Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat från butikssvinn?  (läst 19223 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Grismat från butikssvinn?
« skrivet: 18 apr-12 kl 12:27 »
Halloj!
Kommer snart att få ett par smågrisar som jag ska föda upp till slakt i höst. På min arbetsplats har jag tillgång till massa svinn som jag tänkt föda dom på. Hade tänkt mig kokt potatis som basföda men även ge dom frukt, mejerivaror, ägg osv. Räcker detta för att ge dom en fullvärdig kost eller måste man kompletera med något köpefoder?
/Niklas

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 22:15 »
Ingen?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 22:25 »
Om du söker här på forumet hittar du massor av trådar om detta. Det är inte tillåtet att ge grisar matrester hur som helst. Du får inte ge animalieprodukter till grisarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 22:49 »
Det är inte tillåtet att ge grisar matrester hur som helst.
På ett forum om självhushållning kanske vi kan få slippa sådana här kommentarer.

Svar på din fråga.
Ja det går alldeles utmärkt att föda grisar på utgången mat från butiker. Har en kompis som fött upp grisar på det sättet i ett par år.
Grisen kan äta samma mat som du gör, ha det som utgångspunkt.
I övrigt kräver dom inte så mycket när det gäller mat, så länge det är mycket så mår dom bra.
Sen ska dom förstås ha mycket och fräscht vatten också.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 22:58 »
På ett forum om självhushållning kanske vi kan få slippa sådana här kommentarer.
Om man väljer att bryta mot reglerna, så bör det vara ett medvetet val. Och man bör veta att man inte ska tala högt om det.

Folk är onödigt naiva, det är korkat att åka dit för att man inte vet vilka regler som gäller. Oavsett om man följer dem eller inte. Man behöver ju inte vara korkad bara för att man vill kalla sig självhushållare...

Det händer att jag bryter mot diverse regler, men då är jag klok nog att inte berätta det för hela världen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-12 kl 23:07 »
På ett forum om självhushållning kanske vi kan få slippa sådana här kommentarer.

Svar på din fråga.
Ja det går alldeles utmärkt att föda grisar på utgången mat från butiker. Har en kompis som fött upp grisar på det sättet i ett par år.
Grisen kan äta samma mat som du gör, ha det som utgångspunkt.
I övrigt kräver dom inte så mycket när det gäller mat, så länge det är mycket så mår dom bra.
Sen ska dom förstås ha mycket och fräscht vatten också.

Varför ska självhushållare ha en gräddfil och tillåtas sprida sjukdomar som den proffessionella uppfödningen kämpar för att hålla sverige fritt från.

Svinpest och salmonella, för att ta två enkla exempel på sjukdomar som åtminstone jag är glad att vi slipper i större omfattning.
Svinpesten kan du bland annat få från okontrollerat importkött som ges till grisar via t.ex korv.
Salmonella via import ägg.

Man kan om man vill utfodra grisar med lite vegetabilier som dom kan få för sysselsättningens skull.
I övrigt ska dom ha fullgott grisfoder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 23:19 »
Man behöver ju inte vara korkad bara för att man vill kalla sig självhushållare...
Bra sagt!  ;D

Anledningen till förbudet är att det finns folk som slarvar.  Men att ge grisen av "våra egna matrester" går ju bra rent biologiskt - OM du tar 200 % reda på varifrån resterna kommer som du ger din gris!

Existens?, vad är "fullgott grisfoder"?

 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-12 kl 07:19 »
Existens?, vad är "fullgott grisfoder"?

Ett fullgott grisfoder är ett som har rätt balans mellan energi och protein. Det gäller alla slags djur att man ska ha rätt fördelning mellan detta för att dom ska må bra och växa bra. 
För grisar är kvoten minst 10. Dvs har man ett energiinnehåll i fodret på 11 Mj, så ska det finnas minst 110 g smältbart protein. Färdigfoder har oftast uppåt 130 g protein. ( per kilo foder )
Ger man t.ex enbart spannmål så får man en kvot på  6-7 eftersom spannmål innehåller runt 11 Mj energi och ca 70 g protein.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-12 kl 07:34 »
Grisar kan växa upp på så kallat matavfall, som egentligen tom vi skulle kunna äta rent näringsmässigt. Den foderstat  som rekommenderas för grisuppfödare, är sådan att grisen växer snabbt. Proteinhalten behöver inte vara optimal. Jag menar då optimalt för grisuppfödaren och ekonomin kring grisuppfödning. En gris far absolut inte det minsta illa av annan mat, troligen mår den bara bättre. Det finns en del lagstiftning också, som försvårar för alternativ till kommersilellt färdigfoder.

De som har minnen från 50-talet minns säkert hur bra hushållsgrisen mådde på sina "skulor", och då man då behövde mer av grisen än vad som är vanligt idag, skulle den väga minst 100 Kg.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-12 kl 08:33 »
Man hade en helt annan kunskap om djur förr, och dessutom är foderstaten för grisar väl känd redan om man tittar i lantbruksböcker från 40-talet. Och den är densamma idag.

Idag skaffar alla möjliga grisar av olika orsaker och tänker att dom ska ge grisen ett 'bättre' liv. Men kunskapen om vad som behövs för att djuren ska må bra är det inte lika väl ställt med. Så därför undviker jag att ge råd om att grisar minsann mår bra på lite potatisskal, så slipper kanske åtminstone nån gris svälta ihjäl på grund av att ägaren har fått en helt felaktig bild av vad den behöver. Förhoppningsvis tas åtminstone lite av det man skriver om djurs näringsbehov tillvara, och sen kan ju var och en komplettera med lite frukt och grönt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #10 skrivet: 19 apr-12 kl 09:19 »
Det är nog så att mortaliteten bland grisar växer med besättningen. Annars är det helt rätt att man bör sätta sig in i de problem som det kan innebära att hålla djur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #11 skrivet: 19 apr-12 kl 19:42 »
Ok, tack för svar! Hettade till lite här känner jag :) Sammanfattningsvis skulle jag tolka det så här: Det går utmärkt (om man inte tror att en gris äter som en höna) men är olagligt.

Det kommer att röra sig om två slaktgrisar som enbart är för husbehov så det känns inte som att det kommer vara nån smittrisk om jag matar dom med butikssvinn. Jag tänker mig inte ge dessa något kött utan det animaliska de ska få är (svenska) mejeriprodukter och ägg.

Avslutningsvis så håller jag väl detta hemligt utanför denna tråd :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #12 skrivet: 19 apr-12 kl 20:51 »
Helt rätt du vet vad du äter!  Om du eller jag sitter vid köksbordet med en tallrik med mat, och har tagit lite för mycket, kan vi trycka ner det och må dåligt pga mängden, inte maten. Hur i hela friden skulle denna mat vara farlig för din gris? Du uppskjuter din måltid och tar en bit skinka senare.

Storköksmat, butiksrester är i princip riskfria, samma sak, om någon köpt det, haft det i kylskåp en eller två dagar är det människoföda, men inte grisföda?
Dessa bestämmelser ger ett intryck av att mat i omlopp är farlig, alltså skaffa hushållsgris.
Grisar äter allt, bökar i jord, utan att detta är olagligt, det får finnas gränser på vansinnet, och jag har inget emot nyttig civil olydnad.

Vi slänger alltför mycket, grisar och höns är underbara på att hjälpa oss ta vara på mer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #13 skrivet: 19 apr-12 kl 22:00 »
Men att det finns sjukdomar som kan smitta en gris men är ofarliga för människan lär det ju inte vara nåt tvivel om iofs.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #14 skrivet: 19 apr-12 kl 22:52 »
Varför ska självhushållare ha en gräddfil och tillåtas sprida sjukdomar som den proffessionella uppfödningen kämpar för att hålla sverige fritt från.

Svinpest och salmonella, för att ta två enkla exempel på sjukdomar som åtminstone jag är glad att vi slipper i större omfattning.
Svinpesten kan du bland annat få från okontrollerat importkött som ges till grisar via t.ex korv.
Salmonella via import ägg.

Man kan om man vill utfodra grisar med lite vegetabilier som dom kan få för sysselsättningens skull.
I övrigt ska dom ha fullgott grisfoder.
Först och främst så handlar det om små besättningar, inte sällan som i fallet som trådskaparen nämnt grisar som slaktas efter några månader så spridningsrisken för smittor är minimal eller till och med obefintlig.
För det andra slängs makalösa mängder mat bara för att bäst föredatum passerats.
Mitt samvete känns renare om den utgångna maten ges till grisar än hamnar i komposten.

Vad gäller dina exempel så är det en etisk och moralisk fråga att ge kött (kött-produkter) till grisar. Jag gör inte det och vill tro att inte heller andra gör det.
Ägg har jag aldrig sett några importerade i affär, kanske säljs sådana direkt till livsmedelsindustri och storkök.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #15 skrivet: 20 apr-12 kl 08:33 »
Först och främst så handlar det om små besättningar, inte sällan som i fallet som trådskaparen nämnt grisar som slaktas efter några månader så spridningsrisken för smittor är minimal eller till och med obefintlig.
För det andra slängs makalösa mängder mat bara för att bäst föredatum passerats.
Mitt samvete känns renare om den utgångna maten ges till grisar än hamnar i komposten.

Vad gäller dina exempel så är det en etisk och moralisk fråga att ge kött (kött-produkter) till grisar. Jag gör inte det och vill tro att inte heller andra gör det.
Ägg har jag aldrig sett några importerade i affär, kanske säljs sådana direkt till livsmedelsindustri och storkök.

Jag bryr mig egentligen inte om vad folk ger sina grisar, så länge djuren mår bra och inte svälter. Men det blir lite komiskt när folk säger att det ju är ok att ge matavfall som man vet är svenskt, för det är ju friskt.

Jaha.. hur kommer det sig att det är friskt då?

Jo, beroende på att de stora besättningarna lägger ner mycket tid kraft och pengar på att hålla sjukdomar borta. Att vara med i den svenska salmonellakontrollen är inte direkt nån semester.. Vilket har lett till att vi har unikt friska djur i sverige.
Då blir det lite trist att en massa som håller några enstaka grisar anser sig ha rätt att bryta mot alla regler och göra som de vill, och sen dessutom hänvisar till att matresterna är svenska och därmed friska.
Och jodå, importägg finns det gott om inom grossistleden och ut till småaffärer. Dock har det minskat nu eftersom man satt hårt mot hårt gällande burhönsen i europa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #16 skrivet: 20 apr-12 kl 09:10 »
Att det finns sjukdomar som kan smitta en gris men är ofarliga för människan lär det ju inte vara nåt tvivel om.
Rätt.  Svinpest är en, och den lär drabba även om grisen inte är fullvuxen eller ens "slaktmogen"?

Mitt samvete känns renare om den utgångna maten ges till grisar än hamnar i komposten.

Vad gäller dina exempel så är det en etisk och moralisk fråga att ge kött (kött-produkter) till grisar. Jag gör inte det och vill tro att inte heller andra gör det.
Jag får inte dessa två meningar att gå ihop.  Att lägga grismat i komposten ser jag som slöseri, om man har gris, men vari ligger det etiska, och var finns det moraliska när det gäller kött till grisar?  (De äter ju smådjur hej vilt om de får chansen att böka i jorden.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #17 skrivet: 21 apr-12 kl 10:31 »
Jag får inte dessa två meningar att gå ihop.  Att lägga grismat i komposten ser jag som slöseri, om man har gris, men vari ligger det etiska, och var finns det moraliska när det gäller kött till grisar?  (De äter ju smådjur hej vilt om de får chansen att böka i jorden.)

Jag har ju naturligtvis min moral och andra har sin.
För att faktiskt svara på frågan krävs ett ganska långt utlägg men jag ska försöka fatta mig kort.
Jag tycker (min moral och etik säger) att man inte ska utfodra djur med sina artfränder.
Jag tycker också, efter fostran och utbildning att man inte bör ge djuren "kött" rätt och slätt.
För att ta ett exempel;
Jag besökte en man som har vildsvin, i hagen bredvid grisarna gick tre gamla tackor.
Han kommenterade tackorna med något i stil med (ej ordagrant) att dom var så gamla att dom varken dög till avel eller mat men att man kunde/borde slakta dem och ge till grisarna.
Jag blev ganska snopen över den kommentaren men enligt hans sätt att se på det (hans moral) så var det ett bra sätt att bli av med de tre gamla tackorna på.
Mao, moralen är olika.

Sen är jag inte nödvändigtvis benhård i alla händelser, låt säga att jag får tag på en massa ärtsoppa från en butik. Hellre ruckar jag på mina värderingar och ger det till grisar än låter det förfaras.

När det gäller charkprodukter (korv, pålägg, leverpastej osv)  så tycker jag att det är rimligt att ge det till hönsen, men jag förstår om inte alla håller med mig.

Överblivet och utgånget kött från butik har jag funderat en del på hur man skulle kunna ta om hand.
Jag vill tro att fiskodling och kräftor skulle kunna fungera till det men jag har å andra sidan inte provat.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #18 skrivet: 21 apr-12 kl 10:41 »
OK, då förstår jag bättre, och håller med om i stort sett allt du skrev.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #19 skrivet: 21 apr-12 kl 11:02 »
Jag förstår verkligen inte varför det skulle vara fel att utfodra ett djur med en artfrände. Jag har många gånger matat höns med kycklingrester. Det kanske är off topic, men om någon orkar får någon gärna förklara.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser