Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppla fläkt från 380 till 220 V ?  (läst 1385 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« skrivet: 31 okt-17 kl 10:00 »
 Har precis kopplat in en aereotemper till hetvattnet på pannan.
Blir varm o go. men nu ska ju värmen ut med hjälp av fläkten. Det är en rätt liten en på 35 w. Då jag inte har nått ledigt uttag för 380 v kopplar jag nu om blecken som det står på locket av el installationen. Men det blir ju tre ledare som ska kopplas. Fattar inte. sladden har ju bara två + jord.
 Nån som kan ge en hint.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-17 kl 11:46 »
Har du nödig kännedom får du ...

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-17 kl 20:35 »
 Tog i dag kontakt med min elektriker för att få en hint om vad göra.
Lura motorn med en kondensator.
Den ger jag mej inte på så jag förlänger sladden o kör på 380
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-17 kl 20:37 »
35W och 400V, den fläkten kan inte dra någon större ström

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-17 kl 21:44 »
Är alltså motorn märkt 380 V och är det en trefasmotor? Teoretiskt sett skulle en så liten maskin mycket väl kunna vara en 380 V enfasmotor, som då lämpligen kopplas mellan två faser i ett 400/230 V-system.

Om den går att D-koppla för 220 V, så är det ju lätt gjort att driva den på 3  x 230 V trefas om du har sådan spänning tillgänglig (t ex i Norge, Trafikverkets hjälpkraft för järnväg, ev någon gammal villaförort utanför Stockholm, försvarets fältelverk).

Att köra motorn som enfas asynkronmotor med startkondensator är fullt genomförbart men kan kräva en del labbande och mätningar för att prova ut ett lämpligt kondensatorvärde.

Tänk på att enligt gällande bestämmelser så SKALL trefasmotorer ALLTID anslutas via en korrekt inställd motorskyddsbrytare. Detta pga risken att motorn annars bränns sönder om spänningen försvinner på en fas.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: koppla fläkt från 380 till 220 V ?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-17 kl 07:56 »
 Det där med motorskyddet tar jag till mej. En fläkt går ju även när man inte är där i närheten. En maskin låter man ju sällan gå i "tomme". Man är i dess närhet. Ser det då inte lika viktigt även om man skall.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Anna Broman, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser