötning går i synnerhet sånt som jag inte vill smitta ner den egna komposten med (t ex äpplen med moniliaangrepp och andra saker som man kan misstänka sprider växtsjukdomar).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-17 kl 22:31 »
Vedkorgen, dit kommer i stort sett alla pappersförpackningar som blir över inne i boningshuset. En del av dem används till att tända i kaminen med, det som blir över eller inte är lämpligt att mata kaminen med (t ex juicekartonger med aluminiumfolie på insidan eller mjölkpaket med plastgänga för skruvlock) samlas ihop och går till en återvinningsstation när det börjar bli överfullt.
Jag eldar också förpackningar ibland men blir det inte enormt mycket aska av dom? Känns som att istället för att köra iväg kartonger så får man aska ur kaminen så man tjänar inte mycket arbete på det. Men hur som helst, är inte skruvkorken polyeten som går bra att elda? Aluminiumfolien undviker jag också att elda men om man ändå gör det så smälter eller oxiderar den och blandas ut med askan så man aldrig ser den mer.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-17 kl 08:13 »
Jag eldar också förpackningar ibland men blir det inte enormt mycket aska av dom?

I ena huset jag har, så låg det nått ton med papper i källaren när jag köpte det.
Fanns inte på kartan att kånka upp det för trappen och köra 16 mil tur och retur till tippen.

Så jag provade att elda upp det i pannan, men det var sånt drag att det flög pappersrester runt halva byn och ingen aska blev det, men insåg att det inte var så skoj att plocka papper runt byn.

Då testade jag att fylla en stor balja med vatten och doppa pappret i det och kasta in i pannan i lämplig takt, då blev det nästan ingen aska eller papper runt byn.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-17 kl 11:29 »
Jag eldar också förpackningar ibland men blir det inte enormt mycket aska av dom? Känns som att istället för att köra iväg kartonger så får man aska ur kaminen så man tjänar inte mycket arbete på det. Men hur som helst, är inte skruvkorken polyeten som går bra att elda? Aluminiumfolien undviker jag också att elda men om man ändå gör det så smälter eller oxiderar den och blandas ut med askan så man aldrig ser den mer.

Jag brukar använda förpackningarna att tända med, de sotar mindre än vad näver gör och brinner längre än tidningspapper.
Även om polyeten är ganska ofarligt att elda med så är det bra om man kan slippa smälta, halvbrända plastrester som kletar fast asklådan.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-17 kl 18:13 »
Tack för tips!
Problemet är att det blir så många samlingar med återvinningssopor hemma. Om jag går från köket till garaget, snubblar jag över dem. De borde kallas "snubbelsopor".
För kommunpotentaterna verkar sopsortering vara ett slags lydnadskultur: Alla måste sortera, även när ingen tar vara på vissa material.
Men om jag har några bitar PVC-plast, vill jag sortera dem för att de sprider farliga ämnen vid förbränning. Det tror jag inte att gubbarna på sopstationen har en aning om.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-17 kl 20:47 »
PVC bildar ju framför allt saltsyra vid förbränning. I ett modernt sopförbränningsverk är det inga problem för rökgasreningen att ta hand om saltsyran, men om man eldar PVC i egen eldstad så fräter man med tiden sönder både eldstad, skorsten och omgivning.

Så långt man har samvete till det så kan man låta PVC gå tillsammans med el- och elektronikskrot, i sådant finns ju stora mängder av den plasten. PVC är t ex den absolut vanligaste plasten för isolering av elkablar. Och elskrotet tas förhoppningsvis om hand på ett sätt som oskadliggör de flamskyddsmedel som ofta ingår i PVC.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #11 skrivet: 04 nov-17 kl 20:50 »
På min kommuns återvinningsanläggning har de en speciell container för PVC, framför allt i form av rör

KimM87

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #12 skrivet: 14 nov-17 kl 01:38 »
Vi använder denna möbel som sorteringsställe. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50282139/

Sopor och kompost under diskbänken. glödlampor under diskbänken i en bytta också tillsammans med batterier som sorteras på plats.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur löser ni sopsorteringen?
« Svar #13 skrivet: 14 nov-17 kl 09:02 »
I en stor utdragbar låda har vi ställt fem stadiga flergångskassar, det är praktiskt för dom tränger varann, så den kasse som behöver mer plats kan ta den på dom andras bekostnad. När hela stora lådan blivit fylld, tömmer vi alla kassar. Hönsen och hushållskompostem  får mat avfallet.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser