Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta verksamhet med startstöd!  (läst 1079 gånger)

Nordan

  • Gäst
Starta verksamhet med startstöd!
« skrivet: 05 dec-16 kl 23:02 »
Hej!
Jag funderar på att starta en verksamhet med odling av grönsaker, men är nybörjare så jag har många frågor att få svar på innan jag kan dra igång! Jag har gått en grundkurs som gör att jag kvalificerar mig till att få startstöd om jag också uppfyller vissa krav. T ex att jag ska arbeta minst 1720 h per år med primärproduktion/livsmedelsförädling. Jag har svårt att räkna ut hur "stor" verksamhet jag behöver för att uppfylla dessa krav, hur stort växthus jag ska planera för t ex. Är det någon som kan hjälpa mig lite så här i starten, någon som startat en liknande verksamhet som vill dela med sig av erfarenheter?

Tacksam för svar och tips!

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Starta verksamhet med startstöd!
« Svar #1 skrivet: 06 dec-16 kl 09:36 »
Vad roligt att du vill börja odla på riktigt! Jag har också haft liknande tankar fast jag inte har kompetensen för det ännu.

Jag har kollat på en del böcker om saken och en som ofta rekommenderas är "the market gardiner". Den är väldigt praktisk och pratar om allt från start budget till tomt läge och enkla verktyg som behövs.

Hoppas du får något för att gå vidare!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Starta verksamhet med startstöd!
« Svar #2 skrivet: 06 dec-16 kl 12:58 »
Vad är startstöd egentligen? Handlar det inte om att man får behålla a-kassan utan krav på att behöva söka jobb? Om man har a-kassa är arb.förmedlingen nöjd om man söker 3 jobb i månaden så det är kanske inte så bra som det låter med "startstöd".  Eller så har de gjort om bidraget?

Nordan

  • Gäst
SV: Starta verksamhet med startstöd!
« Svar #3 skrivet: 06 dec-16 kl 13:14 »
Olivia Startstöd får man från Länsstyrelsen så det har inget med a-kassan att göra :) Det finns lite krav man ska uppfylla med utbildning, affärsplan osv. Kan inte allt utantill om startstöd men det finns information på Jordbruksverkets hemsida eller på din länsstyrelse. Det är lite olika hur det fungerar med arbetstiden beroende på var man bor, här i Norrbotten måste man arbeta 1720 timmar minst, medan det ibland räcker med 800-någonting timmar i andra län.

 

Nordan

  • Gäst
SV: Starta verksamhet med startstöd!
« Svar #4 skrivet: 06 dec-16 kl 13:19 »
Bärfamiljen: Tack för boktipset! Ska absolut kolla in den boken!
Jag är en nybörjare på odling men vill ändå dra igång! :D Först ska jag såklart ha en ordentlig plan och söka hjälp med sådant jag inte har koll på! Först ska jag försöka uppskatta hur stort växthus jag behöver anlägga så får jag utgå därifrån och se om det ens är möjligt ekonomiskt! Annars har jag åtminstone tänkt fixa så att familjen får egna grönsaker :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 4 användare
RindertD, Tur-Johan, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser