Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!!! HJÄLP!!!!!  (läst 5548 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« skrivet: 28 apr-12 kl 01:15 »
AKUT!
Kläcks gäss här hemma nu, MEN den ena har pickat hål och runt om och i hålet är det något bruntgegg! Ser jättevidrigt ut, så är det inte på de andra!! Vad ska jag göra???

EDIT: Jag har nu skalat toppen på den (där luftblåsan är) och där gick det att skala helt och hållet. Men när jag började skala neråt så började det blöda lite :/ Så lät det vara och blötte bara hinnan lite och höjde luftfuktigheten till 80%. Hoppas på det bästa. *Håller tummarna*


« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 01:24 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 08:26 »
Den har inte kommit någonvart under natten. Ligger på exakt samma ställe i ägget :/ andas med näbben och vrider sig lite.

Vet inte om den torkat fast. Men vågar inte skala heller för då blöder det :(((
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ainagården

  • Inlägg: 19
    • Öland
    • Ainagården
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 08:35 »
Kläckte kycklingar här hemma och det var två som "behövde" lite hjälp. De mår bra inga problem efter det men det blödde lite från de äggen också. Vissa anser att man ska låta naturen ha sin gång i sådana fall men varför stå vid sidan av när man ändå kläcker i maskin?!

Hoppas du vågar hjälpa den lille...
//
Lena
Livet på landet älskare :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 08:39 »
Kläckte kycklingar här hemma och det var två som "behövde" lite hjälp. De mår bra inga problem efter det men det blödde lite från de äggen också. Vissa anser att man ska låta naturen ha sin gång i sådana fall men varför stå vid sidan av när man ändå kläcker i maskin?!

Hoppas du vågar hjälpa den lille...
//
Lena
Jag har somsagt skalat hela toppen på ägget. Men underdelen går inte att skala, då bara blöder det. kommer massa blod då :/ Har blött hinnan m.m hela natten men blir inte bättre,
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 16:44 »
Har skalat så mycket det går. (som ni ser så börjar det blöda om jag skalar mer) och har blött upp hinnan åter igen.. Får se om den orkar :/
Jag vet inte om det syns men tillhäger i ägget så syns en klo. Klon ligger preeecis vid ögat :/ OM man tittar noga ser man skum i ögat.
När kan jag skala utan att det blöder? :S :X



Ja, den lever...  ::)

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 17:11 »
Dra fram huvudet
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 19:51 »
Dra fram huvudet
Går inte, det sitter fast i skalet/hinnan. Drar jag så dras ögat helt konstigt :/ Har försökt blöta runt där men det blir inte bättre.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 21:37 »
Då har den nog hunnit torka fast. Riv av hinnan så att du får ut huvudet. Blöt sen hinnan som sitter fast på huvudet och ta loss bit för bit. Huvudet måste ut!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #8 skrivet: 28 apr-12 kl 21:45 »
Då har den nog hunnit torka fast. Riv av hinnan så att du får ut huvudet. Blöt sen hinnan som sitter fast på huvudet och ta loss bit för bit. Huvudet måste ut!
River jag i hinnan så blöder det skiiiitmycket. Den har börjat ta sig ur ägget nu fast med bakdelen typ. Svårt att förklara. Men tror nog det ska gå inatt!!! hoppas jag.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #9 skrivet: 28 apr-12 kl 21:54 »
En tanke som slog mej, fuktar matolja bättre än vatten?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!! (Navelbrock???)
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 23:23 »
DEN ÄR UTE!!!   ;D ;D  ;D  ;D

Nästa problem: vad är det för stor knöl den har vid "navelsträngen"? Navelbrock?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #11 skrivet: 29 apr-12 kl 10:51 »
Vilken dramatisk födelse! Håller tummarna för att det går bra för den lilla!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #12 skrivet: 29 apr-12 kl 10:59 »
Vilket fantastiskt forum deta är!  Här sitter vi dussintals människor framför våra skärmar och önskar en liten gässlig LYCKA TILL I LIVET!!!  :D  Jag vet ju inget om fåglar, så jag bara hoppas.  Men ni som kan, skulle ni ha nytta av en bild på det misstänkta bråcket, månntro?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!! (Navelbrock???)
« Svar #13 skrivet: 29 apr-12 kl 11:35 »
DEN ÄR UTE!!!   ;D ;D  ;D  ;D

Nästa problem: vad är det för stor knöl den har vid "navelsträngen"? Navelbrock?

Troligen ett tecken på att den inte var mogen att komma ut än. Knölen som du kallar den kan vara gulan som inte tagits upp än. Om hinnan blöder när man skalar så visar det ofta på att det inte är riktigt färdig att kläckas. Om det ser ut som om hinnan torkar och luftfuktigheten inte räcker till så spraya med vatten ofta. Själva har vi stor kläckare med plattas för massoor med ägg från gås till vaktel blandat. Gås och ankäggen sprayar vi med vatte flertal gånger under dagen/dagarna när de är på väg ut för att inte hinnan inte ska fasna. Skala ska man väna med så länge det går då de ibland gör hål dag eller två eller tre innan de kommer ut.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #14 skrivet: 29 apr-12 kl 11:52 »
Vilket fantastiskt forum deta är!  Här sitter vi dussintals människor framför våra skärmar och önskar en liten gässlig LYCKA TILL I LIVET!!!  :D  Jag vet ju inget om fåglar, så jag bara hoppas.  Men ni som kan, skulle ni ha nytta av en bild på det misstänkta bråcket, månntro?
Jag fick en förklaring på facebook att det troligen är så att den inte dragit in gulesäcken helt ännu.

Nu ligger den i kläckaren och har precis fått några droppar vatten. Den är lite vinglig och krokig (vem skulle inte vara det om man gått igenom samma sak?  ;D ) Den verkar inte ha några fel eller så, så det är ju bra. Nu ska jag bara vänta på att den torkar helt och hållet och att den blir stadigare, sen får den flytta till sina syskon.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!! (Navelbrock???)
« Svar #15 skrivet: 29 apr-12 kl 11:56 »
Troligen ett tecken på att den inte var mogen att komma ut än. Knölen som du kallar den kan vara gulan som inte tagits upp än. Om hinnan blöder när man skalar så visar det ofta på att det inte är riktigt färdig att kläckas. Om det ser ut som om hinnan torkar och luftfuktigheten inte räcker till så spraya med vatten ofta. Själva har vi stor kläckare med plattas för massoor med ägg från gås till vaktel blandat. Gås och ankäggen sprayar vi med vatte flertal gånger under dagen/dagarna när de är på väg ut för att inte hinnan inte ska fasna. Skala ska man väna med så länge det går då de ibland gör hål dag eller två eller tre innan de kommer ut.
Anledningen till att jag började skala var för att man verkligen såg att denna individ inte mådde bra inne i ägget, ett brunt geggigt slem kom ut genom hålet och den skrek för livet :P Hade det sett normalt ut i hålet/runt ägget hade jag inte skalat. :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #16 skrivet: 29 apr-12 kl 14:56 »
Skrek den också?  Nu börjar det väl ändå bli dags för namngivning?  Här kan säkert komma många förslag, men jag går först ut och föreslår namnet på tråden:

Akut eller Akuta

beroende på åt vilket håll magneten snurrar ...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132663.0
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #17 skrivet: 29 apr-12 kl 17:51 »
Eller skrikis :) Lite gulligt namn :) Lycka till nu med gässlingen :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #18 skrivet: 02 maj-12 kl 21:12 »
Hejsan! Låter inge trevligt jag har ett gåsägg i kläckaren där den har gjort hålslag hoppas på att de ska vara rätt fuktighet i kläckaren såatt den tar sej ut :) Visst kan jag ha den tillsammans med ankungarna som har kläckts typ dagen innan med den?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: AKUT!!!! HJÄLP!!!!!
« Svar #19 skrivet: 02 maj-12 kl 21:36 »
Hejsan! Låter inge trevligt jag har ett gåsägg i kläckaren där den har gjort hålslag hoppas på att de ska vara rätt fuktighet i kläckaren såatt den tar sej ut :) Visst kan jag ha den tillsammans med ankungarna som har kläckts typ dagen innan med den?

Ja det kan du. Vi har våra tillsammans i början men gässlingar har förmåga att köra över medboende när de växer.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser